סנאטורים לאובמה: תעלה תקרת החוב גם ללא אישור הקונגרס

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט שלח אתמול מכתב לאובמה ובו הוא מבקש ממנו להורות על העלאה חד צדדית של תקרת החוב של המדינה ■ הרפובליקנים מאיימים לטרפד כל עסקה בעניין שלא כוללת קיצוץ בהוצאות הממשל

לאחר הפתרון הזמני והחלקי של בעיית הצוק הפיסקלי שנפתרה ברגע האחרון, מגיע כעת הזמן לתחילת ההכנות לקראת העימות הבא בין הדמוקרטים לרפובליקנים בנוגע להעלאת תקרת החוב של ארצות הברית. במכתב ששלח אתמול יו"ר הרוב הדמוקרטי בסנאט לנשיא ארצות הברית ברק אובמה, קרא הארי ריד, יחד עם שלושה סנאטורים בכירים מהמפלגה הדמוקרטית, לנשיא אובמה להתכונן לאפשרות של העלאת תקרת החוב מבלי קבלת אישור הקונגרס.

בדיווח שהתפרסם בסוכנות "בלומברג" עולה כי במכתב שנשלח קרא ריד לנשיא אובמה להתכונן לאפשרות שהוא ייאלץ לנצל את סמכויתיו על מנת לבצע פעולות חד צדדיות להעלאת תקרת החוב של ארצות הברית, במידה והרפובליקנים ימשיכו להתנגד לרעיון וימנעו את אישור המהלך בקונגרס שנמצא בשליטם.

ריד כתב במכתב כי על אובמה "להיות מוכן לבצע כל צעד אפשרי במסגרת החוק שתבטיח שאמריקה תעמוד בהבטחות שלה ושלא תצית משבר כלכלי עולמי חדש - גם בלי אישור של הקונגרס במידת הצורך".

הרפובליקנים טוענים שייתכן והם הפסידו את המאבק על הקיצוץ הרוחבי בהוצאות הממשל הפידראלי במהלך הדיונים על הצוק הפיסקלי, אך הם לא יהיו מוכנים לוותר הפעם על כך בדיונים בנוגע להעלאת תקרת החוב. יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר ויו"ר המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל כבר הודיעו שהם לא יסכימו לשום עסקה להעלאת תקרת החוב שלא תכלול קיצוץ נרחב בהוצאות הממשל.

מקונל אמר אתמול כי "הדמוקרטים מנסים לעשות ככל יכולתם על מנת למצוא דרך אפשרית לעקוף את החוק - על מנת שיתחמקו מלקחת אחריות על ההוצאות הכספיות חסרות השליטה שקיימת היום בוושינגטון". בהודעה שהוציא מקונל לאחר מכן הוא כתב כי "התחמקות מהבעיה הזו רק תחריף אותה, לכן רבים מאיתנו חושבים כי נושא העלאת תקרת החוב שיעלה בקרוב הינו ההזדמנות המתאימה ביותר להעלאת הנושא".

רבים מהפוליטיקאים הדמוקרטים בינהם מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בקונגרס ננסי פילוסי מנסים לקדם פרשנות לתיקון ה-14 לחוקה האמריקאית שלפיה הנשיא כן יכול לנקוט בצעדים חד צדדים במקרים הללו. דובר הבית הלבן ג'יי קרני הדף את הפרשנות וטען כי הנשיא עצמו והבית הלבן לא מאמינים שזה אפשרי מכוח התיקון ה-14 לחוקה.

"עליך להבהיר כי אתה לעולם לא תסכים לכך שהכלכלה שלנו והמוניטין שלנו ברחבי הכולם יוחזקו כבני ערובה", כתב ריד במכתב ששלח לנשיא. "אנחנו תומכים בעמדה שלך לפיה נושא העלאת תקרת החוב לא צריך להיות נושא שהדמוקרטים יסכימו להיכנס למשא ומתן לגביו".

נזכיר כי כבר בסוף שנת 2012 הגיעה ארצות הברית לתקרת החוב שלה אך הממשל עדיין ממשיך להתנהל בעזרת "אמצעים חריגים" שבמצע משרד האוצר האמריקאי על מנת לכלכל את המשך הפעילות של הממשל. אך על פי הערכות של משרד התקציב של הקונגרס, האמצעים הללו ייגמרו באמצע חודש פברואר, מה שייאלץ את ארצות הברית להעלות שוב את תקרת החוב שלה.