זו רק יריית הפתיחה

נוחי דנקנר יצטרך לתת יותר למוסדיים, ולהן יש אינטרס להגיע להסדר

ההצעה שהניחה אי.די.בי אחזקות לפתחם של הגופים המוסדיים, מחזיקי האג"ח שלה, היא לא יותר מאשר יריית פתיחה במו"מ על הסדר חוב בקונצרן. אם אכן יושג הסדר חוב שכזה בסופו של דבר - דבר שעדיין מוטל בספק - הוא יהיה שונה מהותית מהמתווה המוצע כעת.

כבר עכשיו ניתן להעריך כי כדי לשמור על שליטתו באי.די.בי יידרש נוחי דנקנר לתת למחזיקי האג"ח יותר: בהיקף תרומת הבעלים, בפירעון מוקדם של חלק מהחוב הקיים, ובתנאי האג"ח החדשות שיוצעו למחזיקים - כולל "סוכריות" משמעותיות בהרבה מאלו שמוצעות להם כיום.

מדוע נדרשת אי.די.בי אחזקות להסדר חוב?

לדוחות החברה מצורפת מזה זמן הערת "עסק חי" של רואי החשבון, המעמידה בספק את יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה. לקונצרן של דנקנר יש חוב פיננסי של 2 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, והיתרה לבנקים. למול החוב הזה בקופת המזומנים של הקונצרן יש כ-200 מיליון שקל בלבד - סכום שיספיק לתשלומי החוב השוטפים עד יוני.

מלבד הכסף בקופה, לאי.די.בי אחזקות יש נכס אחד ויחיד: מניות החברה הבת, אי.די.בי פתוח, תחתיה מרוכזות יתר חברות הקונצרן. לאי.די.בי פתוח יתרת רווחים שלילית גדולה המונעת ממנה חלוקת דיבידנדים לחברה האם, ובנוסף חוב פיננסי בהיקף של מיליארדי שקלים, הגוזר לה שווי נכסי שלילי.

מה מבקשת אי.די.בי ממחזיקי האג"ח?

זמן, זמן ועוד הרבה זמן. פריסה של החוב ל-5 עד 15 שנים - תקופה שבה מקווים דנקנר ומנהליו כי המאמצים המושקעים כיום בהשבחת נכסי הקונצרן, בתוספת רוח גבית מהשווקים, יבואו לידי ביטוי בעלייה של שווי הנכסים ויאפשרו התמודדות עם חובות הענק. נציין כי בחודשים האחרונים אכן רשמו כמה מההשקעות הבולטות של אי.די.בי עליות נאות, כשהדברים אמורים בעיקר במניות בנק קרדיט סוויס השוויצרי, כלל ביטוח ונכסים ובנין.

מה מוכנה אי.די.בי לתת בתמורה?

כנגד פריסת החוב המתואם יזרים דנקנר באופן מיידי 180 מיליון שקל לקופת אי.די.בי (כסף של איל ההון הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין שיושקע בגנדן - החברה באמצעותה שולט דנקנר באי.די.בי אחזקות). בנוסף, יקבלו המחזיקים חלק מה"אפסייד" בחברות העיקריות בקבוצת אי.די.בי, במידה ששוויין המצרפי יעלה ביותר מ-50%.

מדוע שמחזיקי האג"ח יסכימו להסדר חוב באי.די.בי?

נכון להיום נסחרות אג"ח אי.די.בי אחזקות בטווח מחירים של 23-28 אגורות, מחיר המשקף "תספורת" דה פקטו של יותר מ-70% על החוב המתואם. באי.די.בי מקווים כי מצבם הקשה של מחזיקי האג"ח ידחוף אותם להסדר, שבו הם אמנם ייאלצו לבלוע צפרדע (דחיית משמעותית במועד החזר החוב) אך מנגד ייתכן שהוא יאפשר להם להציל בעתיד חלק גדול יותר מהשקעתם.

אם הם יבחרו באלטרנטיבה של לקיחת השליטה באי.די.בי אחזקות מידי דנקנר, הם ייוותרו עם מזומנים בהיקף של 200 מיליון שקל (כ-10% בלבד מהחוב הפיננסי המתואם) ועם מניות אי.די.בי פתוח, שגם לה, כאמור, חובות ענק למחזיקי האג"ח שלה. במצב זה, ספק אם נושי אי.די.בי אחזקות יזכו לגישה כלשהי לנכסי החברה הבת.