טבע תשלב תרופות קיימות כדי ליצור תרופות חדשות

המנכ"ל ג'רמי לוין בריאיון למגזין BioCentury: "אנחנו לא הורגים את כל שאר התחומים, אך חלק מתוכניות המו"פ הנוכחיות של טבע יקוצצו" ■ באילו תחומים ומוצרים תתמקד טבע ומה היא מתכננת לעשות עם הלקווינימוד?

מחר (ג') בערב יציג ד"ר ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע , את האסטרטגיה החדשה של החברה שאותה הוא מנהל בחצי השנה האחרונה. מי שמחפש רמזים על הכיוונים הכלליים שאליהם תפנה טבע יכול למצוא אותם בריאיון שנתן לוין, יחד עם המדען הראשי ומנהל המו"פ הגלובלי של טבע, ד"ר מייקל היידן, למגזין העוסק בתחומי מדעי החיים, BioCentury.

כמו בכל התבטאות של לוין בזמן האחרון, גם בריאיון הזה ישנו דגש על ההבדל בין טבע בעבר, לבין טבע הנוכחית בניהולו.

היידן חשף בראיון שטבע תייסד תוכנית חדשה בתחום הגנריקה, NTE. במסגרת התוכנית תשלב טבע מוצרים גנריים שהיא כבר מייצרת ומשווקת, במטרה להגביר את הבטיחות והיעילות שלהם. פורטפוליו המוצרים של טבע כולל 1,400 תרופות. בטבע מתכוונים לבחון 200 אפשרויות לשילובים מדי שנה, ולהתחיל לפתח כ-20.

"ה-NTE נבנה על בסיס חומרי הגלם הגנריים, וזוהי דרך משמעותית לשפר את התשואה מהנכסים הקיימים שלנו על-ידי ייצור תרופות טובות יותר מאלה שכבר קיימות", הסביר לוין.

יש לכך גם משמעות רגולטורית ושיווקית, משום שחלק מהמוצרים החדשים יוכלו, להערכת החברה, לקבל אישור שיווק במסגרת שגם תגן על הפטנטים. טבע תוכל להגן על מוצריה מפני תחרות גנרית מהירה, כשהיא תשלב במוצרים טכנולוגיות כגון שחרור מושהה של התרופה.

האם מדובר בדרך של טבע פשוט לגבות סכומים גבוהים יותר על התרופות שלה? לדברי לוין, התשובה שלילית. "טבע לא נמצאת בביזנס של תרופות יקרות, והמיקוד שלנו הוא בתרופות בעלות תמחור סביר".

בתחום המוצרים המקוריים, טבע מתכננת להרחיב את ההתוויות של תרופות קיימות שלה בתחום הטיפול במערכת העצבים המרכזית, ובהן תרופת הדגל של החברה, קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה.

גם התרופה לקווינימוד מוזכרת בהקשר זה. טבע מפתחת את הלקווינימוד יחד עם חברת אקטיב ביוטק. מדובר בתרופה אוראלית לטיפול בטרשת נפוצה, אם כי טבע מבצעת בה ניסויים קליניים לבדיקת התרופה גם לטיפול במחלות אחרות.

"מוצרים עם חסמי כניסה גבוהים"

במקביל תמשיך טבע לבצע השקעות בתחומי הפסיכיאטריה והכאב, ותמשיך לפתח את עסקיה בתחום מוצרי הנשימה.

"אם אני מתמקד בפייפליין שלנו, התחומים העיקריים הם מוצרים גנריים עם חסמי כניסה גבוהים לשוק, תוכנית ה-NTE, תרופות למערכת העצבים ותחום הנשימה", אמר היידן.

עם זאת, הוא הדגיש שטבע תמשיך לפעול גם בשני תחומים רפואיים נוספים שבהם היא פעילה כיום: אונקולוגיה ובריאות האישה, "אך באופן סלקטיבי מאוד". "אנחנו לא הורגים את כל שאר התחומים", אמר היידן, אך ציין שטבע תקצץ, כצפוי, חלק מתוכניות המו"פ הנוכחיות.

בטבע חוזרים שוב על כוונתם לבחון את הלקווינימוד גם בשילוב עם הקופקסון, או תרופה אחרת, לטיפול בטרשת נפוצה. טבע מתכננת להשקיע גם במוצרים לטיפול באלצהיימר, הנטינגטון ופרקינסון. כפי שהצהירו בטבע באחרונה, גם בראיון ל-BioCentury מדובר על כך שלא יבוצעו רכישות גדולות כבעבר.

עיקרי התוכנית האסטרטגית

■ תחומים שבהם טבע תתמקד: תרופות גנריות עם חסמי כניסה גבוהים לשוק, שילובי תרופות גנריות, מוצרי נשימה, מערכת העצבים המרכזית

■ תחומים שבהם טבע תשקיע באופן סלקטיבי: בריאות האישה, אונקולוגיה

■ תחומי טיפול נוספים שמעניינים את טבע: תרופות לטיפול במחלות אלצהיימר, הנטינגטון ופרקינסון