יחימוביץ', דרעי ולפיד דורשים מנתניהו: הצג את הגזירות

לפיד תקף את התוכנית של יחימוביץ' בכנס שדרות: "מניפסט פופוליסטי שאומר בואו ניקח כסף מעשירים רעים וניתן לעניים" ■ דרעי: "קיצוץ רוחבי זה קיצוץ פחדני"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ חייבים להציג בפני הציבור את תוכניתם לגזירות הכלכליות שהם מתכננים, עוד לפני הבחירות - כך תבעו היום במהלך כנס שדרות לחברה יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', יו"ר תנועת יש עתיד יאיר לפיד ובכיר תנועת ש"ס, אריה דרעי. שטייניץ עצמו ביטל ברגע האחרון את ההשתתפות שלו בכנס, שמתקיים זו השנה העשירית במכללה האקדמית ספיר.

"התקציב הוא לא רק ספר של מספרים אלא הכלי הכי חשוב ביכולת שלו להשפיע על החברה בכל מגוון הנושאים", אמר דרעי. "לכן אם הבחירות הוקדמו בגלל תקציב, חובה על רה"מ להציג את כל תוכנית הקיצוץ עכשיו. חייבים לתת לכל אחד מאיתנו את הזכות לדעת מהי ההשקפה של כל אחד מהמתמודדים, ולא למרוח את זה או להשאיר את הדברים באופן מעורפל".

לדברי דרעי, הדבר הקל ביותר שיכולה לבצע ממשלה הוא קיצוץ רוחבי, אולם את המחיר ישלמו החלשים ביותר בחברה: "אין ספק שחייבים לקצץ וחייבים לקצץ הרבה, אבל קיצוץ 'פלאט' (רוחבי) הוא קיצוץ פחדני. מי שרוצה לברוח מהתמודדות מבעיות מציע קיצוץ כזה. המשמעות של קיצוץ כזה במשרד הבריאות, למשל, זה לא קיצוץ בשכר, אלא בשירותים שנותנים לציבור. מדינת ישראל מתחלקת היום לשתי מדינות לצערי - אלא שיש להם ואלה שאין להם. אז אלה שיש להם לא מרגישים קיצוץ כזה, כי יש להם את אסותא ויש את המדיקל סנטר. להם לא משנה אם יש פחות אחיות או פחות תרופות".

"בשנה מתים בישראל מעל 4,000 איש לא מגזירת גורל, אלא מזיהומים שנגרמים מחוסר תקנים והיעדר טיפול הולם... אני מתחייב לעשות ככל יכולתי להפוך אבן על אבן בתקציב ולא לעשות חיים קלים לשר האוצר ולרה"מ. לא עוד פגיעה בשכבות החלשות וקיצוץ רוחבי, אלא ללכת במודע לאיפה שצריך לקצץ". דרעי רמז כי אין מנוס מקיצוץ בביטחון, והזכיר כי זה מה שעשה בשנת 92 יצחק רבין ז"ל.

יחימוביץ' טענה בכנס כי אף שנתניהו הקדים את הבחירות מטעמי תקציב, הוא עושה הכל כדי להימנע מהעיסוק בו ובסדר היום הכלכלי. "ההתלקחויות המדיניות שהוא מייצר בימים אלה הן בדיוק האזור הנוח של נתניהו, שם הוא רוצה להיות ומצידו להישאר שם עד יום הבחירות. יחימוביץ' חזרה על המצע הכלכלי שלה וטענה כי "תחת גישת היד הנעלמה והשוק החופשי, בתקופת נתניהו עלו מחירי המזון והדיוק בצורה חסרת תקדים".

לפיד תקף גם הוא את מדיניות ההפרטה של שירותי הרווחה, אולם מיקד את המתקפה שלו ביחימוביץ' ולא בנתניהו: "התוכנית של יחימוביץ' איננה תוכנית כלכלית אלא מניפסט פופוליסטי, שאומר בואו ניקח מהעשירים הרעים וניתן לעניים. הבעיה בתוכנית הזו היא שכל פעם שאתה מנסה לחבר את המספרים מגיעים לפיטורי עובדים ולעלייה באבטלה, כי מפלגת העבודה היא מפלגתם של הוועדים הגדולים והיא לא תיגע בהם".

לפיד חזר על המשוואה הפשטנית של עסקים קטנים מול ועדים חזקים ותקף את תוספות השכר שאמורות להינתן לכמה עשרות עובדים בנמל אשדוד, והוסיף: "במאבק שבו ועד עובדים בריוני כמו ברכבת משתלט על משאב חיוני - אנחנו בעד נוסעי הרכבת ולא ועד הרכבת". לפיד אף עקף משמאל את יחימוביץ' כשהביע פליאה על כך שסירבה לגנות את התקצוב והפיתוח של ההתנחלויות: "אי אפשר לקצץ שם סליחה? גם בשירותי ההסעות שם אי אפשר לקצץ?... מאחז מחוץ לגושי ההתיישבות מקבל כביש עוקף ומעמד הביניים ממשיך לשלם 8 שקל לליטר דלק".