טבע מפלסטיק: הצצה לתערוכת איתני הטבע דרך גופי תאורה

ירון אליאסי, המעצב מוצרים מפלסטיק ממוחזר, יוצא בתערוכה חדשה - "הרומן שלי עם סנדי", שמציגה את איתני הטבע דרך גופי תאורה

לפני כחמש שנים חרב הסטודיו של אליאסי בשריפה שפרצה במבנה התעשייתי שבו עבד, באזור. כל יצירותיו, חומרי הגלם ותוכניות העבודה שלו עלו באש. באביב השנה שוב פרצה שריפה במתחם הסובב את הסטודיו החדש, סטודיו etto במושב גבעת חן (ettostudio.com). אבל אליאסי, למוד ניסיון, לא נתן לאש לנצח הפעם. הקירות המחופים לוחות ברזל התלהטו והתפייחו, אבל לא קרסו. היצירות שעמדו מוכנות לקראת תערוכה בגלריה פריסקופ נמסו, והתערוכה נדחתה. אך הוא אומר "הכול לטובה".

אם אחרי השריפה הראשונה עסק בהקמת משפחה (בת זוג ושני ילדים פעוטים), הרי שכעת, השקיע את מרצו בהקמה מחדש של התערוכה, מרשימה ומעניינת יותר. במקביל הוא מלמד, חוקר וממציא כלי עבודה לתעשייה המיוחדת שלו.

הוריקן פלסטיק

בהשראת איתני הטבע, השריפה והסערה, נוצרו כמה מגופי התאורה החדשים שיוצגו לראשונה בתערוכה "הרומן שלי עם סנדי", שנפתחת הערב (ה') בגלריה פריסקופ בתל-אביב. לצדם יוצגו מחיצות המדמות עשבים גבוהים, כדים בצבעוניות מפתה ואפילו תכשיטים.

אליאסי יוצר מגוון של גופים מעוצבים על טהרת הפלסטיק, עשויים בשיטה שפיתח Free modeling, המאפשרת לו לעצב ולשלוט בהזרקת הפלסטיק באופן ידני-רובוטי ולקבל תוצאות שכל אחת מהן שונה, גם אם מדובר בסדרת ייצור אחידה.

סנדי, סופת ההוריקן האחרונה שפקדה את ארה"ב, העניקה את שמה לתערוכה בזכות סדרת גופי התאורה שיצר, בהשראת מערבולת הציקלון של הסופה.

בסדרת גופי תאורה שזכתה לשם adhd, העדיף אליאסי להותיר את הסיבים פרועים ומשתלשלים, כשיח המתגלגל ברוח המדבר. לאהילים התלויים מצטרפת סדרה נוספת של גופי תאורה רצפתיים - "קוקון" (פקעות גולם), בגימור רצועות פלסטיק רחבות יותר, הנראים כפסלים מוארים.

אליאסי, בוגר לימודי עיצוב בבית הספר ויטל-שנקר, גילה את אהבתו לפלסטיק כבר כסטודנט. הוא התפרסם בזכות סדרת כלים ורהיטים קלים בהזרקת פלסטיק ידנית. החומר הנראה כ"ספגטי" אינסופי מאפשר לו ליצור כל צורה העולה על דעתו בעודו מותך, וכשהוא מתקשה הוא הופך לגוף קליל, בעל נפח אוורירי.

שיטת הפרי-מודלינג היא פטנט של אליאסי, העושה שימוש בפלסטיק ממוחזר, בתבניות קלות משקל וזולות לייצור: "השאיפה שלי הייתה להתגבר על המכשלה התעשייתית של העבודה בפלסטיק, שיוצרת אחידות תבניתית. בניתי כלי חדש, שתוך כדי עבודה מקבל את התנועה וההתפרצות, כך שהוא יכול לתאר בחומר ובצורה את האנרגיה של הסופה".

מוביל מהפיכה

בשנים האחרונות פיתח אליאסי כלים רובוטיים לייצור, בתמיכת המדען הראשי במשרד התמ"ת. בחודש שעבר, השתתף בתערוכת רובוטיקה וכלים מתקדמים לעיצוב ותעשייה, שנערכה בווינה - הוא יצא כנציג יחיד מישראל והכלי שהציג הוכתר כאחד מהפיתוחים שמובילים את "המהפיכה התעשייתית הבאה".

- מה כאן מהפכני?

"מדובר בתהליך ייצור שמאפשר לצרכן להשפיע על המוצר הסופי - זוהי מגמה משמעותית מאוד כיום. היכולת לייצר 'מאס פרסונליזציה' - ייצור המוני של מוצרים סדרתיים עם התערבות אישית".

- זה משהו מעשי או בשלבי פיתוח?

"כרגע מדובר בעיצובים שלי, אבל הטכנולוגיה ניתנת ליישום. אני זקוק לתקציבי פיתוח ומחפש משקיעים אסטרטגיים ופיננסיים כדי למנף את העסק".

מחירי העבודות בתערוכה: בין 380 שקל (אגרטל), ל-2,000 שקל (גופי תאורה סנדי ו-adhd) ועד כ- 4,000 שקל (גוף תאורה רצפתי קוקון). תכשיטים בין 400 ל-2,000 שקל.

גלריה פריסקופ, בן יהודה 176, תל-אביב