מאבטחי בתי השרים תובעים 10 מיליון שקל: "זכויותינו מופרות"

‎‎לטענת 81 מאבטחים, חישוב הזכויות הנלוות לשכרם נעשה באופן שגוי ולא כולל רכיבים רבים‏ ■ התביעה הוגשה נגד המדינה ונגד חברת הקבלן מיקוד

‎‎מי ישמור על השומרים? 81 מאבטחי בתי השרים (זקיפים) הגישו לבית הדין האזורי לעבודה תביעה בסך כולל של כ-10 מיליון שקל נגד חברת הקבלן מיקוד, המעסיקה הישירה שלהם, ונגד המדינה, בטענה כי הן מפרות באופן שיטתי זכויות עובדים המגיעות להם מכוח חוקי המגן.

לפי התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד גל גורודיסקי, במהלך 2007 החליטה המדינה להעביר את האחריות לתשלום שכרם של מאבטחי בתי השרים לחברת שמירה, וחברת מיקוד זכתה במכרז.

לדברי המאבטחים, מיקוד והמדינה הפרו את זכויותיהם, העסיקו אותם בתנאים מנוגדים לדין ולא שילמו להם את התשלומים המגיעים להם.

"אחריות המדינה נובעת גם מכך שלשם ביצוע אבטחת בתי השרים, התקשרה עם חברה, שהיא עבריינית זכויות עובדים מועדת, המפרה את חוקי העבודה באופן שיטתי, מכוון ומתוכנן כלפי כל עובדיה, בשיטת מצליח, ושניתנו נגדה עשרות פסקי דין על הפרת זכויות עובדים", נטען בתביעה.

‏לדברי התובעים, מיקוד קלטה אותם לשורותיה ורשמה אותם כעובדיה, למרות שלא היה שינוי בדפוסי העסקתם, כפי שנקבעו קודם לכן על-ידי המדינה.

בין הרכיבים המפורטים בכתב התביעה, שבגינם לא בוצעו לכאורה תשלומים כדין: דמי חפיפה בגין הגעה מוקדמת של רבע שעה לכל משמרת, ביצוע שעות נוספות בגין משמרות כפולות, שכר וגמול שעות נוספות בימי אימון, תשלום אש"ל, החזר תשלום רישיון נשק, החזר ניכוי בגין אספקת ביגוד, הפרשי נסיעות, אי-תשלום עבור ימי מילואים, אי-צבירת ותק לעובדים ותיקים, איפוס ימי מחלה וחופשה בניגוד לחוק והפרת התחייבות להעלאת שכר.

‏השומרים טוענים כי מיקוד והמדינה מחשבות את הזכויות הנלוות לשכרם, לרבות הפקדות לפנסיה, צבירת ימי מחלה, צבירת ימי חופשה, דמי הבראה ותגמול עבור ימי מילואים, לפי שיעור המשרה המפורט בתלוש השכר, שהינו שגוי. זאת, מכיוון ששיעור המשרה כמפורט בתלוש השכר מחושב בחסר ואינו כולל שעות שבת, חג ותשלומים אחרים, אותם יש לכלול.

‏‏‎‎חוזה העסקה בלתי חוקי

‏עוד נטען בתביעה כי החל ממארס 2012 נדרשו התובעים לחתום על הסכם העסקה חדש, הכולל התניות על חוק העבודה המגן, והמהווה חוזה העסקה בלתי חוקי.

‏בין התובעים נמצאים אסף מאירי, שאבטח ביתו של שר הרווחה והתקשורת, משה כחלון; זק (זכריה) שקלרניק, שאיבטח את ביתו של שר המשפטים, יעקב נאמן; ואדם שמואל, שאיבטח את ביתו של שר האוצר, יובל שטייניץ. גם שאר התובעים שימשו כמאבטחים בבתיהם של יתר שרי הממשלה, פרט לראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ, שמאובטחים בידי השב"כ.

‏‏יצוין כי באוגוסט 2011 הגישו עשרות מאבטחים אחרים של השרים (האחראים על אבטחת השרים מחוץ לביתם) תביעה דומה נגד חברת מיקוד והמדינה, בטענה כי הם לא קיבלו שכר עבור שעות נוספות רבות. ‏‎‎‏