רשות ני"ע מקשיחה עמדות כלפי ערבויות של בעלי שליטה

הבוקר פרסמה הרשות הודעה, ולפיה מתן ערבות מהותית של בעל השליטה לפירעון אג"ח מבלי לספק מידע אודות הערבות והערב, ייחשב מעתה כהפרת חובת דיווח ועלול לגרור סנקציות

רשות ניירות ערך מקשיחה עמדות כלפי בעלי שליטה בחברות המתקשות לפרוע את התחייבויותיהן: הרשות דורשת מכל בעלים, שהעמיד ערבות אישית מהותית לפירעון אג"ח, גילוי אודות איתנותו הפיננסית, לרבות מידע מקיף בנוגע ליכולתו לפרוע את הערבות.

הבוקר פרסמה הרשות הודעה, ולפיה מתן ערבות מהותית של בעל השליטה לפירעון אג"ח מבלי לספק מידע אודות הערבות והערב, ייחשב מעתה כהפרת חובת דיווח ועלול לגרור סנקציות. זאת לאור כמה מקרים, שבהם ניתנה לחברה ערבות מהותית של בעל השליטה בה, שתמומש אם החברה לא תעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח שלה.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, אמר כי הרשות לא תאפשר מסחר באג"ח ללא הגילוי האמור, שכן "הדבר משול למסחר ב'קופסא שחורה', מבלי שיש למשקיעים יכולת לקבל החלטות השקעה על בסיס מידע מלא".

גילוי שוטף עד מימוש הערבות

הנושא עלה בספטמבר האחרון, לאחר שבמסגרת ההסדר שהתהווה באותם ימים בדלק נדל"ן, הוחלט כי בעל השליטה בחברה, יצחק תשובה, יעמיד נכסים וערבות אישית לאג"ח שיונפקו. ברשות הבינו, כי לאור הגילוי החסר בנוגע לטיב הערבות, אין באפשרות המשקיעים לתמחר את הנייר.

באחרונה חזר הנושא לסדר היום, לאחר שדודי ויסמן ומתיו ברונפמן, בעלי השליטה בחברות ההשקעה רוזבאד וישראלום בהתאמה, התחייבו כי ימשיכו לתמוך בחברות שהנפיקו ואשר נקלעו לקשיים תזרימיים.

ברשות לא התרשמו מכך שמדובר בשניים מאנשי העסקים הבולטים בישראל, וסירבו לקבל את התחייבויותיהם, בטענה שהללו אינן מגובות בהוכחה כי ביכולתם לעמוד בהן.

למעשה, ברשות דרשו מהשניים לספק הצהרת הון, והתריעו כי במקרה שלא יעשו כן, עומדות בפניהם שלוש אפשרויות: הזרמה בפועל של הון לחברה (או העמדת שעבודים לטובתה); הפיכת האג"ח שהנפיקה לבלתי סחירות; או אי-מתן כל התחייבות.

ברשות מבהירים, כי הגילוי נדרש באופן שוטף עד מועד מימוש הערבות - ולא רק במועד ההתחייבות, וכי הפרת הוראות גילוי אלה תגרור, כאמור, סנקציות שונות, וכן הפסקת המסחר בניירות הערך של החברה.