מיוחד: 9 אנשי עסקים בכירים מספרים ל"גלובס" למי הם יצביעו מחר ומי להערכתם יהיה רה"מ הבא

נועם לניר מצביע ל"מרצ" ומסביר: "הרביזיוניסטים התנקשו בדוד של אמי, איש ההגנה, אריה פולונסקי, ב-1939" ■ אודי פרידן מצביע לש"ס בגלל הילדים ■ רמי לוי בטוח שנתניהו יגרוף עד 42 מנדטים ■ צפו ברשימה המלאה

נעם לניר, יזם אינטרנט

מצביע ל"מרצ" בראשות זהבה גלאון

מדגם עסקי
 מדגם עסקי

- למה אתה בוחר ב"מרצ"?

"זהות פוליטית ושיכות מפלגתית היו מאבני היסוד של ילדותי. השיח הפוליטי היה אורח של קבע על השולחן במטבח ביתי. לניר הוא לנקין במקור שהיה מפקד אלטלנה. מצד אימי היו שורשים חזקים במפא"י ואחדות העבודה. הרביזיוניסטים התנקשו בדודה של אימי, איש ההגנה אריה פולונסקי, ב-1939. בנערותי פעלתי במסגרת נוער התחיה שכם אל שכם עם גדעון סהר. שיערו צימח עד הכתפיים ושנינו היינו חדורים בלהט לאומי. היום שנים אחרי במציאות משתנה הלהט לא פג, הוא רק שינה טון. גם הלאומיות לא פחתה. בעיניים כלות אני רואה איך דרכן של כל המפלגות מובילה בביטחה למדינה דו לאומית לתיפארת מדינת ישראל. הצבעה למרצ היא הברירה היחידה. מעולם לא היו בחירות בהן המשחק היה כה קבוע מראש. ולי נותר לעמוד ולזעוק 'אתם מובילים אותנו לאבדון בקומה זקופה'. גם למחאה יש ערך. לא מתוך מפלגות אינסטנט שזורחות שוקעות ותלויות בכוכב שביט".

- מי לדעתך יהיה ראש/ת הממשלה הבא/ה?

"בנט או ליברמן".

- מה אתה מתכוון לעשות ביום הבחירות?

"לשוב מחו"ל בשביל להצביע".

זאב הולצמן, יו"ר ומייסד קרן גיזה

מצביע ל"העבודה" בראשות שלי יחימוביץ'

מדגם עסקי
 מדגם עסקי

- למה "העבודה"?

"הם יובילו לשינוי במדינה בדגש על שינויים חברתיים-כלכליים".

- מה מאכזב אותך בשלטון הנוכחי?

"נושאים מרכזיים, שחשובים לחוסן המדינה, לא מצאו ביטוי הולם במהלך תקופת השלטון של הממשלה היוצאת: הפערים החברתיים, אי השוויון, היקף העוני, יחסי הון-שלטון".

- כאיש עסקים, מה הציפיות שלך מיחימוביץ'?

"אני מצפה שהתוכנית שהוביל אראל מרגלית לקידום עסקים קטנים בדגש על סטארט-אפים, הכוללת שבעה מרכזי מצוינות בפריפריה, תימשך. אני מאמין שמפלגת 'העבודה' תדע לדאוג לשיפור החינוך ולהרחבת התשתית הדיגיטלית ואוטוסטרדת המידע - כולל בפריפריה. שילוב של אלו, יביאו את בשורת החדשנות הישראלית לכלל המדינה".

- כמה מנדטים תגרוף מפלגת "העבודה" לדעתך?

"בסביבות 20".

- מי לדעתך יהיה ראש/ת הממשלה הבא/ה?

"מי שזה לא יהיה, שלטונו לא יחזיק מעמד יותר משנה-שנתיים".

- מה אתה מתכוון לעשות ביום הבחירות?

"להצביע ולהתפלל".

שי אגסי, יזם ומקים חברת בטר פלייס

מצביע ל"עם שלם" בראשות הרב חיים אמסלם

מדגם עסקי
 מדגם עסקי

- מדוע "עם שלם"?

"ראשית גילוי נאות, אבי, ראובן אגסי, הוא מועמד מספר 3 ברשימה. מעטים האנשים שנלחמו למען שינוי בנושא החזרת החרדים למעגל החברה הישראלית, תוך הקרבת קורבנות אישיים, כמו הרב אמסלם ואבי. החיבור שנוצר בתוך 'עם שלם', הוא הגשר המקשר את הקצוות החברתיים של המדינה" *מה מאכזב אותך בשלטון הנוכחי?

"אני מאוכזב משברו של המודל המשילותי של ישראל, יותר מכשל נקודתי של אדם זה או אחר. המודל שבו רובו של העם נתון לסחטנות סקטוריאלית, מעודד הקצנה ופילוג".

- מה מנחה אותך בבחירות האלו?

"פתרון המשבר הכלכלי-חברתי של מדינת ישראל יקנה לנו חוסן פנימי. הפניית 5 מיליארד שקל מתקצוב לימודי גמרא, לתקצוב תכניות אשר מעצימות את הכלכלה ישנו את פני החברה הישראלית. חוסן כלכלי יאפשר לנו גם לנהל משא ומתן מדיני מעמדה חזקה".

- מה אתה מתכוון לעשות ביום הבחירות?

"להצביע ולסייע. אני מקווה לחגוג בסיומו עם משפחתי".

שרגא ברוש, תעשיין

מצביע ל"קדימה" בראשות שאול מופז

מדגם עסקי
 מדגם עסקי

- למה "קדימה"?

"אני חבר 'קדימה' מיום שאריק שרון פרש מהליכוד והקים את המפלגה. מוניתי ע"י מופז ליו"ר מועצת המפלגה בתקופה שבה נכנס לשבת בממשלת נתניהו כדי לדאוג לעקרונות של שוויון בנטל ושינוי שיטת הממשל. תמכתי ביציאתו מהממשלה כאשר היה ברור שהממשלה לא תפעל למען שני העקרונות ההכרחיים לקיומה של ישראל".

- מה מאכזב אותך בשלטון הנוכחי?

"במדינת ישראל אין ולא היה שר אוצר בשלטון הנוכחי. שר האוצר לא רצה להקשיב אלא ללמד את העולם כלכלה. התאכזבתי שרה"מ לא החליף אותו".

- כאיש עסקים, מה הציפיות שלך ממופז?

"מופז מעודד עסקים קטנים ובינוניים שבתקופה כזאת יש להם פוטנציאל צמיחה עצום. בנוסף הוא יפעל למען הקצאת קרקעות לזוגות צעירים. אם תינתן לו האפשרות - אפשר להגיע גם לקיצוץ בביטחון".

- כמה מנדטים תגרוף "קדימה" לדעתך?

"ברור לי שכעת, כאשר ברור לאנשים שקדימה עברה את אחוז החסימה, תהיה הצטרפות גדולה".

אודי פרידן, פרסומאי

מצביע ל"ש"ס" בראשות אריה דרעי, אלי ישי ואריאל אטיאס

מדגם עסקי
 מדגם עסקי

- מה לך, איש פרסום חילוני, ולמפלגת ש"ס? זה סוג של גימיק?

"אצביע 'ש"ס' כי היא היחידה תדאג שהיתרון התחרותי של ילדי - ילך ויגדל. 'ש"ס' חייבת להמשיך ולשמר את נחיתות מצביעיה כדי להיתפס כמי שתילחם את מלחמתם. במפלגת 'ש"ס' לא חושבים שצריך לעודד את לימודי הליבה וכך, בעוד בוחריהם בוחרים בעצם להישאר נבערים, ילדיי ירכשו השכלה רחבה ולנתב את עתידם בדרך שבה יבחרו. בעתיד, בוחרי ש"ס יהיו הרוב במדינה. הם ישנאו את ילדיי כי דרעי וישי יסבירו להם שהכול בגללם.

"אבל אז, ילדיי יוכלו לקחת את כספם ואת יכולותיהם ולעבור לגור במדינה נורמלית. אני פונה לידידי דרעי: פחדתי שבכלא יהיו בך מחשבות כפירה. חששתי ששינוי אמיתי יחול בך. חרטה, או צניעות חלילה. מזל שלא השתנית. אומרים שהקמפיין שהובלת לא משהו. שטויות. מה זה משנה 11 או 14 מנדטים. אל תירא עבדי יעקב; קח את השיכון, קח את הפנים, קח את האוצר קח כל מה שתוכל. ועצה קטנה: מה פתאום משרד הדתות? למה לסבך? שנה ל'משרד השד העדתי'".

יפתח ויזל, איש עסקים

אם היה בארץ, היה מצביע ל"יש עתיד" בראשות יאיר לפיד

מדגם עסקי
 מדגם עסקי

- למה "יש עתיד"?

"כי אני מאמין ליאיר לפיד. אחרי שנים רבות עומד בראשות מפלגה כלשהי בן אדם שאני מאמין לו".

מה מאכזב אותך בשלטון הנוכחי? "אני מאוכזב מכך שיותר מידי אנשים איבדו את התקווה; שהפערים בין העשירים לעניים הם עצומים; מכך שמעמד הביניים נמחק לחלוטין; מכך שמשפחות שבהן שני ההורים עובדים לא מצליחות לגמור את החודש, ויש מיליון ילדים עניים במדינת ישראל. אנשים מאבדים את התקווה. מדינה שאזרחיה חיים ללא תקווה לא יכולה להתמודד עם האתגרים שצפויים לה".

- כאיש עסקים, מה הציפיות שלך מלפיד?

"שיפעל לעיקרון השוויון בנטל, להוצאת מיליון ילדים ממעגל העוני, לקיומו של עקרון השוויון בגיוס לצבא, שיביא לחלוקה הוגנת של המשאבים וליצירת הזדמנות שווה לכל אזרחי המדינה לחיות ברווחה כלכלית".

- כמה מנדטים תגרוף "יש עתיד" לדעתך?

"15".

- מי לדעתך יהיה ראש/ת הממשלה הבא/ה?

"בנימין נתניהו".

- מה אתה מתכוון לעשות ביום הבחירות?

"לבכות ולהלקות את עצמי על כך שזו מערכת הבחירות הראשונה שבה לא אהיה נוכח בצמתים ולא אממש את זכותי להצביע, שכן כיום אנו מתגוררים בארה"ב. עברנו לתקופה מוגבלת כדי שרעייתי מיה תשלים את לימודי הדוקטורט שלה בחינוך. למרות הריחוק, אני מעורב מאד במערכת הבחירות ומנצל את הטכנולוגיה כדי לעזור, לשכנע ובעיקר להתעדכן. בסופ*ש האחרון טסנו כל המשפחה לוושינגטון להשתתף באירועי ההשבעה לכהונה שנייה של הנשיא אובמה, דרכם נלמד את הבנות על הדמוקרטיה האמריקאית וההבדלים בינה לבין זו הישראלית. אל וושינגטון הגיעו מאות אלפים לקחת חלק באירוע הנהדר הזה, ובעזרת בן דוד קנדי שעובד בקונגרס, נדלג מאירוע לאירוע כדי ליהנות מהחוויה".

רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השיקמה

מצביע ל"הליכוד-ביתנו" בראשות בנימין נתניהו

מדגם עסקי
 מדגם עסקי

- למה אתה בוחר ב"הליכוד-ביתנו"?

"צריך לשנות את שיטת הבחירות, אבל בזו הקיימת אני בוחר במפלגה הכי גדולה כיוון שהיא זאת שהולכת להרכיב את הממשלה וצריך לדאוג שתהיה חזקה ולא נתונה לסחטנות".

- מה מאכזב אותך בשלטון הנוכחי?

"אני מאוכזב משיטת השיווק של מנהל מקרקעי ישראל".

- כאיש עסקים, מה הציפיות שלך מנתניהו?

"אני מצפה שהביורוקרטיה המיותרת תבוטל, שהסקטור הציבורי יבין שהוא צריך לשרת את התושב ללא יצירת מונופול וריכוזיות".

- כמה מנדטים תגרוף "הליכוד-ביתנו" לדעתך?

"37-42".

- מי לדעתך יהיה ראש/ת הממשלה הבא/ה?

"בנימין נתניהו".

- מה אתה מתכוון לעשות ביום הבחירות?

"לעבוד".

סטף ורטהיימר, תעשיין

מצביע ל"תנועה" בראשות ציפי לבני

מדגם עסקי
 מדגם עסקי

- למה אתה בוחר ב"תנועה"?

"הייתי בין מקימי מפלגת 'שינוי' וחבר כנסת במשך 4 שנים. 'התנועה' נראית לי הדבר הכי קרוב למה שהייתה 'שינוי' פעם. בנוסף, לבני נראית לי אמינה ואני שמח על כך שהיא הכניסה למצע שלה את ההתייחסות לתעשייה ולתעסוקה בתעשייה".

- מה מאכזב אותך בשלטון הנוכחי?

"בעיקר ממשרד החינוך שמזלזל במילה תעשייה, ותומך רק בכל אלו שרוצים ללמוד ולדעת ולא לעשות".

- כאיש עסקים, מה הציפיות שלך מלבני?

"לבני שימשה כאחראית על החברות הממשלתיות ועשתה שם עבודה טובה. ברשימה שלה יש אנשים שעשו דברים, אנשים שאני מאוד מעריך ושמח להיות איתם באותה הסירה".

- מה מנחה אותך בבחירות האלו?

"הפחד. הפחד על מדינת ישראל. אני רוצה להיות חלק מהעולם ולא להיות מצדה".

חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד

מצביע ל"הבית היהודי" בראשות נפתלי בנט

מדגם עסקי
 מדגם עסקי

- למה "הבית היהודי"?

"כחלק מהחברה הציונית-דתית, אני מרגיש שבמשך שנים נציגינו הפוליטיים נדחקו לפינה מבלי להביא לידי ביטוי באופן ראוי את הכוחות הכישרוניים והמקצועיים של הציונות הדתית, והנה בא נפתלי בנט שהביא משהו חדש לבית".

- באיזה מובן?

"רשימה אטרקטיבית של מועמדים המייצגים אל נכון את כל גווי קשת הציונות הדתית, תוביל את בנט והצוות המעולה שלו בנתיב המאפשר לשלב את הציבור שלנו לא רק בתחומים שבהם אנו כבר פועלים ושותפים בהנהגתם כמו צבא, רפואה, כלכלה וחינוך, אלא גם בפוליטיקה, ובצמתים החשובים של קבלת ההחלטות, והכל מתוך אחדות עם ישראל. אנו, קהל ציבור הציונות-דתית מאמינים בזכותנו על הארץ וצריכים להמשיך ולהוביל את המדינה להישגים. בנט ו'הבית היהודי' הם שיובילו את כולנו למקום הנכון ובעזרת השם נעשה ונצליח".