סליקת הפורנו וההימורים בכאל: החברה צפויה לקנס

בנק ישראל מתכוון לקנוס את חברת כרטיסי האשראי בכמה מיליוני שקלים לאחר שהחברה לא תיקנה את כלל הליקויים שנחשפו בפרשה ■ בחברה מתכוונים לערער

בנק ישראל מתכוון להטיל קנס המוערך בכמה מיליוני שקלים על חברת כרטיסי האשראי כאל, לאחר שכשלים שנמצאו בפרשת סליקת אתרי הפורנו וההימורים לא תוקנו - כך נודע ל"גלובס". ההחלטה על הטלת הקנס איננה סופית, וכאל צפויה לערער על גובה הקנס בפני ועדת העיצומים של בנק ישראל. המפקח על הבנקים בבנק ישראל הוא דודו זקן.

לפי הערכות, הקנס מוטל כחלק מפרשת סליקת אתרי הפורנו וההימורים שהתגלתה בחברה ב-2009 בעקבות תחקיר "גלובס". בנק ישראל מסר לחברה דוח ביקורת לפני שנתיים ובו דרישה לבצע מספר שינויים בהתנהלות החברה, בין היתר מיפוי לעומק של עסקים הנחשבים כבעלי רמת סיכון גבוהה. בבנק ישראל החליטו להטיל את הקנס לאחר שבכאל לא ביצעו את השינויים כנדרש.

במסגרת תחקיר "גלובס" התברר כי כאל מבצעת, באמצעות החברה-הבת כאל נכסים, סליקה באתרי אינטרנט בעייתיים, בעיקר בתחום ההימורים, פורנו רך ותוספי מזון. בין היתר נמצא כי כאל התקשרה עם אתרי אינטרנט מהסוג שאסור לסלוק עפ"י כללים אמריקאים. עוד נמצא כי בחברות מסוימות בחו"ל שכאל התקשרה עמן נרשם שיעור חריג של ביטולי עסקאות, המעיד על פעילות בעייתית. כמו כן, נמצא כי הבקרה על הלבנת ההון לא הייתה טובה.

בעקבות הפרשה קנסה ויזה העולמית את כאל ב-9 מיליון אירו, ומאסטרקארד קנסה את כאל ב-8 מיליון דולר. כאל הקטינה מאז באופן משמעותי את הפעילות הבינלאומית, על אף היותה מקור רווח משמעותי. המנכ"ל דאז בועז צ'צ'יק עזב את תפקידו, והוחלף בישראל דוד. אולם כאמור השינויים האלה אינם מספקים את בנק ישראל.

בכאל, שבשליטת בנק דיסקונט (78%), מתכוונים לנסות ולפייס את בנק ישראל, תוך הבטחה כי המנכ"ל החדש דורון ספיר, שצפוי להחליף את דוד הפורש, יטפל בליקויים כראוי. עדיין לא ברור אם בבנק ישראל יקבלו את הבקשה של כאל.

מכאל נמסר בתגובה: "מדובר בליקויים שהתגלו ב-2008, ומאז השקיעה משאבים רבים לתיקונם. אנו מוקירים את העמידה המקצועית של המפקח על הבנקים ויו"ר רשות איסור הלבנת הון, ומקווים כי לא יוטל כל קנס, שכן הליקויים תוקנו מעל כל ספק". מבנק ישראל סירבו להתייחס לידיעה.