זהבית כהן צפויה לחזור לדירקטוריון פסגות

קודם לפתיחת החקירה של רשות ההגבלים העסקיים נגד תנובה, כיהנה כהן בתפקיד יו"ר בתנובה ובפסגות, אך הסיכוי כי תשוב לתפקידים אלה קטן ■ כהן מכהנת כדירקטורית בתנובה ■ גורמים בשוק: גם ללא תפקיד רשמי כהן הייתה מעורבת במתנהל בבית ההשקעות

סגירת תיק החקירה בפרשת תנובה נגד זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל, צפויה לסלול את דרכה חזרה לדירקטוריון בית ההשקעות פסגות. ל"גלובס" נודע כי גבוהה הסבירות שכהן תמונה לדירקטורית בבית ההשקעות. יחד עם זאת, כהן אינה צפויה לחזור לתפקיד יו"ר פסגות או תנובה, תפקידים שאותם מילאה עד להתפוצצות פרשת החקירה של הרשות להגבלים עסקיים.

באוקטובר שעבר התפטרה כהן מתפקיד יו"ר פסגות ותנובה בעקבות חקירת רשות ההגבלים העסקיים, בחשד כי תנובה, וכהן שעמדה בראשה, הסתירו מרשות ההגבלים דוחות שהיו נחוצים לשם בדיקת מעמדה המונופוליסטי של תנובה בשוק.

בעקבות החקירה התפטרה כהן מתפקיד יו"ר שתי החברות, ונשארה דירקטורית בתנובה, אך לא בפסגות. זאת בשל הבעייתיות הכרוכה בכך שדירקטור בחברה המנהלת כספי ציבור יהיה תחת חקירה. כהן נותרה בתפקיד מנכ"לית אייפקס ישראל, והתמקדה בחיפוש אחר השקעות חדשות לקרן בישראל.

לדברי גורמים בשוק ההון, חזרתה של כהן לתפקיד דירקטורית לא אמורה להביא לשינוי מהותי, שכן גם ללא תפקיד רשמי היא הייתה מעורבת במתנהל בבית ההשקעות. במהלך השנה החולפת לא הגיעה כהן למשרדי פסגות בתל אביב, אך היא הייתה מעודכנת. מנכ"ל פסגות, חגי בדש, דאג לשמור עם כהן על יחסים טובים ותקינים, עדכן אותה במתרחש והתייעץ איתה.

דומיננטית בישיבות

לדברי מקורבים לדירקטוריון פסגות, כאשר כהן כיהנה כיו"ר בית ההשקעות, היא ניהלה בדומיננטיות וביד רמה את ישיבות הדירקטוריון. חזרתה הנוכחית היא אמנם על תקן דירקטורית בלבד, אולם בשוק ההון מעריכים כי קולה יישמע היטב - הן בשל אופיה הדומיננטי והן בשל העובדה שהיא תהיה הנציגה הבכירה של בעלי השליטה בישיבות הדירקטוריון.

פרשת החקירה נגד תנובה החלה במארס 2011, אז נדרשה החברה למסור לרשות ההגבלים נתונים ומסמכים הנוגעים לפעילותה. החקירה התמקדה בחשד להפרת המגבלות שהוטלו קודם לכן על תנובה, מתוקף "צו מוסכם" קודם, שעליו חתומים כמה וכמה ספקים בשוק, ושנועד להגן על התחרות ולמנוע את ניצול כוחם של הספקים הגדולים במדפי הרשתות.

בשבוע שעבר הודיעה הרשות להגבלים עסקיים, בראשות דיוויד גילה, כי הרשות הגיעה להסכמה עם תנובה בפרשה. במסגרת ההסכם נקבע, כי תנובה תשלם קנס של 3 מיליון שקל בפרשת הסתרת המידע. תיק החקירה הפלילי נגד כהן נסגר מחוסר אשמה.

לכאורה יכולה כעת כהן לחזור גם לתפקיד יו"ר פסגות ותנובה, אולם על פי ההערכות, הסיכוי שהדבר יקרה נמוך מאוד. הסיבה לכך היא שבקרן אייפקס נוהגים למנות אנשי מקצוע לתפקיד יו"ר החברות, ולא את נציגי הקרן. כמו כן, באייפקס מעדיפים שכהן תתמקד באיתור השקעות חדשות לקרן, כמו חברת אבן קיסר שעליה מתמודדת הקרן בימים אלה, ולא בניהול ההשקעות הקיימות.

פסגות הוא בית ההשקעות הגדול בישראל, והוא מנהל יותר מ-150 מיליארד שקל. במאי האחרון מונה חגי בדש לתפקיד מנכ"ל החברה, לאחר שכהן הדיחה את המנכ"ל הקודם רונן טוב, שאותו מינתה פחות משנתיים קודם לכן. מאז מינויו של בדש התחלפו כמה בכירים בבית ההשקעות.