דיווח ברשת NBC: "סוריה הטעינה פצצות בגז עצבים"

פקיד אמריקני: פצצות גז סארין כבר מוכנות להטענה על מטוסים ורכיבי גז סארין מוזגו בתוך הפצצות ■ הדיווח מאשש ידיעה קודמת, שלפיה מהנדסי צבא סוריה החלו לערבב את שני הרכיבים

צבא סוריה מוכן להפעיל נשק כימי נגד בני העם הסורי והוא ממתין עתה להוראה משליט המדינה, בשאר אסד - כך מסרה אמש (ד') רשת השידור NBC מפי פקידי רשות אמריקניים.

לפי הידיעה, צבא סוריה כבר חימש פצצות של גז העצבים הקטלני סארין בשני רכיבי הגז. אפשר להטיל פצצות אלה על ריכוזי אוכלוסיה שחשודים בהשתתפות במרי נגד משטר הנוכחי בדמשק מעשרות מטוסי קרב-הפצצה של חיל האוויר הסורי, אמר הפקיד.

הדיווח ב-NBC מאשש ידיעה שהופיע יום קודם בבלוג Danger Room, במהדורה המקוונת של המגזין Wired. לפי הידיעה, משקיפים בינלאומיים מודאגים עתה מהמצב בסוריה יותר מאשר אי פעם בעבר בגלל המידע שמהנדסים של המשטר בדמשק החלו לערבב את שני הרכיבים שמיזוגם מקנה לגז העצבים סארין את איכותו הקטלנית: איזופרופאנול (או: איזופרופיל), חומר שידוע גם כאלכוהול רפואי ושמשמש (בפני עצמו) גם לחיטוי, ומתילפוספוניל דיפלורייד. למשטר אסד יש יותר מ-500 טונות של רכיבים אלה. בדרך כלל הם מאוחסנים בנפרד כדי למנוע תאונות של דליפת גז העצבים.

אין שום ספק בכך, שנשקים כימים הוכנו לשימוש, אם משטר אסד יורה להשתמש בהם. "מבחינה פיזית, המשטר הגיע לנקודה שבה אפשר להטעין את הנשקים האלה על מטוס ולהפיל אותם על מטרה", אמר פקיד אמריקני לבלוג. "מיזוג הרכיבים לא נעשה בכל ארסנל הנשק הכימי, אלא רק בכמויות צנועות", הוסיף הפקיד. "איננו בטוחים מה הכוונה מאחורי המעשה".

לגז סארין יש פוטנציאל קטילה חריג והוא ממית את קרבנותיו בייסורים קשים. כוחות סדאם חוסיין הרגו 5,000 כורדים בהתקפה אחת של פצצות גז סארין בחאלאבג'ה ב-1988.

פקידים אמריקניים הדגישו, שנכון לשעת מסירתה של הידיעה, הפצצות הכימיות לא הוטענו על מטוסים ואסד לא נתן הוראה סופית להשתמש בהן. אם אסד יחליט לעשות זאת, "העולם החיצוני לא יוכל לעשות כמעט דבר כדי למנוע זאת", אחד אחד מהמקורות.

קלינטון: אם אסד יורה להפעיל נשק כימי הוא יחצה "קו אדום"

שרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, חזרה אתמול על אזהרתה, כי אם אסד יורה להפעיל נשק כימי הוא יחצה "קו אדום" של ארה"ב. בנאום במטה נאט"ו בבריסל אמרה קלינטון, כי ממשלת אסד נמצאת על סף קריסה והעלתה את האפשרות שהמשטר בדמשק, שמידת יאושו הולכת וגוברת, יחליט להפעיל את הנשקים הכימיים שברשותו, או שנשקים אלה יפלו לידיהם של ארגונים ג'יהאדיסטיים.

"בסופו של דבר, אנו צריכים לחשוב על חילופי שלטון בסוריה וחילופים אלה צריכים להתחיל מהר ככל האפשר", אמרה קלינטון. "אנו סבורים שנפילת משטר אסד היא בלתי נמנעת. השאלה היא רק כמה אנשים ימותו לפני שזה יקרה".

על פי NBC, צפוי ממשל אובמה להכיר בתנועת ההתנגדות העיקרית למשטר אסד, "הקואליציה הלאומית של כוחות המהפכה וההתנגדות של סוריה". קלינטון מתוכננת לפגוש את הנהגת הקבוצה בביקור במרוקו, בהמשך השבוע. בריטניה, צרפת, טורקיה וכמה מדינות ערביות אחרות כבר הכירו בתנועה זו.

המודיעין האמריקני מאמין, שנוסף לסארין מחזיקה סוריה כמויות של גז העצבים טאבון וכן נשקים כימיים "מסורתיים", כגז חרדל וציאניד מימני. ממשלת סוריה מזיזה את רכיבי הנשקים האלה ברחבי המדינה וסוכנויות מודיעין מערביות אינן יודעות מה יהיה היעד הסופי של משלוחים אלה.