אובמה מסביר: מדוע הוא נמנע מהתערבות בסוריה?

בראיונות ב-CBS וב"ניו ריפאבליק" פורש אובמה שורת שיקולים שכובלים את ידי ארה"ב ופותח צוהר מרתק לחשיבתו על מדיניות חוץ ■ חגיגת אהבה בינו לבין שרת-החוץ הפורשת, הילארי קלינטון, בראיון משותף, שבו נראתה קלינטון כגברת הראשונה בצד בעלה יותר מאשר כשרה בכירה בצד הבוס שלה

על רקע החששות הגוברים בישראל שמאגרי הנשק הכימי בסוריה יפלו בידי ג'יהאדיסטים, פרש אמש (א') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שורת שיקולים שכובלים את ידיו ומונעים, או למצער מעכבים, את מעורבותה של ארה"ב בסוריה במאמץ להחיש את קריסת משטרו של בשאר אסד.

אובמה רואיין יחד עם שרת-החוץ הפורשת, הילארי קלינטון, בתכנית "60 דקות" ברשת CBS, שבה העטירו השניים שבחים חמים זה על זו, ושבה נראתה קלינטון כגברת הראשונה של ארה"ב שיושבת בצד בעלה, לבושה בבגדי בית נוחים, יותר מאשר כשרה בכירה בצד הבוס שלה. אובמה אף העניק ראיון נפרד ל"ניו ריאפבליק".

המראיין ב"60 דקות", סטיב קרופט, שאל שאלה נוקבת: הביקורת הקשה ביותר שמטיחים נגדך מתנגדיך הפוליטיים בתחום מדיניות החוץ היא, שארה"ב מוותרת על תפקידה המרכזי בזירה הגלובלית ומפגינה מעין רתיעה ממעורבות בהסתבכות נוספת (במדינה זרה), או אי נכונות להתמודד עם בעיות גדולות. סוריה למשל.

אובמה השיב, שמועמר קדאפי לא היה סומך ידו על על הערכה כזו, לו היה בין החיים. לאחר הכל, ארה"ב סייעה להניח את התשתית לשחרור לוב. לגבי מצרים, אלמלא המנהיגות שגילתה ארה"ב, "היינו עדים תוצאה אחרת לגמרי שם".

"אבל צריך להבין שלא נעשה טובה לאף אחד אם נקפוץ בלי לבדוק תחילה מה המצב בשטח, אם ננקוט צעדים בלי לחשוב על התוצאות האפשריות", אמר הנשיא. "סוריה היא דוגמה קלסית למצב, שבו, לפני שנתערב, נרצה לבדוק לא רק כיצד התערבות כזו תקדם את הביטחון הלאומי שלנו, אלא גם אם היא תיטיב עם העם בסוריה ועם שכנותיה של סוריה, כישראל, שיושפעו עמוקות (ממעורבות אמריקנית). לכן, נכון לפעמים שאנו לא יורים מהמותן".

וקלינטון הוסיפה: "צריך לגלות זהירות. צריך לחשוב. אי אפשר פשוט להתפרץ פנימה, בייחוד לא עתה, כאשר המצב שם סבוך יותר מכפי שהיה בעשרות השנים שחלפו... אנחנו בעד ערכים אמריקניים, אנחנו בצד החירות. אנו תומכים בשאיפות כל האנשים להשיג חיים טובים יותר, לקבל הזדמנויות שלנו, האמריקנים, יש. אבל לא תמיד קל לדעת מה צריך לעשות כדי להגיע לתוצאות האלה".

אובמה: "העולם כולו נמצא עתה בתקופת מעבר. תמורות מתרחשות כל העת. לא נוכל לפקח על כל היבט של כל תמורה. לפעמים התמורות האלה לא יבשילו. לפעמים יהיו תוצאות בלתי מתוכננות. התפקיד הראשון במעלה שלנו הוא לדאוג לאינטרס הלאומי ולביטחונה של ארה"ב. והתפקיד שני הוא לחפש הזדמנויות שבהן מעורבות שלנו אכן תניב תוצאות..."

בתשובה על שאלה בראיון ל"ניו ריפאבליק" כיצד הוא, הנשיא, מתמודד מבחינה אישית ומוסרית עם ההחלטה לגבי פעולה בסוריה, אמר אובמה: "כאשר אני מתמודד עם החלטות כאלה, אני מודע לא רק לעוצמה וליכולות האדירות שלנו אלא גם למגבלות שלנו. במצב כמו זה שבסוריה, אני חייב לשאול: האם פעולה שלנו תוכל לשנות את המצב? האם להתערבות צבאית תהיה השפעה? כיצד פעולה צבאית בסוריה תשפיע על יכולתנו לתמוך בחיילים שלנו באפגניסטאן? מה יקרה בעקבת מעורבות של כוחות קרקע אמריקניים? האם כוחות קרקע יציתו אלימות קשה יותר מזו שקיימת עתה או יובילו לשימוש בנשקים הכימיים? לאלו צעדים יש הסיכוי הטוב ביותר להביא לכינון משטר יציב בסוריה אחרי אסד? ואיך אני יכול להציב על כף המאזניים רבבת שנהרגו סוריה מול רבבות שנטבחים עתה בקונגו"?

רוב הראיון ב-CBS היה בעצם חגיגת אהבה בין אובמה לקילינטון. זה ראיון נדיר, אם לא ראשון מסוגו, של נשיא ושר בקבינט שלו שמופיעים יחדיו, והוא נערך לבקשתו המפורשת של אובמה, כדי להביע את הערכתו הגדולה לפעלה של שרת החוץ שלו.

בפנותו לקלינטון, שישבה לצידו, אמר אובמה: "פשוט חיפשתי הזדמנות להודות לך בפומבי, מפני שאני חושב שהילארי נכנסת להיסטוריה כאחת משרות-החוץ הטובות ביותר שהיו לנו אי פעם. היה ביננו שית"פ מצוין בארבע השנים שחלפו. היא תחסר לי. הלוואי שהיא היתה משיכה לכהן. אך היא צברה מיילים כה רבים בטיסות עד שאיני יכול לכעוס עליה כאשר היא רוצה להאט קמעה את הקצב".

אנליסטים רבים פרשו את דברי אובמה כחותם נשיאותי לקמפיין אפשרי של קלינטון לנשיאות ארה"ב ב-2016, אם אכן תחליט לרוץ. אך בשאלה ישירה של המראיין האם אובמה נותן ברכתו לקלינטון כמועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, התחמק הנשיא מתשובה: "אתם, העיתונאים, חסרי תקנה. הושבעתי לנשיאות בדיוק לפני ארבעה ימים, ואתם כבר מדברים על הבחירות בעוד ארבע שנים".

וקלינטון התחמקה אף היא: "לנשיא ולי אכפת מאוד ממה שיקרה בארצנו בעתיד. אינני חושבת שהוא או אני יכולים לנבא מה יקרה מחר או בשנה הבאה".