אפריקה ישראל משפרת את הצעת רכש-חליפין לאג"ח

לאחר צניחה של 18% במחיר המניה בארבעה ימים, הודיעה חברת ההשקעות של לב לבייב על העלאת הריבית בהצעה ל-6.8% ■ המניה הגיבה בעליות

צניחה של יותר מ-18% במניית אפריקה ישראל בארבעת ימי המסחר האחרונים נבלמה היום, לאחר שחברת ההשקעות דיווחה על שיפור בשיעור הריבית שהיא מציעה, ל-6.8% (שיפור של 0.35%), במסגרת הצעת רכש-חליפין למחזיקי האג"ח. בתגובה עלתה היום מניית החברה ב-3.1%.

בהצעת הרכש-חליפין מציעה אפריקה למחזיקי האג"ח שלה להחליף 75% מהאג"ח הקיימות (סדרה כ"ו) באג"ח חדשות, הנושאות ריבית נמוכה יותר. בד בבד, תפרע החברה באופן מיידי 18% מחוב האג"ח הקיים (513 מיליון שקל), על חשבון תשלומים שאמורים להיפרע ב-2013-2015. החלפת האג"ח נדרשת לאפריקה ישראל כדי להפחית את הוצאות המימון שלה בשנים הקרובות, וכן על מנת לקבל זמן נוסף להשבחת נכסיה.

סך התחייבויות האג"ח המתואמות של אפריקה ישראל הוא 3.8 מיליארד שקל, בעוד שבקופת החברה, נכון לסוף ספטמבר 2012, יש סכום של 800 מיליון שקל. האג"ח נסחרות בתשואה של 14%, והן לא רשמו שינוי משמעותי בערכן היום.

גורם מוסדי אמר היום ל"גלובס" כי "אני מניח שההצעה תיכשל גם הפעם, כי היא לא מספיק אטרקטיבית. לא צריך להסכים להצעה רק בגלל שלבייב מפחיד את הנושים בכך שלא בטוח שהוא יתמוך בחברה בעתיד".

לבייב יזרים 259 מיליון שקל?

הצעת הרכש-חליפין עומדת בלב הטלטלה שחוותה מניית אפריקה בימים האחרונים בעקבות הערת שוליים שנכללה במתווה ההצעה, ועוררה את חשש המשקיעים בנוגע למימוש התחייבות של בעל השליטה בחברה, לב לבייב, להזרים הון לקופתה בשנתיים הבאות.

לפי אותה הערה, "אין ודאות כי בעל השליטה יבצע את ההשקעות ההוניות ו/או יבחר לבצען במסגרת הנפקת זכויות". משמעות ההערה, שלא הופיעה במתאר קודם להצעת רכש-חליפין שפרסמה אפריקה השנה ואשר נחלה כישלון, היא כי לבייב אינו מבטיח כי יזרים לקופת החברה כ-259 מיליון שקל. מדובר ביתרת ההשקעה אשר לה התחייב לבייב במסגרת הסדר החוב של אפריקה ישראל, שהושלם במאי 2010.

סך ההתחייבויות של לבייב בהסדר החוב הוא 750 מיליון שקל, שמתוכם הזרים עד כה שני שלישים מהסכום (כחצי מיליארד שקל). יתרת ההזרמה אמורה להתבצע בשני תשלומים - במאי 2013 ובמאי 2014 - אחרת לבייב ידולל באחוזים בודדים מהחזקתו הנוכחית בחברה, שתחושב לפי מחיר של 36 שקל למניה - פי 5 ממחיר השוק.

החלטה של לבייב שלא להזרים את יתרת ההון לפי הסדר החוב, אם תתקבל, תערער את יציבותה הפיננסית של החברה. לפי דוח תזרים מזומנים חזוי של אפריקה ישראל, אמורה החברה להחזיר 1.4 מיליארד שקל עד סוף ספטמבר 2014.

אפריקה ישראל אמנם צופה כי תסיים את שנת 2014 עם יתרה של 257 מיליון שקל, אולם תחזית זו מסתמכת על השתתפות מלאה של לבייב והציבור בגיוסי הון מתוכננים בהיקף של כ-550 מיליון שקל. אם תרחיש כזה לא יתקיים, תמצא את עצמה חברת ההשקעות במצב שבו יחסרו לה מזומנים, והיא תידרש לגיוס מקורות הון חלופיים.