נחתמה עסקת פרטנר: חיים סבן הפך לבעל השליטה

סגירת העסקה מונעת הסדר חוב בסקיילקס, אך מהווה יריית הפתיחה להסדר בחברה האם, סאני

שבוע לאחר שמשרד התקשורת אישר את העסקה במסגרתה תרכוש קבוצת חיים סבן את השליטה בחברת הסלולר פרטנר מידי סקיילקס של אילן בן דב, נסגרה היום העסקה. הידיעה על כך התקבלה באדישות יחסית אצל בעלי מניות פרטנר, אולם עבור משקיעי סקיילקס מדובר בבשורה של ממש, שכן השלמת העסקה משפרת בצורה מהותית את מצבה הפיננסי של חברת ההשקעות של בן דב ויכולתה לעמוד בפירעון אגרות החוב שלה, שהיקפן נאמד בכ-1.5 מיליארד שקל.

מניית סקיילקס זינקה היום ב-10.6% במחזור מסחר גבוה, אולם באיגרות החוב לא נרשמה תכונה של ממש, והן נסחרות כעת בטווח תשואה של 5%-25%. המשוכה העיקרית שעמדה בפני השלמת העסקה, אישור מחזיקי תשע סדרות האג"ח של סקיילקס, הוסרה בחודש שעבר לאחר שאלו אישרו את ביצוע העסקה ברוב מוחץ.

לאחר השלמת העסקה צפוי להתמנות שלמה רודב ליו"ר הדירקטוריון של פרטנר. רודב, בעלי חברת ההשקעות ספנות והספקה (יחד עם רוני גת) כיהן כיו"ר בזק בתקופה שבה שלט סבן בחברת התקשורת, שהניבה לו ולשותפיו רווח גדול. סבן ימנה 5 מאנשיו כדירקטורים בפרטנר, ובהם אילון שלו, יואב רובינשטיין, ונשיא קבוצת סבן קפיטל-גרופ אדם צ'זנוף. אילן בן דב ימשיך לכהן כדירקטור בחברה ובנוסף אליו ימשיך לכהן כדירקטור גם יהל שחר, מנכ"ל סקיילקס והחברה האם שלה, סאני.

נזכיר כי במסגרת העסקה, יקבל סבן לידיו כשני שלישים מהחזקות סקיילקס בפרטנר (כ-31% מההון), תמורת כ-250 מיליון שקל. נוסף על כך ייקח על עצמו סבן את חוב סקיילקס להאצי'סון מהונג קונג - בעלת השליטה הקודמת בפרטנר - בגובה של כ-300 מיליון דולר. סקיילקס, שתישאר עם כ-14% ממניות פרטנר, תהיה זכאית לחלקה בדיבידנד שתחלק פרטנר בגין רווחי 2012, ותוכל לקבל עד 115 מיליון שקל נוספים. הרכישה משקפת מחיר של כ-32 שקל למניית פרטנר.

בנוסף לרכישת המניות מידי סקיילקס, ירכוש סבן עוד 2% ממניות פרטנר אותן מחזיק בנק לאומי (באמצעות לאומי פרטנרס) במחיר של 26.1 שקל למניה - מחיר הגבוה בכ-27% מהמחיר בו נסחרה פרטנר בתחילת המסחר היום, ובתמורה כוללת של כ-83 מיליון שקל.

לאומי מחזיק כיום באמצעות לאומי פרטנרס כ-5% ממניות פרטנר שנרכשו ב-2009 במקביל לרכישת השליטה בחברת הסלולר על ידי סקיילקס, תמורת 515 מיליון שקל. מאז הרכישה מחק הבנק את מרבית ההשקעה, ושווי המניות בספריו עומד כיום על 121 מיליון שקל - הפסד של כ-25% על ההשקעה (כולל דיבידנדים שחולקו ועמלות עסקה). מכירת המניות שמבצע לאומי נעשית כחלק מתוכנית הבנק לארגון מחדש בתיק ההשקעות הריאליות שלו.

הקרב עובר לסאני

סגירת העסקה למכירת פרטנר סותמת את הגולל על הסדר חוב בסקיילקס, אבל בה בעת היא מהווה את יריית הפתיחה של הסדר חוב בסאני, דרכה שולט בן דב בפירמידה. סאני, לה "הערת עסק חי", נמצאת דה פקטו במצב של חדלות פירעון מאחר שאין בקופתה מזומנים באמצעותם תוכל לפרוע את חוב האג"ח שלה, בהיקף של כ-255 מיליון שקל.

סאני לא שילמה למחזיקי האג"ח שלה את תשלום הקרן בהיקף של כ-67 מיליון שקל אותו הייתה צריכה להעביר להם בינואר. מחזיקי האג"ח הסכימו שלא לפתוח בהליכי פירוק של החברה, מאחר שהדבר היה יכול לפגוע בהליך מכירת פרטנר לסבן. ביטולה של העסקה היה פוגע בשוויה של סקיילקס, שכל מניותיה משועבדות לטובתם של מחזיקי האג"ח.

כעת הוסר המכשול הזה, וייתכן שמחזיקי האג"ח יהיו אגרסיביים יותר ביחס שלהם לבן דב. זה האחרון כבר הצהיר שאין בכוונתו להביא תרומת בעלים להסדר חוב עתידי, ותרומתו תהיה הערך המוסף שהוא יביא לפעילות החברה. נזכיר כי אם מחזיקי האג"ח יעמידו את החוב לפירעון מיידי שיביא לפירוק החברה, עלולה סמסונג לקחת את זיכיון יבוא המכשירים הסלולרי שלה מסקיילקס, שהוא הנכס העיקרי שיוותר בה לאחר השלמת מכירת פרטנר לסבן.

נציין כי מלבד מניות סקיילקס, יש לסאני גם החזקה ישירה (1.4%) במניות פרטנר, המשועבדות לבנק מזרחי טפחות; ב-56% ממניות חברת האינטרנט תפוז; החזקה של 0.5% ביצרנית מערכות הבטיחות לרכב Mobileye, וכן היא מחזיקה אג"ח סקיילקס בשווי של מיליוני שקלים בודדים.