ישראל רומזת על נכונות להפציץ אתרי נשק כימי בסוריה

פקיד ישראלי: "הוכחנו שאנו מוכנים לעשות זאת, וקרוב לוודאי שאנו מוכנים לעשות זאת יותר מהאמריקנים" ■ פאנטה: "יהיו תוצאות אם משטר אסד יעשה את השגיאה הנוראה וישתמש בנשק כימי נגד עמו שלו"

בפעם הראשונה רומזת ישראל, באופן בלתי רשמי, שהיא תהיה מוכנה להפציץ את אתרי הנשק הכימי בסוריה.

ארה"ב איימה כמה פעמים בימים שחלפו, כי משטר אסד יחצה "קו אדום" אמריקני אם יפעיל נשק כימי, אך הקו האדום של הבית הלבן הוסט, לפי ניתוח ב"ניו יורק טיימס". בנאום ב-20 באוגוסט השנה אמר אובמה: "מבחינתנו, קו אדום יהיה שינוע של כלי נשק כימיים ממקום למקום, או שימוש בהם. זה ישנה את כל החישוב".

אבל מהתבטאויות חדשות של ממשל אובמה מתחילת דצמבר, לרבות הצהרות של הנשיא עצמו ושל שרת החוץ שלו, הילארי קלינטון, נעלמה האזהרה על "שינוע" נשק כימי. האזהרה האמריקנית החדשה היא, ששימוש בפועל בנשק כימי יהווה חציית קו אדום.

וכך אמר אתמול (ה') שר ההגנה, ליאון פאנטה: "נשיא ארה"ב הבהיר היטב, שיהיו תוצאות... אם משטר אסד יעשה את השגיאה הנוראה וישתמש בנשק כימי נגד עמו שלו".

ה"טיימס" מציין, כי אין זו הפעם הראשונה שממשלות מסיטות את הקווים האדומים שלהם בסוגיות של ביטחון לאומי. כך, למשל, הזיזה ממשלת ישראל חמש או שש פעמים את הקו האדום שלה לגבי יכולתה של איראן לייצר נשק גרעיני.

פקיד ממשל אמריקני הודה השבוע, כי ארה"ב מוצאת עצמה לכודה בסמטה ללא מוצא: "מצד אחד, על כף המאזניים מונחת אמינותו של הנשיא. מצד אחר, האופציות שלנו מוגבלות למדי".

לדברי פקידים ישראליים ואמריקניים, המגבלה העיקרית היא שאי אפשר להפציץ את אתרי הנשק הכימי בבטחה. "הפצצתם עלולה לחולל בדיוק את המצב שאותו אנו מנסים למנוע", אמר פקיד אמריקני בכיר שמצוטט ב"טיימס". יתר על כן, רבים מאתרים אלה ממוקמים ליד גבולה של סוריה עם ירדן. הפצצתם עלולה ליצור ענן של חומרים כימיים רעילים שירחף לעבר שטחה של ירדן, בעלת ברית של ארה"ב. הפעלת חיילים אמריקניים בפשיטה קרקעית אינה אופציה רצינית, אומרים פקידי ממשל.

אך ברור שהישראלים מתייחסים לרעיון של תקיפת מנע של האתרים בסוריה ברצינות רבה יותר, אומר ה"טיימס". לאחר הכל, הם הפציצו את הכור הגרעיני בעיראק בתקופת משטרו של סדאם חוסיין, ב-1981, וכור גרעיני בסוריה, שבנתה קוריאה הצפונית, ב-ספטמבר 2007.

"אינני חושב שנפעל (נגד האתרים) אלא אם כן נגיע למסקנה שחיזבאללה עלול להניח ידיו על נשקים אלה", אמר פקיד ישראלי בכיר לעיתון. "אבל הוכחנו שאו מוכנים לעשות זאת וקרוב לוודאי שאנו מוכנים לעשות זאת יותר מהאמריקנים".