יש לכם רעיון לתחליפי דלק? המדינה רוצה לממן אתכם

המדען הראשי בתמ"ת יעמיד הלוואות למשקיעים זרים ומקומיים שישקיעו במחקר ופיתוח בתחום האנרגיה המתחדשת

תוכנית חדשה שמשיק המדען הראשי במשרד התמ"ת תאפשר מתן הלוואות לגופים תעשייתיים ופיננסיים בתמורה להשקעות מצדם במחקר ופיתוח בתחום תחליפי דלק לתחבורה. על-פי התוכנית, עד שנת 2020 יועמדו לידי משקיעים בתחום הפיתוח של תחליפי דלק כ-400 מיליון שקל וההלוואות הראשונות במסגרתה צפויות להינתן כבר ב-2013.

לדברי המדען הראשי, אבי חסון, התוכנית אמורה לעודד גופים פיננסיים ומשקיעים אחרים להשקיע בהקמת חברות שימציאו את האלטרנטיבה לנפט, ויאפשרו לעולם להיגמל מצריכתו. אלא שבדרך לשם רואים בלשכת המדען הראשי בהפיכת תחום הדלקים החלופיים הזדמנות להקמת תעשייה חדשה ושוקקת, שתוביל חדשנות טכנולוגית ותמשוך משקיעים.

"400 מיליון שקל הם מספיק כסף כדי לתת דחיפה משמעותית למיזמים בתחום תחליפי הדלק. אנחנו רוצים שהמהלך הזה יוביל לכך שתוקם כאן תעשייה שלמה של חברות, שיהיה שוק שעומד על הרגליים ויוזן ממשקיעים רבים", אמר אתמול (ד') חסון בשיחה עם "גלובס".

ראש מינהלת תחליפי הדלקים במשרד ראש הממשלה, אייל רוזנר, אמר היום כי התוכנית גובשה על רקע החשש של גופי מימון רבים, בהם גם בנקים, מהשקעות בתחום האנרגיות המתחדשות, בעיקר משום שהשקעות אלה נתפסות כעתירות סיכון.

היקף התוכנית: 1.5 מיליארד שקל

היקף ההשקעה המינימלי של משקיע שיבקש ליהנות מההטבות שמעמידה המדינה במסגרת התוכנית החדשה הוא 1.5 מיליון שקל. בתמורה להשקעה, המדינה תעמיד לאותו מיזם הלוואה בהיקף של מחצית מגובה ההשקעה - 750 אלף שקל.

במקרה שהמיזם יצליח, המשקיע יוכל לקנות בתוך 6 שנים מיום קבלת ההלוואה את חלקה של המדינה בפרויקט ויחזיר לה את ההלוואה או לחלופין, ישלם לה תמלוגים. במקרה שהמיזם ייכשל, המשקיע יהיה פטור מלהחזיר למדינה את חלקה היחסי בו. לפי התוכנית, כל גוף יוכל להשקיע בכמה מיזמים במקביל וליהנות מההלוואות שמעמידה המדינה.

היקף התוכנית נאמד בכ-1.5 מיליארד שקל. 500 מיליון שקל מתוכם, יושקעו בשנים הקרובות בידי המדינה לקידום מחקר בסיסי בסוגיות שקשורות לתחום תחליפי הנפט, ושאר הכסף יוקצה לקידום מחקר ופיתוח תעשייתי בתחום, תוך עידוד פיתוח של טכנולוגיות וקידום שיתופי פעולה בינלאומיים בתחום.