אסד יפול? איראן מקימה רשת מיליציות בסוריה ליום שאחרי

חיזבאללה משתף פעולה ■ "וושינגטון פוסט": המיליציות נלחמות לציד אסד, אך מטרתן בטווח הארוך היא לקיים נוכחות בסוריה שתתפורר למובלעות אתניות לאחר נפילתו ■ 50 אלף אנשי מיליציות

איראן וחיזבאללה מקימות רשת מיליציות בסוריה כדי להגן על האינטרסים שלהם אם ממשל בשאר אסד יתמוטט או אם ממשלתו תיאלץ לעזוב את דמשק - כך מוסר היום (ב') "וושינגטון פוסט" מפי פקידי רשות בארה"ב ובמזרח התיכון.

המיליציות נלחמות לצד כוחות צבא הנאמנים לאסד, במאמץ לסייע לו לשמר את שלטונו, אך מטרתן בטווח הארוך היא לקיים נוכחות של חמושים נאמנים בסוריה אם המדינה תתפורר למובלעות אתניות לאחר הנפילה הצפויה של המשטר הנוכחי, אומרים הפקידים.

לדברי פקיד בכיר בממשל אובמה, טוענת איראן שהיא תומכת בכ-50 אלף אנשי מיליציה בסוריה. "זה מבצע גדול", אמר הפקיד. "נראה שהכוונה המיידית היא לתמוך במשטר בסוריה. אך לאיראן חשוב לקיים כוח בסוריה שיהיה אפשר לסמוך עליו (אחרי אסד)".

פקיד במדינה ערבית הסכים עם הדברים והוסיף, כי למאמצי איראן להקים מיליציות יש שתי מטרות: לתמוך במשטר אסד עד הסוף, ולהכשיר את הקרקע לזריעת פורענויות לאחר קריסתו.

התפוררות אפשרית של סוריה למובלעות דתיות או שבטיות, לאחר נפילת המשטר הנוכחי, היא מקור דאגה למדינות השכנות ולממשל אובמה. חלק גדול מכוחות המורדים נמנה עם הרוב הסוני בסוריה, אך המורדים רחוקים מלהיות מאוחדים. הם מפולגים לאורך קווי תיחום דתיים, גיאוגרפיים, פוליטיים וכלכליים. קיצונים איסלמיים, שחלקם הגיע לסוריה ממדינות בעלות קשר לאל קאעדה, הולכים ומתחזקים.

ללאומנים כורדיים יש מיליציות משלהם והן שולטות על שטחים נרחבים בצפון מזרח המדינה ועל חלקים מאלפו. הכורדים מעוניינים יותר באוטונומיה מאשר בברית עם אחד משני הצדדים. המיעוט הנוצרי במדינה תומך, בדרך כלל, באסד בגלל חשש מניצחון איסלמי. 700 אלף הדרוזים בסוריה נוטים לתמוך, במידה הולכת וגוברת, במורדים.

למרות מאמצי ארה"ב לשכנע את בני המיעוט העלאווי במדינה, בסיס הכוח של אסד, שהתנערות מאסד רק תשרת את האינטרסים שלהם, התמיכה העלאווית בשלטון הנוכחי נותרה מוצקה.

בסוריה מפולגת, בעלי הברית הטבעיים של איראן יהיו השיעים והעלאווים, שמרוכזים בחבלים הסמוכים לגבולה של סוריה עם לבנון וליד עיר הנמל החשובה לטאקיה. על פי רוב התרחישים, אומרים אנליסטים, שרידי ממשלתו של אסד, עם או בלי אסד עצמו, ינסו להקים מובלעת באזור החוף שתקיים קשר הדוק עם איראן ושתהיה תלויה בה להמשך קיומה. מובלעת זו תסייע לאיראן לשמור על הקשר שלה עם חיזבאללה, וכך להמשיך ולאיים על ישראל.

לדברי מומחים שמצוטטים ב"פוסט", איראן מעוניינת פחות לשמור על ממשלו של אסד מאשר לטפח יכולת לקיים מוקדי כוח במדינה, לרבות מרכזי שינוע גדולים. כל עוד תהיה לאיראן שליטה על נמל-תעופה או נמל-ימי בסוריה, היא תוכל לקיים קווי אספקה דרך סוריה ללבנון כדי לתמוך בחיזבאללה ולהוסיף להתערב בזירה הפוליטית של לבנון.

קיום אזור שנהנה מתמיכה איראנית לאורך החוף הסורי היתה תמיד "תכנית ג' או ד'" של גרעין התמיכה באסד, לדברי פול סאלם, אנליסט בביירות. "אם הכל ייכשל והמשטר יקרוס, תומכי אסד יהיו תמיד מוכנים להתפרש במובלעת-מצודה... וישנעו לשם (מאזור דמשק) כל דבר שהם יוכלו להניח ידם עליו".