עזריאלי: "הממשלה צריכה לפעול להורדת מחירי הדירות"

דוד עזריאלי על החשש מעודף היצע בשוק המשרדים: "אולי יש כאלה שצריכים לפחד, אבל לא אנחנו. השוק יכריע"

בכירי ענף הנדל"ן וראשי ערים כיבדו את דוד עזריאלי והעניקו לו אות הוקרה על פיתוח ומיתוג הערים, באמצעות הקניונים שבנה ויזם, על יצירת מקורות פרנסה ותרומה לקהילה. הענקת האות חתמה את כנס הנדל"ן המסחרי שהתקיים היום באיירפורט סיטי. עזריאלי עומד בראשה של קבוצת עזריאלי החולשת על מירב שטחי ישראל וגם לא מעט משטחי המסחר והקניונים של תל אביב רבתי. בשיחה קצרה עם 'גלובס' לאחר הענקת אות ההוקרה התייחס עזריאלי לענף ולפעילות הקבוצה.

בחודשים האחרונים עולה החשש בענף הנדל"ן שהתחלות הבנייה המאסיביות בשור המשרדים הן מעבר למה שהשוק זקוק לו, במיוחד לאור ההאטה האפשרית במשק. לקבוצת עזריאלי לא מעט פרויקטים שטרם אוכלסו בשלבים שונים. לשאלה האם הוא חושש מעודף היצע הוא אומר: "אולי יש כאלה שצריכים לפחד, אבל לא אנחנו. השוק יכריע". האם הוא יודע משהו שיזמי נדל"ן אחרים אינם יודעים? לשאלה הזו הוא עונה בכנות שהוא לא יודע מה צפוי להיות.

עזריאלי עומד להיות בן 91 במאי הקרוב ולדבריו הוא עדיין מעורב בכל מה שקורה בקבוצה: "אני בקיא בכל פרט ונהנה מהעבודה שלי. מאז התחלנו עם הקניון הראשון ב-1985 לא הפסקנו לפעול וליזום. במהלך השנים לא הייתה שנה או שנתיים שלא עשינו בהן משהו. אנחנו כאן בשביל לבנות את המדינה. לוקחים סיכונים והולכים גם למקומות שאחרים לא תמיד. במודיעין למשל אף אחד לא רצה ללכת לבנות קניון. ואנחנו הלכנו. ובנינו. אנחנו עושים עבודה ציונית ולא הולכים רק על השמנת. יזם, בהגדרה, הוא מישהו שלוקח סיכונים ויש עוד הרבה דברים לעשות במדינה". עזריאלי מגלה שבשנים האחרונות הוא מוצא עצמו מתעסק יותר ויותר באדריכלות אבל מקפיד להדגיש שבאותו הזמן הוא מעורב גם בכל מהלך אחר. במקביל, כשנשאל איפה הוא מעדיף לעשות קניות הוא עונה בחיוך: "אני לא קניין גדול".

לא מעט מגדלי משרדים וגם מגורים נבנים בצורה של קבוצות רכישה. מה דעתך עליהן?

"אם זה מצליח להם, כל הכבוד. אני לא בעניין הזה אז אני גם לא עוקב אחרי זה מקרוב. יש לי מספיק מה לעשות אצלי".

מה דעתך על מחירי הדירות הגבוהים? מה ניתן לעשות?

"הממשלה צריכה לתת את משקלה במטרה להוריד המחירים. לתת הנחות בקרקע והנחות במיסוי. אני חושב שזה יגיע, ונעשים דברים בכיוון. אחת הבעיות היא שהישראלים רק קונים דירות הם לא אוהבים שכר דירה. בחו"ל זה לא ככה".

אתם חושבים על כניסה לתחום המגורים?

"זה תחום מאוד מקצועי בפני עצמו ואנחנו לא שם".