הברית החדשה

שני כשלים מודיעינים, מקור המשבר עם כחלון ושליחות הפיצול

ראש הממשלה למד השבוע שיעור חשוב על קונספציות שגויות. הראשונה, כשהתבסס על הנחת היסוד המוזרה שאפשר להעלים מידע ואנשים, ושאוסטרליה היא כה רחוקה, שדברים שרואים שם לא יראו מכאן. ההנחה המוטעית השנייה היא כשחשב שהברית בין יש עתיד לבית היהודי פריכה.

גם במקרה הזה המידע המודיעיני שהיה לנתניהו כשל. הברית שרירה וקיימת. השניים עומדים על שלהם ולא מוכנים להיכנס זה ללא זה לממשלה. נתניהו חשב שיוכל להפריד ולמשול, לנתק ולנתץ את הברית, ולהכניס את הבית היהודי כשותפה ראשונה בממשלה. אולם כרגע, נראה שבנט ולפיד משחקים על כל הקופה ומעבירים את נתניהו קורס טרור.

שלושה שבועות אחרי שניתן לו האות מהנשיא להתחיל במלאכת הרכבת הקואליציה, הוא לא התקדם אפילו צעד אחד. נכון להיום ההישג היחיד שלו הוא הבנה על כניסה לממשלה עם קדימה ומופז. ויש האומרים שגם זה לא עוד סגור.

אנשי ביבי הם שליחי בנט

בנט הקיף את עצמו ביועצים לשעבר של נתניהו שמנהלים עבורו את המשא ומתן. מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, היועץ הפוליטי שלום שלמה, היועץ המשפטי של הליכוד לשעבר איתן הברמן וגם עם ליאור חורב הוא נפגש באחרונה. כולם מכירים את קרביו של ראש הממשלה, וכלל לא בטוח שהם לא נהנים להוציא לנתניהו את הנשמה.

אף אחד מהם לא מחזיק שום דבר נגדו, אלא שנתניהו כמו נתניהו, לא סומך גם על הקרובים לו ביותר ומשוכנע שהם רודפים אותו, או רוצים לרשת את מקומו. גבאי למשל, העביר מסר לנתניהו עוד לפני הבחירות שהוא מעוניין לעזור לו בתחום הכלכלי. האידיאולוגיה הכלכלית של השניים כלל לא רחוקה, אבל נתניהו לא חזר אליו עם תשובה בנושא.

לאחר הבחירות, התבקש גבאי על ידי אנשי בנט להעניק כמה סקירות בנושאים כאלה ואחרים, והוא אומץ לחיקו של הבית היהודי. על רקע הקשר ההיסטורי שיש לו עם אורי שני כבר למעלה מעשור (השניים מכירים עוד מהתקופה ששרון מינה את גבאי למנהל רשות החברות ובין השניים שוררת הערכה ההדדית), שולב גבאי בצוות המשא ומתן הקואליציוני, על מנת לסייע לקשר בין בנט ללפיד בדרגי העבודה.

בימים האחרונים מנסים בליכוד לצייר את בנט כנבעך פוליטי, אבל גם אם לא מדובר באסטרטג מלידה, הוא לא פראייר. את מה שהוא יודע, וזה לא מעט, הוא למד בבית הספר הטוב ביותר לספינים- אצל נתניהו בלשכה. במובנים מסוימים התלמיד גם עלה על רבו, ובנט קצת פחות היסטרי ופרנואיד ממנו.

מתמטית, גוש בנט-לפיד (31) הכניסו את הליכוד ביתנו (31) למצב שבלעדיהם אין ממשלה. עכשיו נתניהו תקוע ואם לא יפצל את העבודה, לא יצליח להרכיב ללא חברי הברית החדשה קואליציה. הפעם לא יעזרו לנתניהו תרגילים. אורי אריאל, יו"ר צוות המומ של הבית היהודי למוד טראומה מבחירות 2009 אז סגר עם כצל'ה ונתניהו על כניסה לממשלה ("זה יצוק כמו בטון", נאמר לו) ולמחרת גילה שנתניהו סגר עם ברק והבית היהודי נותר בחוץ. הפעם זה לא יקרה לו.

לפני יומיים ניסה נתניהו למדוד את עוצמת הלכידות של הברית הזו. בעודו יושב בלשכתו שבכנסת, גילה בנט במהדורת ערוץ 2 שהוצע לו תיק החינוך, בתוספת אולטימטום של 48 שעות. טייק איט אור ליב איט. גם בצוות המו"מ לא הכירו הצעה כזו.

24 שעות אחרי השידור הגיעה ההצעה הרשמית בטלפון. בנט החליט להשיב לנתניהו באותו האופן ואת הסירוב להצעה הוציא באמצעות הודעה לתקשורת. מה יצא לנתניהו מזה? פרט ל-16 שעות של שכרון חושים שבהן חשב שאולי יצליח להפעיל לחץ על בנט מתוך הבית היהודי- כלום.

המחלה תחמיר

בפגישה הראשונה של צוותי המו"מ ניסו נציגי הבית היהודי לברר איזה סוג של ממשלה רוצים בליכוד-ביתנו. מהם קווי היסוד שלה, מה האג'נדה, מהם ערכיה. הרושם שהתקבל הוא שאין דרך. אין קווים מנחים. וכשאת תיק האוצר מוכן נתניהו להפקיד בידי שלי יחימוביץ' שהאידיאולוגיה שלה הפוכה לחלוטין מזו שלו, ואף למנות את ציפי לבני לאחראית על המשא ומתן המדיני שהוא התעקש שלא לקדם, אז באמת לא ברור מה מבקש נתניהו לקדם מראש הממשלה.

בחוגים הפוליטיים מאמינים שזו הקדנציה האחרונה שלו. פרט לרעייתו שסבורה שייבחר שוב ועוד יעביר את ראשות הממשלה בירושה לאחד מבניו מתוך אמונה אדוקה שהם בעלי דם כחול, אפילו הפעילים המרכזיים ותומכיו הגדולים ביותר בתוך התנועה מעריכים שהקדנציה השלישית של קינג ביבי תהיה גם האחרונה.

אם בקדנציה הקודמת נהג נתניהו באופן סיסטמתי לא לאפשר לאף אחד לקחת קרדיט על הישגים, בקדנציה הזו סביר להניח שהמחלה אף תחמיר.

מקור המשבר הכחלוני

אחרי שהעביר את הרפורמה בסלולר, גיבש השר משה כחלון רעיון שהיה יכול להפוך למשמעותי עבור הציבור אפילו יותר. לפני כשנה, עשר דקות לפני שעמדה הצעת החוק שלו להפוך את 700 סניפי בנק הדואר לבנק חברתי שיעניק ריביות והלוואות למי שרמת חייו נמוכה וללקוחות שאינם רצויים בבנקים הגדולים, קרא נתניהו לכחלון, וההצעה ירדה מסדר יום ועדת השרים לחקיקה. שנה של עבודה הושקעה בתוכנית שהיתה יכולה להפוך לדגל החברתי של הממשלה. אומרים שזה תחילת המשבר בין כחלון לנתניהו, אבל כחלון ממשיך להתעקש שהיחסים שלו עם נתניהו תקינים.

אחרי שנתן לכחלון בראש, שלח נתניהו את בני בגין למשימות בהתנחלויות, להביא פשרה בחוות גלעד ואחר כך לטפל בבדואים. בגין ביצע את המשימה על הצד הטוב ביותר, אך ננטש על ידי נתניהו ונותר מחוץ לכנסת. הוא אמנם הפך ליקיר הבדואים אבל שילם ביוקר. גם יוחנן פלסנר ודאי יכול לספר איך המתווה שלו לשיוויון בנטל היה קרוב לאימוץ אך כשצבר יותר מדי כוח וקרדיט הוא סולק מכל המדרגות.

אפשר גם לפנות למופז שגילה שאחרי פגישה מוצלחת עם ברק אובמה שבעקבותיה נקבעה לו פגישה עם אבו מאזן שממנה היה אמור לשוב עם הישג מדיני, ביטל לו נתניהו את המפגש. אפילו מארדואן לוקח נתניהו את הקרדיט ואמש פורסם כי נתניהו יזם מו"מ עם טורקיה על הגז. בטורקיה טוענים ההיפך. ההישג היחיד בקדנציה האחרונה היה מהפיכת הסלולר, וגם אותה ניכס נתניהו לעצמו. אני. אני ואני.

מר פיצול

הבעיה העיקרית של נתניהו עם לפיד ובנט היא שהם מבקשים להשיג הישגים משמעותיים. הפתרון לבעיה הוא פיצול מפלגות אחרות כדי להכניס אצבעות לקואליציה מבלי שידרשו לקדם חלילה רפורמות או תמורות.

שליחנו לענייני פיצולים, נתן אשל, כבר שוקד על המשימה. אם יצליח לפצל את העבודה, יוכל נתניהו להסתדר בלי בנט ולפיד. אמנם יש בכירים בעבודה שעבורם ישיבה באופוזיציה משולה למוות בייסורים ואם כבר למות- אז לפחות בתפקיד שר בליכוד, אבל הסיכויים לכך שואפים לאפס. השליח המיוחד הצליח לאתר גם ב"תנועה" של לבני כמה ח"כים פריכים אבל גם שם עוד לא זז כלום. הדברים האלה, הוא יודע, או שהם קורים בשקט, או שהם לא קורים בכלל.