ח"כ אראל מרגלית מקדם יוזמה לביטול התקציב הדו-שנתי

מרגלית שלח מכתב לראש הממשלה, ליועמ"ש ולמבקר המדינה, בדרישה להורות לאוצר לבטל את התקציב הדו-שנתי ■ "הניסוי בכלכלת ישרל נחל כישלון חרוץ"

ח"כ אראל מרגלית ממפלגת העבודה מנסה לקדם יוזמה לביטול התקציב הדו-שנתי. במכתב שהעביר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין ולמבקר המדינה יוסף שפירא, מבקש מרגלית להורות למשרד האוצר לסגת לאלתר מרעיון הכנת תקציב מדינה דו-שנתי לשנים 2013-2014 ולחזור למתכונת של תקציב שנתי - ל-2013 בלבד.

"הניסוי בכלכלת ישראל, בו נהגה הממשלה להתהדר נחל כישלון חרוץ. תחזית הכנסות מופרזת שהתנפצה על קרקע המציאות", כותב מרגלית במכתבו. "גירעון של קרוב ל-40 מליארד שקל - למעלה מכפליים מהיעד הנהוג בחוק. פגיעה אנושה באמינות משרד האוצר והמדיניות הכלכלית - כל אלה הם תוצאת הרצון להעדיף שרידות פוליטית על פני התמודדות עם המציאות הקשה, אשר בשל התנהלות הממשלה הפכה קשה עוד יותר, וזאת גם במחיר של פגיעה בהליכים חוקתיים ובמעמדם של חוקי יסוד. זה הזמן לחזור לנורמליות ולגבש תקציב לשנת 2013 בלבד. כך יגדל הסיכוי להתממשות התחזיות שבבסיס התקציב ובמקביל ייפסק השימוש בכלי חקיקה שאינו ראוי".

חוק יסוד משק המדינה מחייב לאשר תקציב מדינה לשנה אחת וכך נהגה הכנסת לאורך כל שנות המדינה, אולם עם כינון הממשלה לאחר בחירות 2009, ובנימוקים של מצב חירום כלכלי עולמי מחד ורצון לשמור על יציבותה הפוליטית של הממשלה מאידך, אישרה הכנסת את הוראת השעה, שאיפשרה הגשת תקציב מדינה לשנה וחצי עד סוף 2010. באמצע שנת 2010 שוב בהוראת שעה אושר חוק שאפשר תקציב דו-שנתי ל-2011-2012.

כיום, עוד לפני חתימת ההסכמים הקואליציוניים והרכבת הממשלה חותרים לאישור תקציב דו-שנתי מאחר שאין טעם להעביר תקציב לכמה חודשים בשנת 2013.