תקדים בהסדרי החוב של הטייקונים: זיסר מוותר על השליטה

יוותר על השליטה באלביט הדמיה לטובת הקרנות יורק ו-dkpartners ■ לפי מתווה ראשוני שמציעה אלביט יהפכו מחזיקי האג"ח לבעלי רוב המניות, ואילו זיסר ימשיך לנהל את עסקי החברה

תקדים בהסדרי החוב של הטייקונים: חברת אלביט הדמיה , שבשליטת מוטי זיסר, מציעה למחזיקי האג"ח שלה להפוך לבעלי השליטה בחברה. המתווה שמציעה החברה כולל המרת מרבית חוב האג"ח (בערך מתואם של 2.2 מיליארד שקל) למניות החברה, ללא הזרמת הון מצדו של זיסר, ותוך השארתו כמנהל החברה. מתווה ההסדר משקף תספורת של יותר ממיליארד שקל על החוב המתואם.

המתווה הראשוני להסדר באלביט הדמיה הוצע לקרנות הזרות יורק ו-dkpartners, שככל הידוע הגיעו להחזקה של כ-1 מיליארד שקל ע.נ באג"ח אלביט הדמיה (כמחצית מהחוב). אם אכן תתקבל הצעת החברה, יהפכו שתי הקרנות לבעלות השליטה באלביט הדמיה. זיסר עצמו ידולל מהחזקה של 53% כיום ל-15%-20% בלבד ממניות החברה, ויקבל אופציה להגדיל את החזקותיו במקרה שמצב החברה ישתפר בעתיד.

נחושים להגיע להסדר חוב

מקורבים לחברה אמרו היום: "לא ניתן לכל אחד למשוך לנו באוזן ולנסות לסחוב לאן שהוא רוצה. במקום לחכות ולהתיש את החברה בוויכוחים קטנוניים עם כל מיני אופורטוניסטים שרוצים להרוויח כמה לירות, יהיה בחברה הסדר חוב שיהפוך את אלביט הדמיה למאוד בריאה, ללא חובות כמעט ועם פורטפוליו של נכסים בעמדות מימוש בשנתיים-שלוש הקרובות. מחזיקי האג"ח יוכלו לממש מניות מתי שירצו, ואלביט הדמיה תהיה חברה מדהימה, שתחזור למדד ת"א 100".

אלביט הדמיה נסחרת כיום לפי שווי של כ-150 מיליון שקל - לעומת קרוב ל-6 מיליארד שקל בשנת 2007. בחברת ההשקעות נחושים להגיע להסדר חוב מוסכם בתוך שבועות ספורים. מלבד מחזיקי האג"ח, מצריך ההסדר גם את הסכמתו של בנק הפועלים. לזיסר חוב פרטי של קרוב למיליארד שקל לבנק, שכנגדו משועבדות מניותיו באלביט הדמיה (ששווי השוק שלהן כ-75 מיליון שקל בלבד).

באשר למחזיקי האג"ח, בשבוע הבא יוכלו מרבית נושי אלביט הדמיה לפנות לביהמ"ש ולדרוש פירעון מיידי של החוב כלפיהם. זאת לאחר שהחברה ביקשה ממחזיקי האג"ח הקצרות שלה (סדרות א' ו-ב') לדחות את תשלום הקרן המיועד ל-20 בפברואר, אך הם סירבו. המשמעות היא שהחלק שלא ישולם יימחק מהמסחר, וסדרה ב', הקטנה והלוחמנית, עלולה להתחיל ולגלגל כדור שלג שאיש אינו יודע כיצד יסתיים.

למרות שהדרך להסדר חוב אינה קלה, עקב האינטרסים השונים של מחזיקי שמונה סדרות האג"ח שהנפיקה אלביט הדמיה, נראה כי רכישות האג"ח המסיביות של הקרנות הזרות עשויות לסלול את הדרך לגיבושו. השתיים כבר מנעו בחירת נציגויות בחלק מהסדרות, והן מנהלות לאחרונה - ישירות ובאמצעות עורכי דין מקומיים - מגעים להסדר חוב עם החברה, מעל ראשיהם של מחזיקי האג"ח המקומיים.

ערך מוסף בהישארות זיסר

ככל הידוע, יורק ו-dkpartners רואות ערך מוסף בהישארותו של זיסר בניהול אלביט הדמיה, והן מוכנות לתת לו להמשיך להחזיק במניות מיעוט, ולנהל את החברה, במטרה להשיא ערך עתידי.

בעברו של זיסר שורה של הצלחות, בעיקר בתחום של הקמת מרכזים מסחריים במזרח אירופה. אשתקד, למרות המצב הקשה שבו נתונה אלביט הדמיה, הצליח זיסר לבצע אקזיט מרשים, כשמכר פורטפוליו של 47 מרכזים מסחריים בארה"ב (באמצעות קרן ההשקעות EPN) לקרנות בלקסטון ו-DDR.

אלביט הדמיה עוסקת בייזום נדל"ן, בעיקר במזרח אירופה ובהודו (באמצעות החברה הבת פלאזה סנטרס). החברה פועלת גם בתחום הביומד, באמצעות החברה הבת אלביט מדיקל.

אלביט הדמיה נקלעה למצב תזרימי קשה, ואינה מסוגלת לעמוד במועד בתשלומים לנושיה. לפי דוח מקורות ושימושים שפורסם בחודש שעבר, אמורה החברה לשלם השנה 732 מיליון שקל לנושיה, אך כרגע יש בקופתה מזומנים בגובה 116 מיליון שקל בלבד. לבד מהחוב למחזיקי האג"ח, לחברה יש חוב של כ-300 מיליון שקל לבנקים הגדולים - 240 מיליון שקל לבנק הפועלים ו-60 מיליון שקל לבנק לאומי.

מצבה הקשה של החברה בא לידי ביטוי במחירי האג"ח שלה, הנסחרות בטווח של 40-50 אג', כך שההשקעה של שתי הקרנות הזרות, שהתחילה לפני כמה חודשים, מסתכמת בסה"כ בקרוב לחצי מיליארד שקל. נציגי שתי הקרנות, שצפויים כאמור להחזיק נתח נכבד ממניות החברה, כבר נפגשו עם הנהלת החברה, וסיירו בנכסיה בחו"ל.

פירמידת החובות
 פירמידת החובות