ארה"ב: הפער בין עשירים לעניים בשיא של 80 שנה

הבדלי ההכנסות בין המעמדות בארה"ב רק מחמירים עם השנים, והעיניים נשואות לממשל למציאת פתרון

בוושינגטון, עיר שהשיקה לפני 48 שנים פרויקט שנקרא אז "המאבק בעוני", העניים הופכים לעניים יותר, למרות הסיוע הפדרלי, והעשירים מתעשרים יותר הודות לו.

5% ממשקי הבית בבירה האמריקנית בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר נהנו בשנה שעברה מהכנסה ממוצעת שהייתה גבוהה מ-500,000 דולר, ואילו 20% ממשקי הבית התחתונים הרוויחו פחות מ-9,500 דולר בשנה - פער של פי 54. לפני 20 שנה, הפער היה פי 39. הפער הזה הוא הגבוה ביותר בכל 50 מדינות ארה"ב ובכל הערים, להוציא שתי ערים גדולות. פערי ההכנסה בכל ארה"ב עלו למעשה לרמות שנרשמו רק בשנים שקדמו לשפל הגדול בשנות ה-30 במאה שעברה.

לא מכבר הסתיימה בארה"ב מערכת בחירות שבה תפקיד הממשל היה נושא מרכזי. הימין טען שהממשל עושה יותר מדי, והשמאל טען שהוא עושה מעט מדי. תפקוד הממשל הוא ליבת הדיון הנוכחי על הימנעות מן "המצוק הפיסקלי" שייכנס לתוקף ב-1 בינואר.

הממשל האמריקני מחלק מחדש הון לאמריקנים עניים, אך בשנים שחלפו מאז שהנשיא לינדון ג'ונסון הכריז על מלחמה בעוני בנאומו הראשון לאומה, התחזק מאוד הזרם הנגדי: הממשל מחלק הון גם כלפי מעלה, כלומר לעשירים - בייחוד בוושינגטון.

המוטבים מכך אינם בהכרח המיליארדרים או הידוענים, האליטה של וושינגטון היא חלק מהמגמה הזו. היא משפיעה על קבלת חוקים והחלטות שמשנים את חלוקת עוגת ההון.

20 שנים של הוצאות שיא פדרליות ורגולציה מתרחבת יצרו מעמד גבוה פורח של קבלנים, לוביסטים ועורכי דין באזור וושינגטון. הממשל הפדרלי הזרים להם 83.5 מיליארד דולר בצורת חוזי הגנה וחוזים אחרים בשנת 2010 - עלייה של יותר מ-300% בהשוואה ל-1989, גם אחרי ניכוי אינפלציה. החברות הפרטיות הזרימו באותה שנה יותר מ-3 מיליארד דולר למאמצי שדולה בממשל, כמעט פי שניים מכפי שהן הזרימו לפני עשר שנים.

מעגל העושר מתרחב

ההזרמות של הממשל מרחיבות את מעגל העושר מגבעת הקפיטול גם לפרברים של וושינגטון במרילנד ובווירג'יניה. לפי מפקד האוכלוסייה האחרון, עשרה מחוזות סביב העיר משתייכים ל-20% מהגבוהים בארה"ב במונחי הכנסה חציונית למשק בית - לעומת שישה מחוזות שהיו מהעשירים בארה"ב ב-1990.

הגורם העיקרי לכך בוושינגטון הוא המדיניות הציבורית, נכתב ברויטרס, שהשיק סדרת כתבות שבוחנת איך הממשל מחריף את פערי ההכנסה על ידי בדיקת שלושה מקומות בארה"ב שבהם התרחב הפער החברתי-כלכלי.

מדינת מסצ'וסטס נהנית ממערכת החינוך הטובה ביותר בארה"ב, שלא מנעה התרחבות חדה של פער ההכנסות. באינדיאנה תוגברה מאוד מערכת הרווחה, אך מספר העניים עלה. ובמחוז קולומביה (וושינגטון), חלקו של הממשל בהתרחבות הפערים החברתיים ברור, הן בזירה המקומית והן במבט ארצי.

הבדלי המעמדות
 הבדלי המעמדות