מנורה מבטחים - מובילה ברכישת תעודות הסל של מיטב

הממונה על ההגבלים דוחק במיטב למכור את מיטב סל: ימונה נאמן לביצוע המכירה, במידה שזו לא תצא לפועל עד למועד המיזוג בין דש למיטב

הממונה על ההגבלים העסקיים דוחק במיטב למכור את חברת תעודות הסל שלו. ל"גלובס" נודע, כי במסגרת התנאים שהוצבו למיזוג דש-איפקס ומיטב, הציב הממונה, פרופ' דיויד גילה, תנאים מוקדמים נוקשים במיוחד בנוגע למכירת מיטב סל.

מטרתו של גילה היא לוודא כי מיטב אכן תמכור פעילות זו לפני המיזוג עם דש, וזאת כדי למנוע מצב שבו הגוף הממוזג שולט בשתי חברות תעודות סל. ברשות ההגבלים סבורים כי מצב זה עלול לפגוע בטובת הצרכן, על רקע החשש כי החברות עלולות להעלות מחירים מיד לאחר המיזוג. לפי מקורבים לגילה, "מחויבות הממונה היא לציבור הרחב. לא יהיה נכון להקריב את טובת הציבור בעבור רווחי החברות".

במסמך הממונה על ההגבלים שהגיע לידי "גלובס", קובעת הרשות את תנאי מכירת מיטב סל, ואלו כוללים מינוי נאמן לביצוע המכירה במידה שזו לא תצא לפועל. מדובר בפרק זמן של ארבעה חודשים להשלמת המכירה, כך שעד ליום המיזוג (או ה-31 בדצמבר, הראשון מביניהם) לא תהיה לחברות המתמזגות כל החזקה בפעילות הנ"ל. ואולם, במידה שהפעילות לא תימכר, רשאי הנאמן למכור את הפעילות לגורם שייבחר תוך חודשיים, ובכל מחיר שיוצע לו - גם אם הוא אינו מייצג מחיר ריאלי. נציין כי בדש ומיטב הסכימו לתנאים שהטיל הממונה.

"לוח זמנים מאתגר" למכירה

מומחים בתחום מציינים כי מדובר בפרק זמן קצר יחסית, הנובע מכך שהממונה מעניק חשיבות לענף תעודות הסל ביום שאחרי המיזוג. "פרק הזמן שניתן לצדדים לביצוע המכירה בטרם יפעיל הנאמן את סמכותו, הוא יוצא דופן ומציב אתגר משמעותי לצדדים המעורבים", אומרת עו"ד מיכל הלפרין ממשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, ברנדויין ושות'. הלפרין, ששימשה בעבר כיועצת משפטית לרשות ההגבלים העסקיים וסגנית הממונה על ההגבלים, מזכירה כי "מדובר בעסקה מורכבת, ולכן לוח הזמנים מאתגר במיוחד".

בתוך כך, נמשך תהליך הגשת הצעות המחיר לרכישת מיטב סל. היום נודע כי בעקבות הצעה שהגיש, המועמד המרכזי לרכישת החברה הוא בית ההשקעות מנורה-מבטחים פיננסים. זאת, לאחר שפסגות, מועמד מוביל נוסף, הגיש הצעה נמוכה. מעניין לציין כי במיטב בחרו שלא להעניק לפסגות הזדמנות לשפר את הצעתו. ההערכות הן כי במיטב העדיפו שלא למכור את פעילות תעודות הסל לפסגות, שכן מדובר בגוף חזק ובמתחרה דומיננטי.

שני גופים נוספים שביצעו בדיקת נאותות אולם החליטו שלא להציע הצעות היו הראל ומגדל. בהראל החליטו להמשיך בקו של צמיחה אורגנית, ואילו מגדל לא הגישה הצעה בעקבות לוח הזמנים הקצר.

המספרים של מיטב
 המספרים של מיטב