מלאנוקס איכזבה בתחזית - וצנחה 20% במסחר המאוחר

(עדכון) - הרווח והמכירות ברבעון הרביעי עקפו במעט את צפי השוק ■ מעריכה מכירות של 78-83 מ' ד', נמוך ב-40% מצפי השוק ■ אנליסט: "משקיעים או אנליסטים לא יכולים להרגיש בטוחים לגבי ההמשך בלי תשובות ברורות"

לפני 3 שבועות בדיוק, סיפקה חברת מלאנוקס , לראשונה בתולדותיה, אזהרת הכנסות. השוק הגיב רע, בעיקר על רקע הציפיות מהחברה להמשיך ולספק ביצועים יוצאי דופן כפי שסיפקה ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה. תוצאות האכזבה ניכרה היטב במחיר המניה, שצנח מאז ספטמבר בקרוב ל-60%, ושיקף נכון לסיום המסחר אמש בוול סטריט שווי חברה של 2.2 מיליארד דולר.

מלאנוקס, שמספקת ציוד לתקשורת מהירה בארגונים, סיימה את הרבעון הרביעי של 2012 עם מכירות של 122 מיליון דולר, גידול של 68% לעומת הרבעון הרביעי של 2011, וירידה של 22% לעומת הרבעון השלישי ב-2012, מעט מעל הצפי המעודכן שסיפקה החברה וציפיות האנליסטים. במונחים שנתיים, דיווחה החברה על מכירות של 501 מיליון דולר, קפיצה של 93% מעל 2011, ומעט מעל צפי האנליסטים. תחזית המכירות המקורית, כדאי לזכור, עמדה על 145-150 מיליון דולר.

בחברה הסבירו את אי העמידה בציפיות בירידה בביקושים בקרב אחד הלקוחות שלהם בעקבות האווירה הכלכלית, הצטברות מלאים ובעיה טכנית שגרמה לפגיעה של 20 מיליון דולר בהיקפי המכירות, ונפתרה.

אייל וולדמן, המנכ"ל, פתח את שיחת הוועידה בהתנצלות, נוספת, כי "אנחנו מאוכזבים מכך שלא עמדנו בתחזיות. זוהי הפעם הראשונה מתוך 24 רבעונים שהחברה ציבורית, שזה קורה לנו", ובהמשך השיחה ציין כי "אנחנו מנסים להיות אחראיים ככל שניתן בכדי לא לפספס את התחזיות בפעם השנייה".

וולדמן אמר גם ש"לא נצמצם הוצאות ולא נפחית את מצבת כוח האדם" למרות הדוחות.

בשורה התחתונה, עקפה החברה את הציפיות של השוק לרבעון הרביעי עם רווח נקי של כ-18.4 מיליון דולר, או 41 סנט למניה, גידול של 300% לעומת הרבעון המקביל. בנטרול רישום תשלום אופציות לעובדים כהוצאה ומחיקות כתוצאה מרכישת וולטייר (Non-GAAP), רשמה מלאנוקס רווח נקי של 31 מיליון דולר, או 69 סנט למניה, מעבר לממוצע ציפיות האנליסטים. בשנה כולה, עמד הרווח הנקי על כ-111 מיליון דולר או 2.54 דולר למניה, ובמונחי Non-GAAP: 155 מיליון דולר או 3.6 דולר למניה.

אלא, שלמרות הדרמה סביב תוצאות הרבעון הרביעי, ברבעונים האחרונים הדבר האמיתי מתרחש עם פרסום הצפי לגבי הרבעון הבא, הראשון של 2013 במקרה זה. גם הפעם, תפסה החברה את המשקיעים והאנליסטים לא מוכנים לגמרי. אומנם, השמועות ויתרות ה-Short העידו כי גם הפעם בשוק ההון ממצפים כי החברה לא תעמוד בציפיות של וול סטריט. במקרה הנוכחי הייתה לאי עמידה בצפי משמעות כפולה. מלבד המספרים המאכזבים, מלאנוקס מעידה בכך כי החולשה במכירות, שבאה לידי ביטוי בתוצאות הרבעון הרביעי, לא נפתרה, ותימשך לתוך 2013.

הדרמה החלה כבר עם פרסום הדוח, שעה לפני שיחת הוועידה, עצרה החברה את המסחר במניה לאחר סגירת המסחר הפורמאלי, מה שסימן שלפחות בחברה מצפים לזעזוע בשוק. בוול סטריט ציפו למכירות של 129 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, אך במלאנוקס מעריכים כי אלו יסתכמו ב-78-83 מיליון דולר בלבד, הבדל משמעותי לעומת הצפי, וירידה של 10% לעומת הרבעון הראשון של 2012. עם החזרה למסחר רגיל צנחה המניה בכ-29% ולאחר מכן התאזנה במקצת לירידה של 20%, מה שמשקף שווי של 1.76 מיליארד דולר.

ההלם ניכר בשאלות של האנליסטים. "האם הצפי הוא אכן של 78-83 מיליון דולר?", תהה האנליסט הראשון שעלה על הקו לסדרת שאלות בנוגע לסיבות לצפי המאכזב ועד כמה השתנה בעקבות כך הצפי לשנה כולה. וולדמן השיב כי הצמיחה צפויה לחזור ברבעון השני, לעומת הרבעון הראשון, וכי תימשך לאורך השנה.

השאלה שחזרה פעם אחר פעם בסגנון שונה הייתה לגבי הסיבה. את המצב של מלאנוקס מבחינת הביצועים ניתן לעכל. בסופו של דבר, החברה נהנתה משנת צמיחה יוצאת דופן בעקבות התרחשויות בשווקים הטכנולוגיים שיתכן והיו חד פעמיים. עם מנטרלים את הסיבות לאותם ביצועים חריגים - בעיקר בעקבות השקת פלטפורמת ה- Romley של אינטל שמותאמת לטכנולוגיית תקשורת מסוג אינפיניבנד - הרי הירידה במכירות לעומת הרבעון המקביל אינה נוראה כל כך.

אלא שהבעיה המרכזית של מלאנוקס, לפחות מול וול סטריט, הפכה להיות האמינות. פעם אחר פעם חזרה הנהלת החברה על כך שהבסיס החדש של קצב המכירות הרבעוני הוא בסביבות ה-150 מיליון דולר. גם אם בסופו של דבר אכן מדובר בקפיצה אמיתית בביצועים, התנהלות החברה, כולל התחזית המקורית לרבעון הרביעי, עדכון הצפי לאחר מכן, וההפתעה כעת לרבעון הראשון, מעידים כי קשה מאוד לסמוך בהסתכלות קדימה על הערכות ההנהלה.

את איבוד האמון הזה, ניתן היה לחוש בשיחה, כאשר בשיאה הטיח אחד האנליסטים בוולדמן כי "אני לא מבין איך אנליסטים או משקיעים יכולים להרגיש בטוחים לגבי המשך ההתנהלות של החברה, בלי לקבל תשובות ברורות".

במלאנוקס מסבירים את הצפי המאכזב בהצטברות מלאים בגובה של כ-30 מיליון דולר בעיקר בקרב אחד הלקוחות. הלקוח הזה, תיאר וולדמן, "ראה את קצב המכירות ב-3 הרבעונים הראשונים של 2012, שהיו גבוהים מהצפוי, והניח כי ימשיכו באותו הקצב, וכך הצטבר המלאי כאשר הביקושים ירדו ברבעון הרביעי". איך אתה יודע, שאל אחד האנליסטים, שהלקוחות לא פשוט עוברים לטכנולוגיה אחרת, או לאחד המתחרים, "אנחנו מדברים עם הלקוחות ולא רואים איבוד של נתח השוק להיפך רק יותר ביקוש", ענה וולדמן.