נדחתה בקשה לאסור על הרצליה מדיקל סנטר לנהל מו"מ על יחידת ההפריה

3 מקימי יחידת ההפריה החוץ-גופית במדיקל סנטר תובעים מביה"ח 18 מיליון שקל, בטענה כי הוא מפר את התחייבותו להמשיך ולהתקשר עמם ■ ביהמ"ש לא התרשם מטענתם, שלפיה בעלת השליטה במרכז מבקשת לגרוף את כל הרווחים

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה היום (א') את בקשתם של הרופאים הבכירים, הפרופסורים עמי עמית, יוסף לסינג ואברהם קוגוסובסקי, להוציא צווי מניעה שיאסרו על בית-החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר לנהל משא-ומתן או להתקשר עם צדדים שלישיים בנוגע להפעלתה של יחידת ההפריה החוץ-גופית.

השלושה, מבכירי הרופאים בישראל בתחום המיילדות והגניקולוגיה, שהקימו את יחידת ההפריה וניהלו אותה זה 25 שנה, טוענים כי בית-החולים הרצליה מדיקל סנטר - שבשליטת משפחת לנדאו בראשות יאיר לנדאו - מפר את התחייבויותיו להמשיך להתקשר עמם בהפעלת היחידה בעתיד, ובגין זאת הגישו נגדו תביעה בסך כ-18 מיליון שקל.

בהחלטתו לדחות את הבקשה להוצאת צווי מניעה זמניים, כתב השופט יונה אטדגי כי הוא סבור כי סיכויי התביעה כולה אינם טובים. "המסמך המרכזי שעליו נסמכים התובעים בטענתם כי הרצליה מדיקל סנטר התחייבה כלפיהם להמשיך בהתקשרות, סיכום פגישה שנערכה בין הצדדים ב-1 ביולי 2010 - אינו מלמד על התחייבות של הנתבעת להמשיך בהתקשרות עם התובעים, אלא רק על רצון משותף של הצדדים לנהל משא-ומתן לשם קשירת הסכם חדש".

לדברי השופט, אף שצוינה במסמך הסכמה להליכה משותפת, צוין בה גם במפורש כי כדי להגיע לכך ינוהל משא-ומתן.

קרב משפטי עיקש

לדברי אטדגי, "משא-ומתן מנהלים כשאין עדיין הסכמה לגבי פרטי ההתקשרות, גם אם יש הסכמה בדבר הרצון המשותף כי המשא-ומתן יוביל להסכם. ברור הוא, יחד עם זאת, כי אם לא תושג הסכמה לגבי פרטי ההסכם, כלומר: אם המשא-ומתן ייכשל, אזי לא ייכרת הסכם, ולא תהיה כל משמעות לרצון המשותף שהיה להגיע להסכם".

השופט ציין בנוסף כי אפילו אם סיכויי התביעה היו טובים בעיניו, עדיין היה נמנע מלהוציא את צווי המניעה המבוקשים. זאת, מכיוון ש"מאזן הנוחות" הנשקל במקרים כאלה אינו נוטה לטובת מי מהצדדים. "מדובר במחלוקת כספית, הנזק לצדדים הצפוי מנתינת הסעד הזמני או מאי-נתינתו הוא כספי, והפיצוי על נזק כזה ניתן בוודאי לכימות כספי".

יחידת ההפריה החוץ-גופית בהרצליה מדיקל סנטר היא אחת מהמובילות בעולם בתחום ההפריה החוץ-גופית. ב-25 השנה מאז שנוסדה על-ידי הפרופסורים עמית, לסינג וקוגוסובסקי, נולדו בסיועה יותר מ-9,000 תינוקות לזוגות שסבלו מבעיות פוריות וטופלו בה.

בשבועות האחרונים מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב קרב משפטי עיקש בין 3 הרופאים המייסדים לבין המרכז הרפואי. השלושה הגישו תביעה בסך 18 מיליון שקל נגד המדיקל סנטר.

לטענת הרופאים הבכירים, משפחת לנדאו, שהפכה לבעלת השליטה במרכז ביולי 2009, "מנסה באופן נואל לסלקם ממפעל חייהם - יחידת ההפריה, שהוקמה בשיתוף עם מדיקל סנטר ומצויה כיום בשיא תפארתה".

לדבריהם, אחרי שנים ארוכות שבהן הניבה היחידה רווחים נאים הן להם והן למדיקל סנטר, ולאחר שהשליטה במיזם עברה לידי משפחת לנדאו, מבקשת כיום מדיקל סנטר את כל הרווחים לעצמה, ומשום כך היא מנעה את חידוש החוזה עימם. זאת, באמצעות כך שהיא העמידה בפניהם דרישות ותנאים בלתי סבירים, המנוגדים לעקרונות ההתקשרות בין הצדדים.

לטענתם, מדיקל סנטר הפרה את התחייבותה להאריך את ההסכמים עמם, כאשר מחד היא מציגה מצג-שווא כאילו היא מנהלת עימם משא-ומתן, אך מאידך היא מכתיבה בפועל תנאים מקפחים ופוגעניים, במטרה שלא לחדש עימם את ההסכם.

התובעים מבקשים מבית המשפט להורות למדיקל סנטר להאריך את שיתוף-הפעולה עימם או לחלופין לפצותם ב-18 מיליון שקל - סכום שהיו אמורים להרוויח מפעילותם ביחידה ב-5 השנים הבאות, לו ההסכם לא היה מופר.

מנגנון לחלוקת ההוצאות והרווחים

ההתקשרות בין התובעים למדיקל סנטר החלה ב-1988 - אז הקימו הפרופסורים עמית, לסינג, קוגוסובסקי ומדיקל סנטר במשותף את היחידה להפריה חוץ-גופית במרכז בהרצליה.

עם הקמת היחידה הוסכם בין הצדדים כי ההסכם ביניהם יחודש כל 5 שנים. זאת, בשל העובדה שלפי החוק הקפאת ביצית נעשית לתקופה של עד 5 שנים. לפני 5 שנים, ב-24 בינואר 2008, חתמו הצדדים על ההסכם האחרון ביניהם, שבמסגרתו נקבע מנגנון לחלוקת ההוצאות והרווחים בין הצדדים.

לטענת התובעים, לאחר שמשפחת לנדאו רכשה את השליטה במדיקל סנטר, התברר להם כי היא רקמה תוכנית להחליפם בקבוצת רופאים אחרת, שכוללת בין היתר את פרופ' דוד לברן, מנהל היחידה להפריה חוץ-גופית במרכז הרפואי וולפסון, ואת פרופ' שלמה משיח. למרות ההסכמה להמשך הליכה משותפת, הפרה מדיקל סנטר את התחייבויותיה להארכת ההסכם, בכך שהחליטה חד-צדדית להמשיך את ההתקשרות עימם רק בתנאים מקפחים וגרועים בהרבה מאלה שלהם זכו עד עתה.

התובעים טוענים כי הרצליה מדיקל סנטר מבקשת, בין היתר, לבטל כליל את השכר שהם מקבלים במסגרת עבודתם ביחידה, ומוכנה רק לחלוק עימם את הרווחים.

"ניסיונה של הנתבעת להכתיב תנאים באופן חד-צדדי נעשה על מנת להעביר לידיה את חלק התובעים במיזם. הדרישה, שהתובעים לא יקבלו בעתיד שכר עבור פועלם, שהיא בלתי סבירה וקנטרנית, מצביעה על כך כי כל מטרת הנתבעת הייתה להכשיל כל אפשרות של הסכם עתידי עם התובעים".

את הרצליה מדיקל סנטר מייצג עו"ד צבי פירון. את התובעים מייצגים עורכי הדין רחל לויתן, פגי שרון ואביב קלפנר.