אובמה מזהיר את סוריה: "יהיו תוצאות" לשימוש בנשק כימי

אזהרת הבית הלבן הושמעה על רקע ידיעות, שמהנדסי משטר אסד החלו לערבב רכיבי גז העצבים סארין ■ הבית הלבן בוחן אופציות צבאיות ■ דיווחים: משטר אסד סופג תבוסות בקרבות נגד המורדים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הזהיר אתמול (ב') את שליט סוריה, בשאר אסד, כי "יהיו תוצאות" לשימוש בנשק כימי, וכי הוא, אסד, והכפופים לו "יוחזקו אחראים" אם ייעשה שימוש בחלק כלשהו מאגרי הנשק הכימי במדינה, לרבות גז העצבים סארין.

האזהרה הבוטה של הבית הלבן הושמעה על רקע ידיעות שמשטר אסד החלו לערבב רכיבים של הגז סארין. במקביל, מתפרסמים בארה"ב דיווחים שהבית הלבן בוחן אופציות צבאיות לניטרול מאגרי הנשק הכימי שפזורים בסוריה, ושמשטר אסד סופג תבוסות צבאיות בקרבות נגד המורדים.

"היום אני רוצה להבהיר באופן המוחלט ביותר לאסד ולאלה שנתונים לפיקודו: העולם מתבונן בכם", אמר נשיא ארה"ב, בנאום באוניברסיטה לביטחון לאומי, בוושינגטון. "השימוש בנשקים כימיים הינו, ויהיה, בלתי קביל לחלוטין. אם תעשו את השגיאה הטרגית ותשתמשו בנשקים אלה, יהיו לכך תוצאות ואתם תוחזקו אחראים".

אובמה ועוזריו לא פירטו מה משמעות האזהרה שאסד וסורים אחרים"יוחזקו אחראים", אך הבית הלבן אישר, שיש תכניות חירום לפעולה ישירה, על פי "ניו יורק טיימס" מהבוקר. דברי אובמה נתנו תהודה חזקה יותר לאזהרה שהשמיעה קודם לכן שרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, בפראג. היא הכריזה: "(השימוש בנשק כימי) הוא קו אדום מבחינת ארה"ב. אינני עומדת לשדר שום פרטים על מה שנעשה במקרה שמשטר אסד ייפנה להפעיל נשק כימי נגד בני עמו. מספיק אם אומר, שאנו בהחלט מתכננים לנקוט פעולה אם כך יהיה".

הבלוג Danger Room, במהדורה המקוונת של המגזין Wired, דיווח אתמול, כי משקיפים בינלאומיים מודאגים עתה מהמצב בסוריה יותר מאשר אי פעם בעבר בגלל המידע שמהנדסים של המשטר בדמשק החלו לערבב את שני הרכיבים שמיזוגם מקנה לגז העצבים סארין את איכותו הקטלנית: איזופרופאנול (או: איזופרופיל), חומר שידוע גם כאלכוהול רפואי ושמשמש (בפני עצמו) גם לחיטוי, ומתילפוספוניל דיפלורייד. למשטר אסד יש יותר מ-500 טונות של רכיבים אלה. בדרך כלל הם מאוחסנים בנפרד כדי למנוע תאונות של דליפת גז העצבים.

ארה"ב אינה יודעת מדוע החל המשטר בדמשק למזג את שני הרכיבים, מהלך שהחל באמצע השבוע שעבר ושמתרחש במרכז סוריה. האמריקנים אף אינם יודעים מדוע החל המשטר להעביר נשקים כימיים מסוימים לאתרים שונים במדינה, כפי שדיווח "ניו יורק טיימס" אתמול.

אבל אין שום ספק בכך, שנשקים כימים הוכנו לשימוש, אם משטר אסד יורה להשתמש בהם. "מבחינה פיזית, המשטר הגיע לנקודה שבה אפשר להטעין את הנשקים האלה על מטוס ולהפיל אותם על מטרה", אמר פקיד אמריקני לבלוג.

"מיזוג הרכיבים לא נעשה בכל ארסנל הנשק הכימי, אלא רק בכמויות צנועות", הוסיף הפקיד. "איננו בטוחים מה הכוונה מאחורי המעשה".

הערכות: לסוריה מאות טילים המסוגלים לשאת ראשי נפץ כימיים

ביולי השנה הזהיר משטר אסד בפומבי, כי הוא עלול להשתמש בנשק כימי כדי למנוע מכוחות "חיצוניים" להתערב במלחמת האזרחים במדינה. האזהרה הזו חוללה בהלה בשירותי המודיעין של ארה"ב ובעלות בריתה והן הגבירו את מאמציהן לבלום משלוחי רכיבים שעלולים לשמש בהכנת נשק כימי לסוריה. "מה שקורה עתה חמור יותר ממה שקרה ביולי", אמר הפקיד.

לפי הערכות, יש לסוריה כמה מאות טילים בליסטיים שמסוגלים לשאת ראשי חץ כימיים, והם מאיימים על בעלות בריתה של ארה"ב, לרבות ישראל וטורקיה. החשש מפעולה נמהרת של אסד מונח ביסוד החלטת נאט"ו להכין ולחזק את טורקיה למקרה שבו היא תשמש מטרה לתוקפנות של סוריה. ועידת שרי-החוץ של הברית הצפון-אטלנטית, שנפתחת היום בבריסל, צפויה לאשר תכנית להציב במדינה סוללות טילי פטריוט מארה"ב, גרמניה והולנד שיהיו נתונות לשליטת פיקוד נאט"ו. לפי ה"טיימס", צעד זה יהיה הפעולה הישירה ביותר עד כה שנקטה הברית בתגובה על המשבר בסוריה. בשלב זה נבדקים עשרה אתרים להצבת הסוללות, בעיקר בדרום מזרח טורקיה, סמוך לגבולה עם סוריה.

איש מודיעין אמריקני אמר ל"וושינגטון פוסט": "יש לנו תצפית טובה למדי" על מאגרי הנשיק הכימי. פקיד אמריקני בכיר אמר, כי כמה כוחות אמריקניים החלו לערוך אימונים שיכינו אותם לתפיסת הנשקים הכימיים אם תתקבל פקודה מהבית הלבן.

הלחימה בסוריה מתעצמת עתה ליד דמשק ונמל-התעופה הבינלאומי של סוריה על רקע סימנים לתבוסות פוליטיות וצבאיות של משטר אסד. למעשה, המלחמה עתה היא על השליטה בבירה.

פקיד טורקי בכיר אמר ל"ניו יורק טיימס", כי רוסיה הסכימה אתמול לגישה דיפלומטית חדשה שבמרכזה מאמצים לשכנע את אסד לוותר על השלטון בסוריה. ההסכמה הרוסית לתמוך בגישה כזו מעידה על היחלשות בתמיכתה במשטר אסד.