גלעד שרון לא יקים מתקנים סולאריים בחוות השקמים

מינהל מקרקעי ישראל דחה את בקשת שרון היות וחוות השקמים היא אינה קרקע שהוקצתה כנחלה או בתנאי נחלה, כמקובל במושבים ובקיבוצים

מינהל מקרקעי ישראל דחה את בקשת גלעד שרון להקים מתקנים סולאריים על שטח של כ-9 דונם בחוות השקמים.

"גלובס" חשף לפני שנתיים כי ספק אם היתר הבנייה ששרון קיבל מהמועצה המקומית להקמת המתקנים היה חוקי. החלטת המינהל לדחות את הבקשה התקבלה בהתבסס על חוו"ד משפטית של סגנית היועמ"ש של המינהל עו"ד מניה לייקין. היועצת קבעה כי ההסדר שלפיו מתיר המינהל הקמת מערכות סולאריות לא חל במקרה של חוות השקמים כי זו אינה קרקע שהוקצתה כנחלה או בתנאי נחלה, כמקובל במושבים ובקיבוצים.

המינהל התיר ליישובים אלה להקים מתקנים סולאריים אף שלא מדובר בפעילות חקלאית מתוך רצון לעודד תעסוקה בקרב תושביהם. שרון תכנן להקים על השטח שתי מערכות סולאריות בינוניות בהספק של 630 קילו-ואט כל אחת. מחירן של המערכות הוערך ב-2010 בכ-15 מיליון שקל.

בשטח החווה כבר מותקנות שתי מערכות גג קטנות, בהספק 50 קילו-ואט כל אחת. לצורך הקמת המערכות הבינוניות קיבל שרון היתר בנייה מהוועדה המרחבית שמעונים. ההיתר הוצא על סמך תב"ע מפורטת משנות ה-80 שהתירה הקמת מתקנים הנדסיים בשטח החווה לצורך פעילותה, אך לא לצורך מכירת חשמל לחברת החשמל, כפי שעושים בעלי המערכות הסולאריות.

מהמינהל נמסר בתגובה: "הנהלת המינהל דנה בבקשה לאשר עסקה להקמת פרויקט סולארי לפי החלטת מועצה 1254 בשטח אשר הוחכר למפעלי צאן ישראליים בע"מ למטרת עיבוד חקלאי וחווה לגידול בעלי חיים. בהתאם להחלטת מועצה 1254 בדבר הקצאת קרקע למתקנים סולאריים, חוכר, למעט חוכר על פי חוזה חכירה למטרת מטעים או למטרת עיבוד חקלאי אחר שלא בתנאי נחלה, וכן ישוב חקלאי, כהגדרתו בהחלטה, רשאים להקים בשטח המוחכר בחוזה פרויקט למתקן סולארי.

"בכל הנוגע לישובים חקלאיים, נקבע בהחלטה כי עסקה להקצאת קרקע להקמת מתקן סולארי בתחום משבצת של ישוב חקלאי תאושר עפ"י הכללים הקבועים בהחלטת מועצה 1226 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה. עוד נקבע כי "לא יותר בחלקה א' שימוש לאנרגיה סולארית למעט האמור בסעיף 2.8 (מתקנים על גגות). בהתאם לרוח החלטה זו דחתה ההנהלה את הבקשה מהנימוק שאין היא עומדת בתנאים של החלטת המועצה 1254".