השקפים שחסרים לשטייניץ

ב-2013 צריך לקצץ 15 מיליארד ש' - המחיר לא מופיע במצגת

1. כמה שקפים "חסרים" במצגת המרנינה של יובל שטייניץ. אחד זועק לשמיים - התפתחות הגירעון בתקופת שטייניץ-נתניהו. השקף הכי פחות מחמיא, שבו "מוגש" החשבון הסופי: גירעון שתפח לממדים ללא הכר בתנאי צמיחה גבוהים ובתעסוקה מלאה. יתרה מזו, חלק מהצמיחה ומהתעסוקה הושגו ע"י גידול אגרסיבי של ההוצאה הציבורית. אבל, עכשיו זה נגמר: ב-2013 יהיה צורך בקיצוץ של 15 מיליארד, זאת בנוסף לקיצוץ ב-2014 וב-2015. זו מדיניות תקציבית לא אחראית, מחירה אינו מופיע במצגת.

2. שקף נוסף שאין לו זכר מתייחס למחירי הדיור. הממשלה לא בנתה מספיק ונתוני הלמ''ס אף חושפים כי בשלושת הרבעונים האחרונים הבנייה נעצרה ואף יורדת.

3. עוד שקף חסר והוא נוגע לרמת החיים. נתחיל מהסוף: הצריכה הפרטית לנפש, המוגדרת כ"רמת החיים", עלתה ב-2012 בפחות מ-1%, זאת לעומת 3.3% ב-2010. חמור מכך, צריכת מוצרים בני קיימא לנפש, נתון שמשקף טוב יותר את הצריכה של הפרט, ירדה ב-2012 ביותר מ-4%.

ייתכן כי הירידה ברמת החיים קשורה לנתון הבא: השכר הריאלי (מנוכה אינפלציה) של שכיר ירד (בין ספטמבר 2011 לספטמבר 2012) בכ-0.4%, זאת למרות שהשכר הנומינאלי גדל. כלומר, השכר שלנו קונה פחות, וב-2013 השכר של רוב האוכלוסייה שחשה שהיא מעמד ביניים יירד במאות שקלים כי המסים הישירים עולים.

4. אחד הדברים המרשימים ביותר הם הנתונים על שוק העבודה - האבטלה בישראל יורדת, בעוד שבכל מקום אחר היא עולה. אבל, שיעור ההשתתפות פה עדיין נמוך ומרוכז בשתי קבוצות אוכלוסייה בעלות שיעור הריבוי הגבוה ביותר במדינה.

5. מדד אי השוויון לא מצליח לשקף את חוסר השוויון הבלתי נסבל של מערכת המס, שהפכה לעבודת טלאים אחרי השינויים של ועדת טרכטנברג ו"החבילה הפיסקאלית" של יוני האחרון. לא ברור מדוע טבע שילמה ב-2011 מס חברות של 4%, בעוד ש-96% מהחברות שילמו מס חברות אפקטיבי של 26%.

6. מאקרו זה חשוב, אבל זה לא חזות הכול. תמונת המאקרו לא מצליחה לתפוס, למשל, את חוסר היעילות של חברת החשמל, את חוסר התחרותיות בשוק הבנקאות והפיננסים ואת שערוריית משק המים ושוק התקשורת. היא מפספסת גם את הבירוקרטיה הכבדה ואת המגזר הציבורי הענק והמיושן, בזכותו מדינת ישראל מדרדרת במדד התחרותיות העולמי.