אייפקס הפחיתה בחצי מיליארד שקל את שווי פסגות

הקרן משערכת את בית ההשקעות ב-2 מיליארד שקל - הפסד של 25% "על הנייר" ביחס למחיר בו נרכש לפני כשנתיים ■ גורמים בשוק: "השווי של פסגות אמור להיות באזור ה-1.5 מיליארד שקל"

קרן ההשקעות אייפקס הפחיתה בדוחותיה לרבעון השלישי את שווי בית ההשקעות פסגות שבשליטתה בכ-500 מיליון שקל, לרמה של 2 מיליארד שקל, כך נודע ל"גלובס". שווי זה משקף לאייפקס הפסד "על הנייר" של 25% על השווי בו נרכש פסגות - 2.7 מיליארד שקל. לפי הערכות, ההפחתה ברבעון השלישי בוצעה לאחר שברבעון השני דווקא נרשמה עלייה בשווי בית ההשקעות בספרי אייפקס.

התנודתיות בשווי פסגות נובעת בין היתר מכך שהשווי נגזר מנוסחה המתבססת על ממוצע מכפילי רווח של בתי השקעות בחו"ל, כך שכל תנודה חדה בשווקים משפיעה על שווי בית ההשקעות. הירידה בשווי מקורה הן בירידה ברמות המכפילים של בתי ההשקעות הציבוריים בחו"ל, והן בשחיקה בשיעורי הרווחיות של פסגות עצמו.

בשוק ההון מעריכים שלמרות ההפחתה, שווי פסגות בספרי אייפקס עדיין גבוה משמעותית מהשווי בו הוא צריך להיות רשום. "אם מסתכלים על שווי בתי ההשקעות הציבוריים בישראל, ועל השווי של מיטב-דש איפקס בעסקת המיזוג ביניהם, הרי ששוויו של פסגות אמור להיות באזור ה-1.5 מיליארד שקל", העריך גורם בענף.

את השליטה בפסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, רכשה קרן אייפקס מידי קרן זרה אחרת, יורק, בסוף אוקטובר 2010, כאמור לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. מחיר העסקה שיקף בזמנו הנחה של 350 מיליון שקל על השווי שסוכם בין הצדדים שנה קודם לכן - בעקבות חקירת רשות ניירות ערך שנפתחה נגד בכירי בית ההשקעות, וכמעט שגרמה לביטול העסקה.

מאז, ידע שווי פסגות, המנהל מעל ל-150 מיליארד שקל, לא מעט תנודות. זמן קצר יחסית לאחר הרכישה הקפיצה זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל, את שווי פסגות ב-35% ושיערכה אותו ל-3.67 מיליארד שקל.

כבר אז טענו גורמים בשוק ההון כי המחיר ששילמה הקרן ממילא היה גבוה, וכי הערכת השווי הזו מנותקת מהמציאות. ואכן, בהמשך נאלצה הקרן לשערך את שווי בית ההשקעות כלפי מטה.

זהבית תחזור להשביח ערך

אמנם מוקדם לקבוע האם קרן אייפקס תרשום על השקעתה בפסגות הפסד בסופו של דבר, אולם לא ניתן להתעלם מהעובדה כי בפני בית ההשקעות, בניהולו של חגי בדש, עומדים כיום לא מעט אתגרים שיכבידו על רווחיו מהשקעות ושוויו בהמשך הדרך.

ראשית, בחודש הבא ייכנסו לתוקפן הוראות משרד האוצר, להוזלת דמי הניהול הנגבים מהעמיתים בקופות הגמל ב-50%. פסגות גמל ופנסיה, בניהולו של שלומי ברכה, הוא הגוף הגדול ביותר בשוק, עם היקף נכסים של כ-49 מיליארד שקל.

הפחתת דמי ניהול המרביים בקופה"ג ל-1.05%, צפויה לגרום לירידה של כ-17% בדמי הניהול הממוצעים בשוק הגמל, לפגיעה של כ-200-300 מיליון שקל בהכנסות ולשחיקה משמעותית ברווחיות. בשנת 2014 צפויה הפחתה נוספת בדמי הניהול המקסימליים, ל-0.85%, מה שיכביד עוד יותר על פסגות.

במקביל, ענף בתי ההשקעות ממשיך לסבול משחיקה מתמשכת בהכנסות וברווחיות, כשהתחרות החריפה בין הגופים כוללת גם מעבר לניהול חלק מהנכסים ברווחיות אפסית. כל זאת, כשברקע עלייה בדרישות הרגולציה ובהוצאות השוטפות, ההאטה במשק, מחזורי המסחר הנמוכים בבורסה, הקיפאון בשוק ההנפקות והמצב הכלכלי העולמי.

אתמול, נחשף ב"גלובס", כי בעקבות סגירת תיק החקירה נגדה בפרשת תנובה, צפויה זהבית כהן לחזור לכהן כדירקטורית בפסגות. זאת, לאחר שבאוקטובר שעבר התפטרה מתפקידה כיו"ר פסגות ותנובה, בעקבות חקירת רשות ההגבלים העסקיים (החשד היה כי תנובה וכהן הסתירו מרשות ההגבלים דוחות לשם בדיקת מעמדה המונופוליסטי בשוק). בעקבות החקירה התפטרה כהן מתפקיד היו"ר בשתי החברות אך נשארה דירקטורית בתנובה.

כעת מסתמן כי מעורבותה בפסגות צפויה לגדול. אמנם במהלך השנה החולפת כהן לא ביקרה במשרדי פסגות בת"א, אך היא עדיין הייתה מעורבת במתנהל בו. למרות שלפי ההערכות בשוק ההון, חזרתה הנוכחית של כהן לפסגות היא על תקן של דירקטורית בלבד, אין ספק כי אופייה הדומיננטי יהפוך אותה לדמות חזקה ומשפיעה בבית ההשקעות. כל זאת, במסגרת מאמציה להשביח את שווי פסגות על מנת להצדיק את רכישתו במחיר הגבוה בו נקנה.

כמה שווים בתי ההשקעות
 כמה שווים בתי ההשקעות