היסטוריה: אושרה הקמת מינהלת ליגה בכדורגל

נציגי 14 קבוצות ליגת העל הצביעו בעד הקמת מינהלת ליגה; אמורה לפעול החל מעונת 2013/14; ניר חפץ ישמש כיו"ר הזמני

הכדורגל הישראלי רשם היום (ד') את אחד מציוני הדרך הגדולים שלו, עם ההחלטה לאשר באופן רשמי הקמת מינהלת ליגה. ראשי קבוצות ליגת העל הצביעו היום במשרדי ההתאחדות על הקמתה של המינהלת, שתהווה את הגוף הניהולי המרכזי של ליגת העל. המשמעות העיקרית היא כי כוחה של ההתאחדות לכדורגל יופחת באופן משמעותי, בכל הקשור לניהול הליגה הבכירה.

מטרתה העיקרית של המינהלת תהיה בעיקר במישור הכלכלי - לגייס כמה שיותר כספים לטובת קבוצות ליגת העל. בתוך כך בתחומי אחריותה יהיה גם המו"מ על שידורי הטלוויזיה, תהיה שותפה למו"מ עם הטוטו על הסכם השיווק, ותקבל החלטות עקרוניות הקשורות בעיקר לניהול הכלכלי של הליגה. ההתאחדות לכדורגל תמשיך לעסוק בניהול התשתיות של הכדורגל הישראלי, ניהול הנבחרות, ניהול הליגות הנמוכות, ותמשיך להוות את הקשר בין הכדורגל הישראלי לאופ"א ולפיפ"א. כמו כן, ההתאחדות צפויה להמשיך להפעיל את בתי הדין.

ניר חפץ, לשעבר עורך "מעריב", מונה ליו"ר הזמני של מינהלת הליגה. המינהלת, הכוללת נציגים של 14 קבוצות ליגת העל, אמורה להתחיל לתפקד באופן עצמאי כבר בעונת המשחקים הבאה (2013/14).‏

ההחלטה להקים מינהלת ליגה התגבשה כבר בקיץ האחרון, בעקבות האירועים האלימים שליוו את סוף עונת 2011/12. ההמלצה להפחית את כוחה של ההתאחדות לכדורגל ולאפשר הקמת מינהלת התגבשה גם בשתי הוועדות שהוקמו לטפל בכשלים המבניים של הכדורגל הישראלי - הוועדה שיזמה ההתאחדות לכדורגל בראשות המפכ"ל לשעבר, דודי כהן; והוועדה הציבורית בראשות ירון זליכה. שתי הוועדות, כאמור, המליצו על הקמת מינהלת.

עם זאת, עדיין מוקדם לקבוע עד כמה השינוי יהיה מרחיק לכת. המינהלת עצמה מורכבת ממגוון קבוצות בעלות יכולת כלכלית שונה, ואופן חלוקת הכספים בין הקבוצות הקטנות לגדולות צפוי להוות מכשול לא מבוטל בפעילותה.