דירקטורים בהפניקס חוששים לאשר למנכ"ל הלוואה

ההלוואה ללפידות הועברה לבחינה משפטית על רקע הביקורת הגוברת על גל מחטפי השכר ■ מקורב לחברה: "אנחנו לא גנבי סוסים" ■ מסתמן: הדירקטוריון לא יסיים הליך הבחינה לפני כניסת חוק שכר הבכירים לתוקף בשבוע הבא

הביקורת הרבה לה זוכה גל מחטפי השכר של מנהלים בכירים בחברות הציבוריות, גרמה לדירקטוריון הפניקס להעביר לבחינה משפטית את ההטבה שאותה היא מתכוונת להעניק למנכ"ל, אייל לפידות - הלוואת נון-ריקורס של כ-40 מיליון שקל לצורך רכישת 1.5%-2% ממניות הפניקס. כך נודע ל"גלובס". לפי שעה מסתמן שדירקטוריון החברה לא יספיק לסיים את הליך הבחינה בטרם כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים בשבוע הבא.

בסביבת מועצת המנהלים של הפניקס ציינו בתגובה שהדיונים בנושא התיגמול של לפידות החלו כבר לפני כחודשיים-שלושה, כשבתחילה הם נסובו סביב רעיון תגמול אחר. כבר אז החברה פנתה לייעוץ משפטי וכלכלי חיצוני, וכך עשה דירקטוריון החברה גם כעת, כשפנה לאותם הגורמים, וזאת מתוך מניעים ענייניים בלבד.

כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת השבוע שעבר, ברקע אישור ההטבה ללפידות - אחד המנהלים השכירים המתוגמלים במשק - עמדה כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים (תיקון 20 לחוק החברות) בשבוע הבא. בין היתר, מיום כניסתו של החוק לתוקף, ידרשו תנאי ההעסקה של מנהלים בכירים לזכות לתמיכה של רוב מבין בעלי מניות המיעוט - מכשול שצפוי לטרפד רבים מהסכמי ההעסקה הנוכחיים.

גורם בסביבת דירקטוריון הפניקס ציין כי "לפידות לא ביקש שיקדימו דבר. לא עושים עמו צדק בנושא זה". לדברי אותו גורם, "תיקון 20 אכן נלקח בימים אלה בחשבון, אבל זה בפירוש לא פקטור מרכזי או עיקרי. בכל אופן, אנו לא עושים שום דבר בחיפזון אלא בקצב הראוי, אנו עובדים על פי החוק והכללים. תיקון 20 הוא משקולת אבל אנחנו לא גנבי סוסים. התגמול של לפידות יהיה ראוי, הוגן וסביר".

84 מיליון שקל בחמש שנים

בשנת 2009, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, העניקה הפניקס ללפידות חבילת אופציות הניתנות למימוש ל-2.5% ממניות החברה, אשר מחיר המימוש שלהן נמוך כיום אך במעט ממחיר השוק, וכדאיות המימוש שלהן גבולית. במועד הענקתן הוערך שווי האופציות ב-30 מיליון שקל.

אייל לפידות משמש כמנכ"ל הפניקס מאז יוני 2009. לפני כן שימש כמנכ"ל חברת דלק ישראל, שכמו הפניקס משתייכת אף היא לקבוצת דלק. מבדיקת "גלובס" עולה כי בשנים 2007-2011 עמדה עלות העסקתו של לפידות בשתי החברות על 84 מיליון שקל, רובה (כ-60 מיליון שקל) באמצעות תגמול מבוסס מניות.

על פי תנאי העסקתו הנוכחיים של לפידות בהפניקס, שנחתמו לתקופה של חמש שנים, הוא זכאי לשכר ברוטו של 120 אלף שקל בחודש (צמוד למדד נובמבר 2008), ולמענק שנתי שיהיה הגבוה מבין השניים: סכום השווה לאחוז אחד מהרווח הנקי של החברה בניכוי מס, או 1.2 מיליון שקל.