זמן אוויר בנסיגה

מוטב כי עובדי פלאפון וההנהלה יחלו בגישור לפני שסבלנות הצרכנים תיגמר

סכסוך העבודה בין ועד עובדי חברת פלאפון להנהלת החברה הגיע בשבוע שעבר, בתוך 3 ימים של שביתה, לשיא חדש שטרם נראה במחוזותינו. 9 כלי רכב של עובדים שובתים נגררו באישון לילה על-ידי שליחי ההנהלה, כשבחלק מהרכבים מותקנים כיסאות בטיחות לתינוקות וציוד אישי פרטי.

במקביל משמיצים העובדים את מנהלי החברה ובעליה בצורה חריפה ובוטה. ועד העובדים טוען כי ההנהלה מסרבת להכיר בזכות העובדים להתאגד, ודורש ממנה לפתוח עמו במשא-ומתן על הסכם עבודה קיבוצי שיגן על העובדים מפני פיטורים. מנגד טוענת הנהלת החברה כי מדובר בניסיון של ההסתדרות להשיג דריסת רגל בארגון.

שני הצדדים אמנם מעמידים טיעונים מוצדקים, אך הדרך בה בחרו לטפל במצב שגויה מיסודה.
במסגרת הסכסוך אנו נחשפים לתמונות של עובדים המפגינים כנגד חבריהם. בין אם מדובר בהפגנה למראית-עין, בעידוד ההנהלה, ובין אם מדובר ביוזמה פרטית של עובדים המתנגדים למהלך - אין ספק כי מדובר במצב של חוסר תקשורת חמור בתוך הארגון.

הבעיה מתחדדת על רקע התחרות האגרסיבית בשוק התקשורת. הורדת התעריפים קיצצה בצורה דרמטית את הכנסות החברות, ויצרה מלחמת הישרדות כללית בענף. אזכור שלילי של פלאפון בשעה כל-כך קריטית בשוק הסלולר עלול להיות בעל השלכות הרסניות.

מעבר לכך, הרגולציה על זמני ההמתנה במוקדי השירות נכנסת בימים אלה לתוקפה (עד 3 דקות המתנה למוקדן, וחזרה ללקוח עד כ-3 שעות מרגע השארת הודעה קולית). חברות שלא יעמדו בתנאים החדשים, יהיו נתונות לסנקציות כלכליות. לפיכך, שביתה הגוררת פגיעה במוקדי השירות תפגע בחברה ובעובדיה - לא רק ברמה התדמיתית אלא גם ברמה הכלכלית.

כשאין הידברות, הצדדים ניזונים מהמסרים העוברים בתקשורת. שימוש במילים כגון "תחבולה" או "בריונות" הפך אמנם לחלק מהנוף הקבוע של שביתות בישראל, אך מגביר את חוסר האמון הבסיסי בין הצדדים. קשה שלא לתהות כיצד יצליחו הצדדים לשוב לעבוד ביחד לנוכח ההשמצות ההדדיות, ביום שאחרי הסכסוך.

ניהול נכון הוא מפתח בפתרון סכסוכים. בשעה כזו היינו מצפים לשמוע את קולו של אחד מבכירי ההנהלה, על מנת להרגיע את הרוחות וללכד את השורות. העובדה כי ההנהלה מפקירה את השיח התקשורתי לעובדים המסוכסכים בינם לבין עצמם רק מעמיקה את הפוטנציאל לשחיקת המותג ומאריכה את הדרך לפתרון.

האינטרס של שני הצדדים חייב להיות סיום מהיר של הסכסוך, תוך יצירת תנאים חדשים, הלוקחים בחשבון את נקודת המבט של שני הצדדים. העובדים חייבים להבין כי בשעה של רפורמה בשוק, חברות הסלולר מצמצמות פעילות ולא מרחיבות אותה, ואילו ההנהלה חייבת להבין שזכות ההתאגדות של העובדים היא לגיטימית.

העובדים טוענים כי יש להם מספיק אוויר לנשימה להמשך השביתה. הבעיה היא שזמן האוויר של החברה עשוי להיות קצר משנדמה. מוטב כי הצדדים יחלו במהלך גישור לפני שהסבלנות וזמן האוויר של הצרכנים ייגמרו גם כן.

* הכותבת היא מגשרת שמומחיותה בין היתר גישור סכסוכים בחברות וארגונים. בנוסף להיותה מגשרת, הכותבת משמשת כיום כדירקטורית בתאגידים (כלל, נעלי בריל ועוד).