ח"כ זאב אלקין: "סיכויים לא קלושים לממשלה בלי חרדים"

יו"ר הנהלת הקואליציה: "כיוון שהמפלגות החרדיות אינן הולכות לבחירות כחלק מגוש הימין, גם הליכוד לא חייב שום דבר למפלגות החרדיות"

יו"ר הנהלת הקואליציה ח"כ זאב אלקין מהליכוד ביתנו אומר כי הסיכויים להקמת ממשלה ציונית בראשות נתניהו ללא המפלגות החרדיות "לא קלושים". לדבריו, כיוון שהמפלגות החרדיות אינן הולכות לבחירות כחלק מגוש הימין, "גם הליכוד לא חייב שום דבר למפלגות החרדיות".

אלקין אמר את הדברים בפאנל במכון הרטמן שהנחה איש המכון לאסטרטגיה ציונית עדי ארבל. בפאנל השתתפו אלקין, מועמדת "יש עתיד" לכנסת עליזה לביא וסמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון ואיש התקשורת שחר אילן.

כבסיס לדיון שימש מאמר שפרסם אילן בגיליון אוגוסט של ביטאון נאמני תורה ועובדה "דעות" בכותרת "הדרך לשוויון בנטל עוברת בברית כל הציונים". אילן טוען במאמר ש"כדי להציל מהתרסקות את הכלכלה, הביטחון והמפעל הציוני כולו, חייבים לשלב את החרדים בשירות, בעבודה ובכלכלה. כדי שזה יקרה יש צורך בברית כלל ציונית - ימין, מרכז ושמאל, חילונים ודתיים". כלומר, בפועל מדובר בממשלה בלי המפלגות החרדיות.

אלקין אמר ש"אולי פה אני אפתיע. אני חושב שהסיכויים לא קלושים לממשלה מהסוג הזה, לא רק בגלל הנחיצות אלא בגלל שהמפלגות החרדיות במערכת הבחירות הזו הולכות באופן מוצהר לא כחלק מגוש הימין. הפעם אין דבר כזה גוש הימין כי העמדה המוצהרת של המפלגות החרדיות היא שהן ילכו עם מי שיפתור להן את הבעיה של השרות (הכוונה לבעיית חוק טל. ל"ו) כאשר הנחת העבודה היא שדווקא השמאל יודע לפתור את הבעיה הזו ביעילות יותר גדולה".

"היות שהמפלגות החרדיות הולכות מראש בהנחה שהן לא חייבות כלום לאף אחד", הכריז אלקין. "אז גם הליכוד לא חייב שום דבר למפלגות החרדיות. אלקין ציין גם שהיכולת של הימין להיענות לדרישות בנושא שירות תלמידי הישיבות קטנה משל השמאל. לדבריו, השילוב של שני הגורמים "יכול להוביל את המפלגות החרדיות אל מחוץ לקואליציה, גם כשהן ירצו להיכנס. תהיה פה דינמיקה שהן לא יוכלו לוותר על תנאי סף שלא נוכל לעמוד בהן. אני לא יודע להגיד אם זה תסריט הכרחי אבל זה בהחלט אפשרי".

לדבריו מה שמקשה על מימוש התסריט הזה הן ההצהרות של גורמים בעבודה ושל התנועה בראשות ציפי לבני שלא ישבו עם נתניהו. "אני לא בטוח שתתכן קואליציה ללא חרדים בנתונים האלה. אבל אם תתכן, אני לא אתפלא אם זה יתרחש". לביא ציינה בפאנל שמטרה מרכזית שלה בכנסת היא להיבחר לוועדה למינוי דיינים והבטיחה לנצח את ח"כ משה גפני במרוץ לוועדה.