הקרבות של צמרת הביטחון

ברק עשה לאשכנזי פרובוקציה - ועשה זאת מהטעמים הכי גרועים

מעשים עבריינים לכאורה? האם זו מהותו של דוח מבקר המדינה על פרשת הרפז המתפרסם היום (א')? על פניו, ייתכן שזו התמונה. אבל "על פניו" בדרך-כלל לא מציג תמונה שכוללת את כל האלמנטים ואת כל האמיתות.

שיטות פסולות

לא יכול להיות ספק, ובעצם לא היה ספק גם לפני דוח המבקר, שלשכתו של גבי אשכנזי - אם לא בברכתו אז ייתכן שבידיעתו - ביצעה שורה של מעשים שמגמתם הייתה לפגוע בשר הביטחון אהוד ברק וביוזמות שונות שלו.

לא יכול להיות ספק, ובעצם גם לא היה קודם, ששיטות הפעולה אינן מן הסוג שיש לקבל במוסד שלטוני בכלל, ובמיוחד במוסד שלטוני האמור להגן על אזרחי מדינת ישראל.

באותה מידה, לא יכול להיות ספק, וגם לא היה, שהתנהגותו של ברק גם היא הייתה רחוקה מלהיות תקנית לגבי המצופה משר הביטחון כלפי הכפופים לו בצבא. המטרה של השר צריכה להיות שקט מערכתי גדול ככל האפשר, כדי לאפשר לאנשים בתחום לעשות את תפקידם הקשה והמורכב בצורה השקטה והרגועה ביותר.

לא יכול להיות ספק מהדוח, וגם לא היה ספק קודם לכן, שזה לא מה שברק עשה, ואפילו לא התקרב לעשות. אם בכלל, הרי שגם על-פי הדוח וגם על-פי הידוע מפרסומים שונים, הוא עשה את ההיפך.

פרובוקציה ילדותית

עכשיו אנחנו שומעים שתי גישות שונות משני המחנות היריבים. אשכנזי אומר שברק, למעשה, אחראי לכל מה שנעשה על-ידו ועל-ידי אנשיו. שברק דחף אותנו למעשים אלה. שבעצם לא הייתה להם ברירה. ברק, לעומת זאת, מכחיש כי מעשיו אמנם היו כאלה, ואומר שגם אם זה היה כך - אין בכך כדי להצדיק מעשים מן הסוג שהמבקר מייחס לאשכנזי.

לא פשוט להכריע בין השניים. כלומר, בואו נאמר כך: ברור שאשכנזי היה צריך להימנע מהמעשים המיוחסים לו, גם אם אינם עברייניים, לכאורה, הרי שהם בגדר מעשים שלא ייעשו. לא על-ידי רמטכ"ל, לא על-ידי מנכ"ל ולא על-ידי פקיד זוטר. פשוט אין לעשותם.

אבל אשכנזי, כמו כולנו, אינו מלאך, וכאשר עושים לו פרובוקציה, הוא מגיב בהתאם. וברק, וגם בכך אין שום ספק, עשה פרובוקציה. והוא עשה זאת מהטעמים הכי גרועים שאפשר לחשוב עליהם בנסיבות שהיו קיימות. הוא עשה זאת לא מטעמים שלטוניים, ולא כדי לקדם אינטרסים של הצבא, אלא מתוך שנאתו וטינתו לרמטכ"ל. אפשר לפתור התנהגות כזאת כילדותית, אבל לא כאשר הילד הוא שר הביטחון.

מי יישא באחריות?

איך מתרגמים את כל זה לשפה של מסקנות משפטיות? ובכן, המשפט מכיר שותפות לדבר עבירה, ולפעמים השותף נתפס כבעל אחריות שווה לעבירה שנעשתה. האם זה חל גם על המקרה הזה? זאת יצטרך היועץ המשפטי להחליט.