כל סוקר מלך

בסקר פרטי שבדמיוני התברר כי 59.5% לא הבינו מה השאלה

"50% ממצביעי מפלגת העבודה מעדיפים גבולות בני הגנה על הסדר שלום ו-35% ממצביעי ישראל ביתנו מוכנים לפנות התנחלויות מחוץ לגושים בהסדר מדיני. כך עולה מסקר שעשה המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בראשות ד"ר דורי גולד. הסקר נעשה בנובמבר השנה, באמצעות מכון דחף בראשות ד"ר מינה צמח, ויוצג ביום חמישי בכנס השנתי של המרכז ..." (היום בעיתונים).

בסקר פרטי שערכתי בדמיוני, התברר כי 59.5% לא היו לגמרי בטוחים מה השאלה. כ-17% מנוחתם הופרעה על ידי הסוקרים, והם השיבו מתוך שינה או נמנום. גורלם של שאר האחוזים לא נודע.

המפלצת שגדלה

למה אני קופץ עכשיו? הרי הסקרים הפכו לחלק מההוויה האנושית. קשה לתאר את החיים, לא כל שכן החיים הפוליטיים, בלעדיהם. אבל נדמה לי, וזו אבחנה רגשית, לא מדעית, שהמפלצת הזו גדלה לממדים שלא ידענו בעבר. אני מרגיש שמבחירות לבחירות יש יותר סקרים, סוקרים ונסקרים. יש פה תעשייה אדירה, המפרנסת לא רק את סוקריה, אלא גם את מברבריה, שהרי כל סקר הופך לאייטם המתרוצץ כל היום והלילה מעיתונים לטלוויזיה לרדיו - וחוזר חלילה.

לא רק מספר הסקרים גדל, אלא גם נפחם. כבר לא מציקים בקושיות פשוטות, כמו מי ינצח. כיום מתבקשים הנסקרים להפעיל כישורים נבואיים, כמו בסקר שציטטתי כאן. נו באמת, מישהו יכול לדעת היום בביטחון מה ירצה במסגרת הסדר שלום? ומה זה בכלל הסדר שלום? האם יש איזה שטנץ קבוע ומקובל? הרי יכולות להיות עשרות ומאות גרסאות שונות של "הסדר שלום". צריך לראות את ההסדר, לשמוע, לבדוק את טיבו. הצגת מונחים אווריריים כמשהו שאפשר לקבוע לגביו דעה - זה מתאים לתוכניות טלוויזיה זולות, לא לדיון ציבורי שאמור להיות רציני. בעצם, חייב להיות רציני, כאשר חושבים על מה שתלוי בהם.

מסיבת ההבלים

מי באמת עורך את הסקרים הללו? "סקר שעשה המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בראשות ד"ר דורי גולד. הסקר נעשה בנובמבר השנה, באמצעות מכון דחף בראשות ד"ר מינה צמח". ארבעה שושבינים יש כאן. זה עומד ביחס ישר לכסף המתגלגל בתחום: המרכז הירושלמי; דורי גולד; מכון דחף; מינה צמח". איך זה נעשה? כל הארבעה יושבים ביחד? ממש לא משנה. כשיש הרבה כסף בסביבה, כל סוקר מלך.

אני זוכר תמיד, בהקשר זה, את הנשיא סאדאת. כ-80% מאזרחי ישראל אמרו אז בסקרים שהם מתנגדים להחזרת כל שטחי סיני. הגיע סאדאת, והמספרים התהפכו. היישובים נהרסו על ידי האדם שנשבע קודם לכן שלעולם ובשום תנאי לא יעשה זאת (מנחם בגין). צא ולמד: מה שנראה היום כלא בא בחשבון, יכול להיראות מחר, בנסיבות אחרות, כחשבון הנכון היחיד. אבל תמשיכו, תמשיכו לסקור ולשדר. אל תתנו לי להפריע לכם את מסיבת ההבלים.