המהלך ההיסטורי: כיצד מוביל דרגי לסיום המשבר באירופה

האם המשבר באירופה מתקרב לסיומו? ■ אם בוחנים את תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה וספרד, שירדו לרמות של 4.1% ו-4.9% בהתאמה, ניכר כי התשובה חיובית

האם המשבר באירופה מתקרב לסיומו? אם בוחנים את תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה וספרד, שירדו לרמות של 4.1% ו-4.9% בהתאמה, ניכר כי התשובה חיובית.

שתי הממשלות, נזכיר, עמדו בפני לחצים לתשלומי אג"ח אשר נראו לפרקים בשנה החולפת כבלתי סבירים, עת תשואות איגרות החוב של המדינות נסקו לרמות של 7% ומעלה (תשואות האג"ח של ספרד עמדו ביולי על 7.6%, ושל איטליה על 6.8%).

וולפגנג שובל, שר האוצר של גרמניה - הכלכלה החזקה והבולטת באירופה, אשר מזה 3 שנים מובילה קו ניצי בכל הקשור לטיפול בחובותיהן של מדינות היבשת - אף הבהיר בהתבטאות חריגה ב-11 בינואר, כי "עיקר המשבר נמצא מאחורינו".

את עיקר השיפור במצב ניתן לייחס באירופה לאיש אחד, מריו דרגי, יו"ר הבנק המרכזי האירופי (ECB). במספר מהלכים נועזים, ובראשם הצהרה על תוכנית רכישות אג"ח ממשלתיות ללא הגבלה ("תוכנית ה-OMT") - הצליח דרגי להשיב את האמון בשוקי אירופה, ולהקל את נטל עלויות החוב של הממשלות ה"חייבות" (במהלך שעוד בוודאי ילמדו עליו בבתי הספר לכלכלה).

במסגרת התוכנית, עליה הכריז בספטמבר 2012 - ואשר היוותה למעשה ה"בזוקה" לה משקיעי אירופה ציפו - אמרז דרגי כי "נקנה אגרות חוב ממשלתיות בטווח זמן פקיעה של 1-3 שנים. אנחנו נחליט מתי להתחיל ומתי לסיים את התוכנית ומה יהיה היקפה. נדאג לשקיפות מלאה ונפרסם את הרכישות שלנו מידי חודש".

"השווקים באירופה מתחילים להתנהג בצורה נורמלית", אמר אריק נילסן, מנהל השקעות ביוניקרדיט. "התבטאויותיו של דרגי השבוע (שאמר כי הוא צופה התאוששות בכלכלה האירופאית במהלך שנת 2013 - ג.ק) מעודדות מאד".