אסד נלחץ לפינה: 200 הרוגים בהפגזת מאפייה בסוריה

יותר מ-1,000 בני אדם המתינו בתור לרכישת לחם ולפי הערכות כ-200 נהרגו בהתקפת חיל האוויר של כוחות אסד בלב העיר חאמה

כמאתיים בני אדם נהרגו היום במתקפת חייל האוויר של כוחות אסד על מאפייה בלב חאמה - כך מדווחים היום כוחות האופוזיציה בסוריה. לטענת גורמים שנכחו במקום, יותר מ-1,000 בני אדם המתינו בתור לרכישת לחם, לאחר שמחסור חמור בקמח ודלק הוביל לכך שלא זכו לאספקה כבר שלושה ימים.

"אין דרך לדעת באמת כמה אנשים נהרגו לפי שעה. כשהגעתי ראיתי ערמות של גופות מפוזרות בכל האזור. היו שם גם נשים וילדים", העיד סאמר אל-חאמאווי מהעיר האלפייה בה בוצעה התקיפה לסוכנות הידיעות "רויטרס". "יש גם עשרות פצועים" הוא הוסיף.

כוחות המורדים השיגו שליטה על העיר האלפייה בשבוע שעבר כחלק מניסיונם להגדיל את אזורי השליטה שלהם על חשבונו של הנשיא הסורי אסד. בתמונות שהגיעו מהזירה נראות ערימות של עשרות גופות מכוסות באבק, בין הריסות המבנה שהופצץ.

על פי דיווחי הפעילים במקום, יותר מאלף בני אדם עמדו בתור לקבלת לחם במאפייה. מחסור בדלק וקמח הביאו למחסור גם בלחם בכל רחבי המדינה, ואנשים ממתינים לעיתים קרובות במשך שעות כדי לקנות כיכרות לחם.

"לא קיבלנו משלוחים של קמח כבר שלושה ימים, אז כולם הגיעו היום למאפייה. רבים מהם היו נשים וילדים", אמר חאמאווי, "אני עדיין לא יודע מה שלומם של בני משפחתי.

אתמול דווח: ארה"ב ורוסיה הסכימו על חילוף אסד

ארצות הברית ורוסיה גיבשו מתווה פשרה שיביא לפרישתו של נשיא סוריה בשאר אסד - בתמורה להבטחה כי לא יועמד לדין בגין פשעים נגד האנושות, כך טענו אנשי אופוזיציה סורים בשיחה עם היומון הלונדוני "א-שארק אל-אווסט". שר החוץ הרוסי הכחיש את הדיווח ואמר כי רוסיה לא תסכים לוותר על אסד - גם אם יופעלו עליה לחצים.

יותר משנה וחצי חלפו מאז פרוץ האירועים האלימים בסוריה, והמחלוקות בין רוסיה למערב בעניין התמיכה בנשיא הסורי עמדו בלב המאבק הדיפלומטי להביא לסיום שלטונו של הרודן הסורי. אלא שאתמול אמרו גורמי האופוזיציה כי הוסכם בין שתי המעצמות על פרישתו של אסד, כשבפניו יוצבו שתי אלטרנטיבות: או לפרוש מרצונו בתמורה להבטחה כי לא יועמד לדין, או לנהל משא ומתן על אופן פרישתו - ללא הבטחה כי לא יועמד לדין בגין אחריותו להרג עשרות אלפים מבני עמו.

על פי הדיווח ב"א-שארק אל-אווסט", ההסכמה על מתווה הפשרה התקבלה במהלך שיחות של נציגי רוסיה וארצות הברית בשבוע שעבר בז'נווה.

אין מדובר בדיווח הראשון לפיו הושגה הסכמה בין המעצמות על פרישתו של אסד. בדיוק לפני כשנה דיווחו כלי תקשורת ערביים על מתווה מוסכם על כל הצדדים - לפיו אסד יעזוב את השלטון בצורה מסודרת ושקטה, תמורת קבלת מקלט מדיני ברוסיה. על פי הדיווח אז, שאפו רוסיה וארצות הברית ליישם את מתווה ההסכם שהביא לפרישתו של נשיא תימן עלי עבדאללה סאלח מכיסאו - גם בסוריה.

בשבועיים האחרונים התגלו בקיעים ראשונים בתמיכה הרוסית בסוריה, בעקבות התבטאותו של סגן שר החוץ הרוסי, לפיה אסד לא יישאר לעד בשלטון בסוריה. זמן קצר לאחר מכן הכחישו בקרמלין את ההתבטאויות וטענו כי אין הן מייצגות את הדעה הרשמית של לשכת הנשיאות הרוסית.