הורי התינוקות המתים בפרשת רמדיה: "אין צדק"

אם לתינוק שמת: "מרגיז אותי שגלגלו את כל האחריות לפתחה של הומנה; למנכ"ל גדעון לנדסברגר יש אחריות מקצועית" ■ הפרקליטות: נשקול להגיש ערעור ■ סנגורי הנאשמים: הפרקליטות עשתה טעות כשלא התמקדה במעורבים מגרמניה

הוריהם של הפעוטות שמתו כתוצאה מאכילת מזון תינוקות של רמדיה תקפו היום (ד') את החלטת בית המשפט, שזיכתה את מרבית הבכירים בחברת רמדיה מאחריותם לגרימת מוות ברשלנות וחבלה.

אלי אולנובסקי, שבנו גיא מצא את מותו עקב צריכת המזון הפגום ששיווקה רמדיה, הביע תמיהה על קביעת השופטת ליה לבאון, שפסקה כי כמעט כל האחריות לפרשה רובצת לפתחה של חברת הומנה הגרמנית. "לרמדיה לא היה יד בדבר? יש! הם לא קיבלו את מה שמגיע להם. אין צדק", אמר אולנובסקי.

מיכל זיסר, שבנה אבישי מצא את מותו כתוצאה מצריכת המזון הפגום, ביקרה את הכרעת הדין ואמרה כי "מרגיז אותי שגלגלו את כל האחריות לפתחה של הומנה. אני הרי לא קניתי הומנה, אני קניתי רמדיה. למנכ"ל החברה גדעון לנדסברגר יש אחריות בפן המקצועי, לא רק בניהול האדמיניסטרטיבי".

התובע במשפט בפרשת רמדיה, עו"ד אור ממון מפרקליטות מחוז מרכז, מסר בתגובה להכרעת הדין כי "מדובר בפרשה כאובה וטרגית, סבוכה ובעלת היבטים תקדימיים. בית המשפט קיבל היום את עמדת הפרקליטות לגבי אחד מהנאשמים. אנחנו נקרא את הכרעת הדין ונשקול האם להגיש ערעור".

"טעות גדולה"

עו"ד ישראל (רלי) לשם, המייצג את מנכ"ל רמדיה לשעבר גדעון לנדסברגר, מסר בתגובה כי "כבר במעמד הקראת כתב האישום אמרנו שאין כל מקום להגשת כתב אישום נגד הנהלת רמדיה, וכי כל האירועים שמצדיקים את ההתייחסות המשפטית אירעו בגרמניה, שם נעשו מעשים בלתי נתפסים".

לדברי לשם, הפרקליטות והמדינה עשו טעות גדולה מאוד בבחירה שלא להתמקד במעורבים מחברת הומנה. "מדינת ישראל לא עשתה כמעט דבר כדי למצות עמם את הדין, והתוצאה הייתה שהם יצאו כמעט בלא כלום. למדינת ישראל היה נוח לחפש את האשמים כאן מתחת לפנס, אבל בית המשפט הוכיח היום כי הכתובת 'גרמניה' הייתה על הקיר כל הזמן".

"החלטה אמיצה"

עורכות הדין נוית נגב וגל הררי-גולדמן ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגות את בעלי רמדיה משה מילר, מסרו בתגובה כי "אנחנו חושבים שבית המשפט קיבל החלטה אמיצה מאוד, שעושה צדק עם משה מילר. מילר זוכה באופן מלא ומוחלט מכל העבירות, ונקבע כי לא היתה לו כל אחריות לאסון. כבר זמן רב לפני האסון מילר לא נשא בשום תפקיד ניהולי או ביצועי ברמדיה, וכפי שבית המשפט קבע, הוא לא היה יכול ולא היה צריך לצפות את התוצאות הקשות".

עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין, המייצגים את טכנולוג המזון פרדריק בלק, מסרו כי "מר בלק יישא עמו את העצב והצער עד יומו האחרון. יחד עם זאת, התקבלה היום הכרעת דין שלא ייחלנו לה. אנו נשקוד על לימודה וניערך לבאות".

"'תסמונת הש.ג חוזרת"

עו"ד צבי ילינק, שותף בכיר במשרד ילינק, וייס ושות', שטיפל במרבית משפחות הנפגעים בפרשת רמדיה, מסר בתגובה: "מצער לראות כי 'תסמונת הש.ג, המוכרת לצערנו ממקרי עבר דוגמת ועדת אגרנט, חוזרת על עצמה גם במקרה שלפנינו, ובית המשפט בחר להטיל את מלוא האחריות על הדרגים הזוטרים ולפטור מעונש את הדרגים שעמדו בראש חברת רמדיה. שוב ה'ש.ג' נותר לשאת את מלוא האשם.

"הכרעת הדין היא בבחינת בכייה לדורות ופספוס של הזדמנות לבצע תיקון היסטורי ולקבוע אמות-מידה חדשות בישראל לאופן בו מנהלים ודירקטורים אמורים להתנהל בחברות, במיוחד כאלה המייצרות מוצרים כה רגישים הנוגעים לבריאות הציבור ולתינוקות.

"ביום הזה, ולאחר כעשור מאז התפוצצות פרשת רמדיה, ליבנו עם הילדים שנפגעו כתוצאה מצריכת הפורמולה הצמחית הפגומה ונושאים בגופם, יום-יום, את נזקי חסרונו של ויטמין B1, וכמובן ליבנו עם בני משפחותיהם לעד.

"לא נשכח לעולם את דיוקנה של ענבר שובע ז"ל, אשר נפגעה בצורה הקשה ביותר וסבלה ייסורי תופת, כ-6 שנים, עד אשר נגאלה מייסוריה. לבנו עם נועה, גאיה, נטע, שירה, ליאל, טליה, אדווה ועוד רבים אחרים, שנפגעו בחודשים הראשונים לחייהם כתוצאה מצריכת הפורמולה הצמחית של רמדיה, ואנו מתפללים, יום-יום, להחלמתם המהירה ולרפואתם השלמה".