חברות מועצת הביטחון, למעט ארה"ב, מגנות הבניה בשטחים

במקביל, פרסמו צרפת, גרמניה, בריטניה ופורטוגל הודעת גינוי "פרטית" של פעילויות ההתנחלויות ■ השגריר פרושאור: צביעות... תתמקדו בסוריה

כל המדינות החברות במועצת הביטחון, 14 במספר, למעט ארה"ב, מתחו הערב (ד') ביקורת חריפה ביותר על האצת הבניה בגדה, בהודעות קבוצתיות או בהצהרות של שגריריהן באו"ם, לרבות הודעת גינוי "פרטית" של ארבע החברות האירופיות במועצה - צרפת, גרמניה, בריטניה ופורטוגל . בעקבות זאת, אמר שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, כי דברי הביקורת הם "צביעות" והדגיש, כי המועצה מעדיפה להתעלם ממעשי הטבח בסוריה , אך מקדישה את כל זמנה להתנחלויות.

ההחלטה של חברות המועצה לפרסם הודעות גינוי "פרטיות" נובעת מהעובדה שארה"ב איימה להטיל וטו על הצעת גינוי רשמית של מועצת הביטחון, למרות שמשרד החוץ האמריקני פרסם הודעת גינוי משלו, בניסוח בוטה ביותר, 24 שעות קודם לכן. כמה פרשנים אמרו הערב, כי הצעד יוצא הדופן של חברות המועצה הוא "מרד" נגד ארה"ב, שנועד להביע מחאה על תמיכתה הנמשכת בישראל באו"ם, בעוד שהיא עצמה מגנה את ישראל בהצהרות של דוברים רשמיים בוושינגטון.

בהודעה שפרסמו ארבע המדינות האירופיות במועצה נאמר, כי הן "מודאגות במידה קיצונית ומתנגדות באופן נמרץ" לתכניות הישראליות להרחיב את הבניה של יחידות דיור במזרח ירושלים ובהתנחלויות בגדה המערבית. ארבע המדינות קוראות לישראל להפסיק "מיד" פעולות אלה.

"ההכרזות הישראליות על האצת הבניה בהתנחלויות שולחת מסר שלילי ומערערות את האמונה בנכונותה לנהל מו"מ", נאמר בהודעה. "... ליכולת הקיום של פתרון המבוסס על שתי מדינות, פתרון שמהווה מפתח לביטחונה של ישראל בטווח הארוך, נשקף איום מההרחבה השיטתית של ההתנחלויות. ההתנחלויות הן בלתי חוקיות לפי החוק בינלאומי והן פוגעות במאמצים הבינלאומיים לחדש את המו"מ לשלום ולהגיע לפתרון של שתי מדינות".

ארבע המדינות מביעות דאגה מיוחדת מהבניה המתוכננת לאורך ציר 1-E בין ירושלים למעלה אדומים. "לתכניות (הבניה) באזור 1-E, לפי דיווחים, יש פוטנציאל לנתק את מזרח ירושלים משאר הגדה המערבית והן אף עלולות לחולל טרנספר של אוכלוסיה אזרחית".

ההודעה מביעה מחויבות לביטחון ישראל ומשבחת את נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בגין התנגדותו ל"הצהרות ההסתה" של חמאס.

הודעת גינוי קבוצתית אחרת פרסמו חברות אחרות במועצה: מרוקו, פקיסטאן, טוגו, גווטאמלה, קולומביה ואזרביג'אן. שגריר דרום-אפריקה יצא בהצהרה נפרדת, שקוראת לישראל לפרק את ההתנחלויות ולשים קץ לכיבוש. שגריר סין באו"ם מצא זווית נוספת: הוא מתח ביקורת גם על "החרמת כספי המיסים של הפלסטינים" ע"י ישראל.

במסיבת עיתונאים לאחר מושב המועצה, גינה השגריר פרושאור את אזלת ידן של חברות המועצה לנוכח ההתלקחויות במזה"ת ואת העדפתן להתמקד בבניה בירושלים. "רק השבוע ירה אסד טילי סקאד לעבר אזרחיו", אמר השגריר. "מטוסים סוריים הפציצו מסגד והרגו עשרות פלסטינים... אך הפלא ופלא, חברות מועצת הביטחון מעדיפות להתמקד דווקא באישורי תכניות בניה בירושלים, בירת העם היהודי".

פרושאור הוסיף: "תכניות הבניה חלות על שכונות שיהיו חלק מירושלים וישארו תחת ריבונות ישראלית בכל הסכם עתידי בין ישראל לרשות הפלסטינית. זו צביעות לקרוא לרצף טריטוריאלי פלסטיני בין הגדה לעזה, ובה בעת להתנגד לרצף טריטוריאלי יהודי בין מעלה אדומים לירושלים".

"ההתנחלויות אינן - ומעולם לא היו - המכשול העיקרי לשלום", הוסיף השגריר. "המכשול העיקרי לשלום הוא דרישת השיבה של הפלסטינים, סירובם להכיר בישראל כמדינה יהודית והמשך הטרור וההסתה נגד ישראל. אם מועצת הביטחון באמת רוצה לתרום לקידום תהליך השלום, עליה לטפל בנושאים אלה".