לא בוער: נדחתה ישיבת ועדה על מכרזים במשתלה וברעננה

ענף הנדל"ן כולו ממתין בקוצר רוח לתוצאות של שני מכרזי מקרקעין, מהבולטים שהתפרסמו בשנים האחרונות, אולם וועדת המכרזים לא התכנסה בגלל מעבר משרדי המינהל לבניין חדש בכניסה לירושלים

ענף הנדל"ן כולו ממתין בקוצר רוח לתוצאות של שני מכרזי מקרקעין, מהבולטים שהתפרסמו בשנים האחרונות, אולם וועדת המכרזים לא התכנסה בגלל מעבר משרדי המינהל לבניין חדש בכניסה לירושלים, כך נודע ל"גלובס".

מדובר במכרז בשכונת המשתלה בתל אביב שנסגר לפני שבועיים ובמכרז לשכירות ארוכת טווח ברעננה שנסגר כבר לפני כשלושה שבועות. ההנחה הייתה שהוועדה שהייתה אמורה להתכנס אתמול (ד') תדון במכרזים אלו. שני המכרזים עוררו הרבה תשומת לב בשוק הנדל"ן בחודשים האחרונים אך בעוד הצעות כבר הוגשו למכרזים אלו, נראה שלאף אחד לא בוער להכריע מה יהיו התוצאות. לצד ההתמהמהות בכינוס וועדת המכרזים שתדון בשני המכרזים האמורים, במינהל כן מצאו לנכון לקיים את השימוע לעמותות החרדיות בנוגע למכרז חריש, למרות מעבר המשרדים, שימוע שהסתיים ללא תוצאות.

כזכור, המכרז לשכירות ארוכת טווח ברעננה מאפשר בנייה 238 יחידות דיור, כולן להשכרה כאשר רבע מהן בשכירות מפוקחת וקבוע לזכאי משרד השיכון. המכרז הוא הראשון שפורסם ונסגר במסלול ב' של מכרזי השכירות, זה שאמור היה לדרבן את הגופים המוסדיים להשתתף בו. בסופו של דבר הוגשה רק הצעה אחת שכוללת גוף מוסדי, הראל, בשיתוף חברת שיכון ובינוי נדל"ן. על פי התבטאות של מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, תמיר דגן, בכנס שנערך בשבוע שעבר נראה שהצעתן של החברות איננה הגבוה ביותר למרות שהייתה "הצעה אגרסיבית" לדבריו. תוצאות המכרז כמו גם יישומו יעידו על המשך מכרזי השכירות במתכונת זו גם בעתיד.

המכרז במתחם המשתלה הוא אחד המכרזים היחידים עם היקף יחידות דיור משמעותי שפורסם בשנים האחרונות בתל אביב. למכרז המאפשר בנייה של 452 יחידות ניגשו חברות יזמיות לצד קבוצות רכישה כאשר מחירי המינימום לקרקע ליחידת דיור במתחם עמדו על למעלה ממיליון שקל.

בינתיים, המכרז בחריש שנסגר כבר לפני כמעט חודשיים עדיין רחוק מהכרעה. השימוע שנערך אתמול לעמותות החרדיות לא הוביל עד כה להתקדמות. כזכור, שימוע זה הוא תוצאה של תלונה שהגישו העמותות החילוניות שניגשו למכרז למינהל מקרקעי ישראל בדרישה לפסול את הצעתן של 13 העמותות החרדיות שהתארגנו באמצעות "ועד הדיור החרדי המאוחד". העמותות החילוניות טענו שההתארגנות תחת גורם אחד, מהווה קרטל, וכוללת תיאום מחירים שאסור על-פי חוק המכרזים וחוק ההגבלים העסקיים. לאחר שנדרשו לנושא, גם משרד המשפטים וגם הרשות להגבלים עסקיים החזירה את ההחלטה לידי וועדת המכרזים של המינהל. גורמים בענף כמו גם כאלו המעורבים במכרז בצורה זו או אחרת סבורים כי הוועדה לא צפוייה לקבל החלטה עד הבחירות וכי ככל הנראה, כל החלטה שתתקבל תוביל את המכרז לפתחו של בית המשפט.

במינהל אישרו שועדת המכרזים לא התכנסה בשל מעבר המשרדים. באוצר מסרו כי וועדת המכרזים הבינמשרדית לעניין בנייה לשכירות ארוכת טווח, תתכנס בשבוע הבא, על מנת לדון בהצעות שהתקבלו במכרז, בהתאם לנהלים.