בעקבות העליות בבורסה בת"א: נובמבר מוצלח לענף הגמל

בראש ממשיך לככב בית ההשקעות אלטשולר שחם עם תשואה של 15% ב-12 חודשים ■ אמיר גיל, מנהל ההשקעות הראשי בפסגות גמל ופנסיה: "בראייה עתידית, הפוטנציאל באג"ח מאוד מוגבל"

המגמה החיובית בשוק ההון המקומי נמשכה גם בנובמבר, וסייעה לענף הגמל לרשום חודש מוצלח נוסף. בחודש החולף הוסיפו לערכם המדדים ת"א 25 ות"א 75 1.3% ו-3.5%, בהתאמה. גם באפיק האג"ח נרשמו עליות שערים: האג"ח הממשלתיות השקליות התחזקו ב-0.6% ואילו מדדי התל בונד עלו ב-0.2%.

בצמרת טבלת תשואות קופות הגמל הגדולות ממשיך לככב בית ההשקעות אלטשולר-שחם. ב-12 החודשים האחרונים רשמו קופות הגמל הגדולות תשואה ממוצעת של 10.8%, אולם קופת הגמל הגדולה של בית ההשקעות, שבניהול גילעד אלטשולר, הצליחה לרשום תשואה גבוהה בכ-4%. מדובר בקופה "גמל כללי", המנהלת כ-3.2 מיליארד שקל, שרשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של כ-15%. גם הקופה "גמל קלאסי", המנהלת כ-1.7 מיליארד שקל, רשמה תשואה נאה, של 13.6% בשנה האחרונה.

שלוש קופות נוספות בלטו לטובה בנובמבר, עם תשואה של כ-12% בשנה האחרונה. קופת הענק "תעוז" של הראל, המנהלת כ-12 מיליארד שקל, רשמה תשואה של 12.7%. נוסף על כך, "מבט תגמולים ופיצויים" של מנורה מבטחים, שמנהלת כ-1.7 מיליארד שקל (והתברגה החודש בחמישייה הפותחת), וגמל כללי של פסגות, שמנהלת כ-5.3 מיליארד שקל, רשמו במהלך התקופה 12.3% כל אחת.

להגדיל חשיפה למניות

ארבע מתוך חמש הקופות שהוזכרו מתאפיינות בשיעור גבוה של אחזקה בנכסי סיכון (חשיפה למניות ולאג"ח בדירוג נמוך), הנע בטווח 30%-35%. החריגה היא "גמל קלאסי" של אלטשולר-שחם, שממוקמות שנייה בצמרת הטבלה, ואף הניבה את התשואה המצטברת הגבוהה ביותר ב-3 השנים האחרונות (26.6%). הקופה מחזיקה שיעור של 8% בלבד בנכסי סיכון. מדובר בהישג ראוי בייחוד על רקע העובדה שרק שבע מתוך 25 קופות הגמל הגדולות מחזיקות בשיעור נמוך של נכסי סיכון, לרבות קופת הגמל שחותמת את הטבלה. מדובר בקופה "תלם-חריש" של הלמן אלדובי, שהניבה תשואה של 7% בשנה האחרונה ו-15% בשלוש השנים האחרונות.

כאמור, רוב קופות הגמל, גדולות וקטנות כאחד, הן בעלות שיעור חשיפה יחסית גבוה לנכסי סיכון, העומד על 28% בממוצע. לפי גורמים בענף, בתקופה הנוכחית מומלץ להגדיל את היקף החשיפה למניות.

"בראייה עתידית, הפוטנציאל באג"ח מוגבל מאוד", אומר אמיר גיל, מנהל ההשקעות הראשי בפסגות גמל ופנסיה. "אנחנו סוגרים שלוש שנים שבמהלכן שוק המניות הניב תשואה נמוכה יחסית, של פחות מ-3% בממוצע שנתי, בזמן שמדדי העולם הניבו 7%".

עוד הוא מציין, כי במהלך שלוש השנים האחרונות נרשמו עליות משמעותיות באג"ח, אשר לוו בתהליך של ירידת ריביות ברחבי העולם. "העליות האלה לא יימשכו. להערכתי, בתקופה הקרובה לא תהיה עליית ריבית, ואני לא רואה סיכונים אינפלציוניים. במקביל, שוק המניות בשפל, וקשה להאמין שהוא ימשיך לרשום ביצועי חסר בהשוואה לאפיקים הסולידיים".

לדברי גיל, שאחראי בין היתר על ניהול קופת הגמל גדיש - קופת הגמל הגדולה ביותר, שמנהלת נכסים בהיקף של 21.6 מיליארד שקל, בפסגות נמצאים כעת בתהליך של העלאת הרכיב המנייתי בקופות הגמל.

"אג"ח הן עדיין עוגן, אולם חשוב לנצל הזדמנויות גם באפיקים אחרים", הוא אומר. ומה לגבי האפיק הקונצרני? "לדעתי, האג"ח הקונצרניות פחות מעניינות כרגע. המרווחים חזרו לשפל, שבהרבה מקרים מושפע מהיעדר אלטרנטיבה. במקביל, השוק התייקר ואין תמחור נכון של הסיכונים. באג"ח בדירוגים נמוכים יש הזדמנויות לרווח, אבל עדיין נדרשת בחירה קפדנית".

תשואות קופות הגמל
 תשואות קופות הגמל