חדשות ביומד: התקציב לוחץ על תחום המכשור הרפואי

אחרי שרשמו צמיחה מתונה מאוד ב-2012, החברות בתחום ייאלצו השנה לספק חיסכון בעלויות ולא רק נוחות לרופא ולחולה, יתמודדו עם מס חדש, יתמקדו בשווקים מתפתחים, ויסגרו עסקאות שיתבססו על שיתופי פעולה וחלוקת רווחים

שנת 2012 לא הייתה כל כך טובה עבור חברות המכשור הרפואי בעולם. בעוד שתחומי הביוטק והפארמה רשמו הישגים נאים, תחום המכשור הרפואי קפא על שמריו. חברות הציוד הרפואי הגדולות הצליחו לצמוח השנה רק ב-3% בממוצע, לעומת צמיחה דו ספרתית שרשמו מתחילת העשור הקודם ועד לפני כמה שנים. אפילו חברה חדשנית ומובילה כמדטרוניק, מציבה לשנים הקרובות יעד צמיחה של 5% בלבד. מבחינת ביצועי המניות, רוב החברות בתחום אמנם צמחו השנה, אך מדובר בצמיחה מתונה של כמה אחוזים, כזו שלא מזכירה כלל את המתרחש בתחום הפארמה.

הצמיחה המוגבלת לא נובעת ממצוקת חדשנות בתחום או מפקיעת פטנטים, שאפיינו את תעשיית הפארמה בעבר. תעשיית המכשור הרפואי ממשיכה לייצר מוצרים חדשים, אבל המשלמים - חברות הביטוח, הממשלות ובתי החולים - כבר לא מעוניינים לקנות. המשבר הכלכלי בארה"ב, והעובדה שהתחום הרפואי כבר מהווה נתח עצום של כ-17% מהתל"ג האמריקאי, גרמו לקונים הפוטנציאליים להגיד "די!"; פרוצדורות שהן "רק" נוחות יותר לרופא ולחולה כבר לא ייהפכו מיידית ללהיטים. כעת, כדי שמוצר יימכר היטב, הוא צריך גם לחסוך כסף למערכת.

בנוסף, למרות כל המאמצים שעשו החברות למנוע זאת, החל בשנת 2013 יוחל מס חדש של 2.3% מכל קנייה של ציוד רפואי, נוסף על המע"מ הרגיל. על כן, בתחום מביטים קדימה בחשש, וכדי להתמודד עם האתגרים הללו יש לעשות כמה שינויים - להציג ללקוח המשלם את התוחלת והערך מן המוצר, ולא רק את המוצר; ולהעניק למערכת הבריאות כלים שיאפשרו לה להתייעל, ואת הכסף שייחסך - לנתב שוב לרכישת ציוד רפואי.

"יש הבדל גדול בין חברות שהתחילו לעשות את השינוי, לבין כאלה שעוד לא עשו אותו", אומר קלאודיו ירזה, שותף לתחום מדעי החיים ב-PWC ישראל. גם דוד ברון, שותף בחברת הייעוץ האמריקנית Boston Medtech Advisors אומר כי, "חברות המכשור הרפואי הגדולות שרוצות להצליח צריכות להיות חלק מהפתרון (של לחצי התקציב), ולא חלק מן הבעיה. החברות הצעירות צריכות להיות עכשיו חדשניות בהרבה".

הצמיחה העיקרית בשנים הבאות תגיע כנראה מן השווקים המתפתחים. שוק המכשור הרפואי בארה"ב, שמהווה כיום 40% מכלל שוק הציוד הרפואי העולמי, יצטמצם בעוד 5 שנים ל-30%. השוק באירופה יקטן מ-30% ל-20%, ואילו המדינות המפותחות, שהיום מהוות 30% מהשוק, יצמחו ל-50%.

בשווקים המתפתחים החברות פונות לשני קהלים - קהל מבוסס ומצומצם, שקונה את המוצרים שנמכרים גם בארה"ב, וקהל פחות מבוסס אך רחב, שעשוי לקנות מוצרים ותיקים יותר, או כאלה שהמפרט שלהם שונמך קלות, כדי שניתן יהיה לייצר ולמכור אותם בזול. "אני מקווה כי התעשייה הישראלית תדע לנצל את המגמה הזו, כי היא מתאימה לצורת החשיבה שלנו", אומר ירזה.

כמה חברות אמריקאיות גדולות כבר רכשו השנה פעילות מקומית באסיה, בעיקר בסין. לעומת זאת, בוצעו גם שש רכישת של חברות יפניות בארה"ב, כך שלסיפור האסיאתי יש שני צדדים.

השותפות דורשות להציג מכירות

מגמה שפחות תשמח את הישראלים היא הנטייה המתחזקת של החברות הגדולות לרכוש חברות צעירות, רק אחרי שהגיעו לשלב המכירות או המכירות החוזרות, שכן בניית מערך הפצה היא עניין יקר וכאב ראש לא קטן עבור חברה צעירה. ירזה מציין כי הפתרון של החברות לכך הוא מיקוד השיווק של מוצריהן בכמה מדינות ספציפיות, או בכמה רשתות בתי חולים בארה"ב, רק כדי להוכיח היתכנות.

יורם וילמובסקי, שותף ומנהל בתחום מדעי החיים בארנסט אנד יאנג, אומר כי גם תחום הציוד הרפואי, כמו תחום הפארמה לפניו, עובר באחרונה ממיזוגים ורכישות לעסקאות שמבוססות על שיתופי פעולה וחלוקת רווחים. עסקאות כאלה הן מורכבות במיוחד עבור חברות מכשור רפואי צעירות. הרי בעוד אבני הדרך בעסקאות הפארמה הן רגולטוריות בדרך כלל, כלומר רוב הסכום מתקבל עד קבלת אישור השיווק, במכשור הרפואי ייתכן שסכומים משמעותיים לא ייכנסו כלל עד שלא יהיו מכירות. כלומר, הסיכון המימוני נותר למשך זמן ארוך יותר.

לדברי ברון ההבדל הזה דווקא הגיוני. על מנת שחברת פארמה תקבל אישור עליה להביא המון מידע קליני, וממנו החברות השותפות יכולות לקבל מושג על פוטנציאל קידום המוצר בשוק; חברות מכשור רפואי, לעומת זאת, לא צריכה הרבה מידע קליני על מנת לקבל אישור שיווק, ועל כן צריכות להוכיח את עצמן בשטח.

נציין כי הנפקות אינן מהוות אלטרנטיבה. על פי אתר Firece Medical device, חברות מכשור רפואי שמעוניינות להנפיק בנאסד"ק בשנה הבאה, יצטרכו להציג מכירות של 50 מיליון דולר לפחות, וכן פנייה לשוק פוטנציאלי עצום.

התחומים החמים

מבחינת התחומים החמים, בלטו השנה רכישות בתחום הטיפול העצבי בלחץ דם גבוה. תחום זה נשלט על ידי שוק התרופות בעבר, אך מדטרוניק פרצה אליו כשרכשה את חברת Ardian ב-2010, בסכום התחלתי של 800 מיליון דולר. בשנתיים האחרונות כמעט כל חברת ציוד רפואי גדולה רכשה מוצר משלה בתחום זה. עוד תחומים חמים הם שסתומי הלב, הרובוטיקה ומכשירי אבחון שתורמים לרפואה מותאמת אישית.

לדברי ירזה, המגמה השלטת היא הרפואה הממוחשבת, הדיגיטלית והניידת, שתואמת לצורך להוזיל עלויות במערכות הבריאות. "בעתיד הקרוב ניתן יהיה למשל להדפיס מרשם מתחדש מהאינטרנט, ולא ללכת לרופא", הוא אומר.

ויש גם כמה קולות אופטימיים בשוק. חברת המחקר Leerink Swann מאמינה כי השיפור בכלכלה האמריקאית ב-2013 ישפר גם את מצב חברות המכשור הרפואי. לדעת החברה, הוא לא יתבטא בהכנסות החברות הגדולות, אשר צפויות לצמוח שוב רק ב-3%, אלא בהיקף הרכישות שעשוי לצמוח, משום שלחברות הגדולות יש כיום מזומנים בקופה.

המספרים של תחום המכשור הרפואי ב-2012: צמיחה ממוצעת בהכנסות החברות הגדולות: 3% הנפקות בבורסה: 4 היקף כולל של ההנפקות: 171 מיליון דולר מיזוגים ורכישות (ב-9 החודשים הראשונים): 200 היקף רכישה ממוצר: 178 דולר היקף העסקאות: 7 מיליארד דולר שיאנית הרכישות: קובידיאן - 6 חברות (מתוכן 3 ישראליות), תמורת 1.2 מיליארד דולר

המספרים של תחום המכשור הרפואי ב-2012: צמיחה ממוצעת בהכנסות החברות הגדולות: 3% הנפקות בבורסה: 4 היקף כולל של ההנפקות: 171 מיליון דולר מיזוגים ורכישות (ב-9 החודשים הראשונים): 200 היקף רכישה ממוצר: 178 דולר היקף העסקאות: 7 מיליארד דולר שיאנית הרכישות: קובידיאן - 6 חברות (מתוכן 3 ישראליות), תמורת 1.2 מיליארד דולר

רוב החברות הגדולות התיישרו עם המדד
 רוב החברות הגדולות התיישרו עם המדד

gali-w@globes.co.il