מודי'ס: תחזית שלילית לבנקים בישראל; הרווח יירד ב-5% השנה

יום לאחר ההודעה על התפטרותו של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר מתפקידו, יוצאים כלכלני בנק ההשקעות מודי'ס בסקירה על הבנקים בישראל ■ מוטרדים מהמצב הגיאופוליטי ומשוק המשכנתאות

יממה לאחר ההודעה על התפטרותו של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר מתפקידו, יוצאים כלכלני בנק ההשקעות מודי'ס בסקירה מקיפה (ה') על סקטור הבנקים בישראל. במודי'ס מותירים את התחזית על הסקטור שלילית, בדומה לתחזית קודמת שפורסמה על ידי הבנק במאי (אז הופחתה התחזית). נכון לזמן כתיבת שורות אלה, מניות הבנקים מגיבות להודעה בסולידיות בבורסת בת"א, כשמדד הבנקים עולה בכ-0.8%.

בבנק ההשקעות מתקפים את התחזית השלילית נוכח מספר גורמים: הצמיחה שהינה מתחת לפוטנציאל; היחלשות תיקי הנכסים של הבנקים לאור ההאטה במשק; חשיפה גדולה של הבנקים לאשראי עסקי ולמשכנתאות; וכן לחצי האשראי על הבנקים נוכח הדרישה להגדיל את יחס הלימות ההון שלהם.

במודי'ס צופים חולשה מתמשכת בנכסי הבנקים, ומעריכים כי שיעור ההלוואות שקרובות לחדלות פירעון מסך ההלוואות, יעלה לרמה של 4.5%-5% עד סוף שנת 2013 - לעומת 3.7% נכון לספטמבר 2012.

כלכלני מודי'ס צופים צמיחה של 3% במשק הישראלי ב-2013, גבוה מתחזית הצמיחה של בנק ישראל, שעומדת על 2.8% (ללא תמלוגי הגז מ"תמר").

עוד מזהירים כי בבנק כי ההתפתחויות בזירה הגיאופליטית, אשר מצביעות לאחרונה על הסלמה אפשרית בגזרת הצפון, יהווה "אלמנט מפתח בהערכת תחזיות עתידיות". נושאים נוספים שמטרידים במיוחד את כלכלני מודי'ס ועלולים להשפיע על יציבות הבנקים, הינם תיקון אפשרי כלפי מטה במחירי הדיור, ולחצי האשראי עימם יתמודדו לאור חשיפתם הנרחבת לאשראי עסקי.

בבנק ההשקעות מדגישים כי הרווחיות והיעילות של סקטור הבנקאות בישראל הינם נמוכים מהממוצע הגלובלי, ומזהירים מירידה ברווחיות המצרפית של הסקטור לשנת 2013 - שעלולה לרדת בעד כ-5% ביחס לאשתקד.

מנגד, במודי'ס מדגישים גם הבנקים בישראל ממשיכים להחזיק בפורטפוליו יציב, כאשר פיקדונות הציבור מהווים כ-76% מכלל הנכסים של הבנק, ואילו יחס האשראי לפקדונות עומד על כ-90%. כמו כן, דירוג האשראי של הבנקים נתמך גם בדירוג האשראי הגבוה של ממשלת ישראל - שעומד על "A1".