האו"ם ציין אתמול את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה

"בשם ששת המיליונים: שום דבר לא ימחק את ההיסטוריה היהודית" ■ במטה האו"ם נערך הטקס המרכזי לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ■ השגריר רון פרושאור: "מדי יום מטיף חמאס לאנטישמיות ומלמד את הדור הצעיר שהשואה היא 'שקר שהמציאו הציונים'"

"אנו חיים בעולם מלא דעות קדומות ואלימות, עולם שבו מופצת האנטישמיות בחסות ממשלות, אנשי-דת ומורים. בשם ששת המיליונים אנו עומדים היום ומכריזים בקול רם: שום דבר לא יוכל למחוק היסטוריה יהודית בת יותר מ-5000 שנה". כך אמר אתמול (ו') רון פרושאור, שגריר ישראל באו"ם, בטקס באולם העצרת הכללית של האו"ם לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

בטקס נשאו דברים גם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון (באמצעות ווידאו שכן הוא משתתף בכנס הכלכלי בדאבוס) וניצול השואה מרדכי פלדיאל, שהיה מנהל תכנית חסידי אומות העולם במוזיאון יד ושם. האירוע נפתח בדקת דומיה לזכר הקרבנות ונחתם בתפילת אל מלא רחמים שנשא החזן דוד ברסון. נכחו בו מאות ניצולי שואה, נציגי ארגונים יהודיים ושגרירי חלק מהמדינות החברות באו"ם. הטקס נערך תחת הכותרת "הצלה בזמן השואה: האומץ להציל" והתמקד באומץ ליבם של חסידי אומות העולם שסיכנו חייהם כדי להציל יהודים.

השגריר הכריז: "אני, רון פרושאור, ניצב לפניכם בקומה זקופה ובגאווה כנציג המדינה היהודית האחת והיחידה - בנו של אורי פרושאור, שנמלט מגרמניה הנאצית כאשר מדינה יהודית היתה עדיין בגדר חלום - ואביהם של של ליאור, תומר ואורן פרושאור, שבשבילם המדינה היהודית היא מציאות".

"בכל שנה, מעל בימת האו"ם, עומד נשיא איראן ומכחיש את השואה בעודו מאיים להוציא אל הפועל שואה נוספת", אמר השגריר. "מידי יום מטיף החמאס לאנטישמיות ולשנאה כלפי יהודים ומלמד את הדור הצעיר שהשואה היא 'שקר שהמציאו הציונים'. מסרים דומים מהדהדרים ברחבי כל העולם הערבי".

"בשואה, שבה נרצחו מיליוני יהודים, עמד רוב העולם מנגד", הוסיף השגריר. "אך היו גם אנשים יוצאי דופן. סיפוריהם חייבים לשמש מגדלור לקהילה הבינלאומית ולהזכיר את האחריות האוניברסלית שמוטלת עלינו - לא לעצום עיניים לנוכח הרוע".

הוא חתם את נאומו: "מדינת ישראל היא עדות חיה לניצחון האנושות. ילדינו אינם יכולים לדמיין עולם ללא מדינת ישראל. הם אינם יודעים ולא ידעו את חוסר האונים שנובע מתלות בחסדי אחרים. אני ניצב כאן היום בגאווה ואומר, כפי שאמרו מאות דורות לפניי ויאמרו מאות דורות אחרי: עם ישראל חי!"

מזכ"ל האו"ם אמר, במסר הווידיאו, אמר שאלה שסיכנו חייהם כדי להציל יהודים ואחרים בשואה הם מקור השראה ואומץ להאבק למען עולם טוב יותר: "בואו נשאב השראה מאלה שהיה להם אומץ לגלות איכפתיות, אנשים פשוטים שנקטו צעדים חריגים כדי להגן על הכבוד האנושי".

הוא ציין, שהשנה היא יובל ה-50 לתכנית חסידי אומות העולם ביד ושם. בעקבות דבריו, הועלו דיוקנאות של אנשים שהצילו יהודים בזמן השואה, החל באירנה סנדלר, פולניה שהבריחה ילדים יהודיים אל מחוץ לגטו ורשה, ועד בני משפחת וסלי, מוסלמים מאלבניה, שהחביאו משפחה יהודית בחווה שלהם.

במהלך השבוע צין האו"ם את יום השואה הבינלאומי בכמה אירועים, לרבות השקה של סדרת תערוכות והקרנת הסרט "המצילים".