"מחירי הדירות גבוהים, והרוכשים כבר בקצה גבול היכולת"

איתן סורוקה, יו"ר קרדן נדל"ן: "המצב היום אבסורדי. הקבלנים מוכרים, רואים את זה בנתוני המשכנתאות, אבל אין התחלות בנייה"

המכרזים שפרסם משרד השיכון יחד עם מינהל מקרקעי ישראל לשכירות עוררו עניין רב בקרב יזמי הנדל"ן, אך רגע לפני שתוצאות המכרז לשכירות במסלול ב' שהיה מיועד למוסדיים ברעננה יפורסמו רשמית, ורגע אחרי שמכרזי השכירות שפורסמו בבאר-שבע נכשלו, מותח איתן סורוקה, יו"ר קרדן נדל"ן, ביקורת על המכרזים.

"לפי הפרסומים על המכרז ברעננה, מי שיזכה יקבל את הקרקע במחיר כמעט אפסי. מה בעצם עשו כאן? נתנו סבסוד עצום שייתן פתרון למעט אנשים, ובאותו כסף יכלו לתת פתרון טוב להרבה יותר אנשים בדרך אחרת. היה אפשר לקחת את הכסף הזה ולהקים למשל קרן למשכנתאות או לייעד אותו לסיוע לנזקקים".

- הרעיון הוא לנסות וליצור שוק שכירות חדש שלא קיים היום, להכניס לזה את המוסדיים. אין לזה מקום?

"אני מכיר את הענף כבר 40 שנה. היו הרבה ניסיונות לבנייה להשכרה, ואף אחד מהם לא הצליח. בחו"ל זה עובד כי שם ניתן להגיע לתשואות גבוהות. כאן זה לא עובד. בשוק הפרטי אנשים רוכשים דירות להשקעה ומשכירים אותן בתשואה של 3%. אנשים פרטיים מוכנים להיכנס לעסקה כזו כי זו תשואה לטווח ארוך, ואולי בעתיד יזכו גם לרווח ממכירת הדירה. מוסדיים לא ייכנסו לעולם בתשואה כזו וכל הגישה של המכרזים, לנסות ולהתאים תשואה גבוהה יותר למוסדיים באמצעות סבסוד, לרמה של 6%, איננה נכונה".

- הממשלה הציבה את רוכשי הדירות להשקעה על הכוונת. זה מהלך לא נכון?

"בשורה התחתונה אולי המשקיעים לוקחים דירות ממי שאין לו דירה אבל הם היחידים שמפעילים את שוק השכירות הקיים. בסופו של תהליך הם גם מוכרים את הדירות כך שבכל מקרה הן חוזרות לשוק. אני חושב שהממשלה צריכה לתת לשוק לעשות את שלו. לא צריך לעודד את המשקיעים מעבר למה שיש היום וגם ההגבלות של המשכנתא שקבע הנגיד נכונות. מי שקונה דירה צריך לקנות דירה שתואמת את יכולתו. מאותה סיבה טוב שהנגיד הגביל את אפשרות המימון לרוכשי דירה ראשונה ל-75%. אני לא בעד לתת משכנתא של 90% כי באחוז מימון כזה אנשים עלולים להיכנס לקשיים מאוחר יותר".

- מה הפתרון לסיוע בדיור?

"לתת עזרה למי שצריך. פעם היה מושג שנקרא דירות נ"ר (נכסי רכישה), שהמדינה רכשה לנזקקים, לאלמנות ולנכים. לאנשים במצב הכי גרוע, שצריך לעזור להם. היו גם מענקי מקום שנתנו סיוע נמוך במרכז וסיוע גבוה בפריפריה. זה לא היה נקי מבעיות אבל יותר טוב ממה שיש היום. זה פתרון שכולם יכולים לעשות בו שימוש ולא מופנה לקהל מצומצם".

- מה דעתך על המצב בענף? המחירים שוב בדרך למעלה?

"המצב היום אבסורדי. הקבלנים מוכרים, רואים את זה בנתוני המשכנתאות, אבל אין התחלות בנייה. זו קומבינציה לא נורמלית. הבנקים לא נותנים מימון ולמרות שיש ביקוש החברות לא בונות. הבעיה היא שהמחירים כבר גבוהים וזה מגיע לקצה היכולת של הרוכשים".