יוכפל הזיכוי לצרכנים שמונה החשמל שלהם נקרא מרחוק?

רשות החשמל מחייבת את חברת החשמל לבדוק את המונים ידנית לפחות 4 פעמים בשנה, ושוקלת להכפיל את הפיצוי ללקוחות ל-25 שקל

רשות החשמל הודיעה היום (ב'), כי בכוונתה להכפיל ל-25 שקל את הזיכוי שיקבלו צרכני חשמל שמונה החשמל שלהם לא נבדק ידנית יותר מפעמיים במהלך השנה. ברשות ציינו, כי הם רואים בחומרה את העלייה, בשיעור של 2.8%, שנרשמה בקיץ במספר חשבונות החשמל שהוגשו על-סמך קריאות מונה מרחוק, שאינן מבוססות על בדיקה ידנית.

הקריאות מרחוק, המכונות דילוגים יזומים, מביאות לכך שצרכנים שנרשמו למבצעי החיסכון שערכה רשות החשמל בקיץ - לא יוכלו ליהנות מההנחות במידה וחסכו בצריכת החשמל, משום שהמונים שלהם לא נבדקו והצריכה חושבה על-סמך הערכות ססטיסטיות.

חברת החשמל רשאית לדלג על שתי קריאות מונה ידניות בשנה, כשהקריאה נעשית אחת לחודשיים. כלומר, החברה מחויבת לערוך בשנה ארבע קריאות מונה ידניות לפחות. אלא שבפועל, ההחלטה על ביצוע הדילוגים מסורה באופן מלא לידי חברת החשמל, כשלרשות עומדת רק האפשרות לקנוס את החברה בדיעבד.

רשות החשמל פנתה לחברת החשמל וביקשה נתונים על מספר הדילוגים היזומים בקרב כ-181 אלף צרכנים שנרשמו למבצעי "חסכת הרווחת", שהרשות ערכה בקיץ, אך טרם קיבלה את המידע. בנוסף, יצרני חשמל סולארי, שסיפקו לחברת החשמל כמויות חשמל גדולות מהצפוי, לא יזכו לקבל את מלוא ההחזר המובטח להם מסיבה דומה. יצוין, כי חברת החשמל גילתה כי היקף רכישת החשמל הסולארי בקיץ היה גבוה בכ-50 אחוז מההיקף שנחזה על ידיה, וכתוצאה מכך נוצר פער תזרימי של 240 מיליון שקל שהתווסף לפער של 1.4 מיליארד שקל שהתגלה בספטמבר.

לדברי מירב יוסף, ראש אגף צרכנות ברשות החשמל, "מדובר בנתון מדאיג, במיוחד לאור העובדה שהדבר נתון בידיה של חברת החשמל והיא שמחליטה לבצעו. לאור הגידול המצטבר בכמות הדילוגים היזומים והשלכתם על הערכות הצריכה של צרכני החשמל נראה, כי האמור לעיל אינו מספיק, ולכן מפרסמת הרשות להתייחסות הציבור שימוע אמת מידה לדרכי פעולה נוספות שתצמצמנה את היקף ההערכות הללו שמבצעת חברת החשמל".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "מדיניות חברת החשמל היא לקרוא את כל המונים ולהימנע מהליך דילוגים. מבדיקת הנתונים עולה כי במחצית השנייה של 2012 חלה ירידה לרמה של 6% בהערכות מונים לעומת 10% אשתקד. בחודשיים האחרונים בשל בעיות נקודתיות אכן חלה עלייה קלה בשיעור הדילוגים היזומים. חברת החשמל סיימה תהליך הכשרה של "קוראי מונים" שעם כניסתם לתפקיד ייצבו מחדש את מגמת הירידה לרמה נמוכה".