"הודו רוצה לרכוש מישראל רישיון לייצר את 'כיפת ברזל'"

"דיפנס ניוז": ישראל מהססת האם למסור להודו את הטכנולוגיה שדרושה לייצור המערכת ■ שתי המדינות ירחיבו שיתוף הפעולה ביניהן בפיתוח מערכות נשק חדשות

הודו וישראל דנות בהרחבת שיתוף הפעולה ביניהן בפיתוח מערכות נשק. אחד מההיבטים של מגמה זו הוא רצונה של הודו לרכוש ולייצר את מערכת "כיפת ברזל" ליירוט טילים מטווח קצר. כך מוסר "דיפנס ניוז" בידיעה מניו-דלהי.

שר ההגנה של הודו, שאשי קאנט שארמה, ומנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני , דנו בקצב ההתנהלות של פרוייקטים ביטחוניים קיימים של שתי המדינות ובתכניות לפרוייקטים פוטנציאליים במהלך ביקורו של שני בהודו בשבוע שעבר. מכל מקום, דיפלומטים ישראליים בהודו וגורמים ממשלתיים ואנשי התעשיות הביטחוניות בישראל נמנעו מלהגיב על הידיעה, לדברי השבועון.

הדיונים על כיפת ברזל התמקדו בשאיפת הודו לרכוש את המערכת על בסיס "קנה וייצר", כלומר, רכישה של כיפת ברזל וקבלת רישיון מישראל לייצרה. מקור הודי אמר, כי ישראל הסכימה למכור את המערכת להודו, אך היא מהססת האם למכור להודים גם הטכנולוגיה שנחוצה לייצורה. הידיעה אינה מציינת האם ארה"ב התבקשה לתת הסכמתה לעסקה המוצעת.

בין הפרוייקטים המשותפים להודו וישראל שנמצאים עתה בשלב ביצוע: פיתוח טיל בליסטי לטווח בינוני ופרוייקט נפרד לפיתוח טיל בליסטי לטווח ארוך, בתקציב משותף בשווי שני מיליארד דולר. כן מפתחות שתי המדינות טיל קרקע-קרקע. בפרסומים בהודו מתואר פרוייקט זה כתכנית של הארגון למחקר ולפיתוח של הודו (DRDO), אך בפועל זה פרוייקט משותף עם ישראל ומשתתפות בו שלוש חברות: תע"א, אלתא ורפאל, לדברי מקורות שמצוטטים ב"דיפנס ניוז". הגדלת טווחו המתוכנן של טיל זה מ-1000 ק"מ ל-3000 ק"מ נדונה בשיחות בין שני לשארמה.

ברשימת פרוייקטים עתידיים שנבחנו בשיחות נכללו תכנית לפיתוח מיקרו-לוויינים שניתן לשגרם ממטוס ותכניות לפיתוח טילים ותחמושות מונחי לייזר. תכניות אפשריות נוספות, לדברי מקור ביטחוני ישראלי: מערכות מכ"ם יעודיות, כגון מכ"ם מעקב מוטס שיותאם ל"מטוס קרב קל", מתוצרת הודו, ומכ"ם מעקב לטווח ארוך למערכות טילים בליסטיות. בשלב זה לא ידוע האם במהלך ביקור שני הגיעו שני הצדדים להסכמה סופית אלו פרוייקטים ייושמו.

שני ושארמה דנו גם בעיכובים בפרוייקט משותף לפיתוח טיל ים - אוויר לטווח ארוך שנועד להגן עןל ספינות הצי ההודי מהתקפות אוויריות. הפרוייקט, בשווי 600 מיליון דולר, שהושק ב-2005, נמצא עדיין בשלבי ניסוי, למרות שלפי התכנון המקורי הוא היה אמור להסתיים באמצע 2012. הקבלן הישראלי בפרוייקט היא תע"א. הטיל נוסה בישראל ביולי השנה. לדברי מקורות, נראה שהטיל יהיו מוכן לשימוש מבצעי ב-2014.