זוכה פרס ספיר שמעון אדף: "אני במין מצב שמצפה רק לאסונות"

שמעון אדף זכה אמש בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס על ספרו "מוקס נוקס" ■ איילת גונדר-גושן קטפה את הפרס לספר הביכורים, על ספרה "לילה אחד, מרקוביץ'"

כל הערב הוא ישב שקט, נראה נוגה, ספק מעורב באירוע הססגוני שסביבו, פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס. גם כש"כנסיית השכל" ניגנה את "תגידי שטוב", שיר שכתב, שמעון אדף כאילו לא הניד עפעף ורק בסופו סיפק מחיאות כפיים ספורות, בשם הנימוס.

גם כשיו"רית ועדת השופטים, פרופ' גבריאלה שלו, לשעבר נציגת ישראל באו"ם, הודיעה על זכייתו, כשלצידה עומד יו"ר דירקטוריון מפעל הפיס, האלוף (מיל') עוזי דיין, אדף היה נראה מופתע, אבל נותר שקט. "הייתי בטוח שלא אזכה", הוא אמר על הבמה, "לכן לא הכנתי נאום, אבל לפחות גיהצתי בעצמי את החולצה", הוסיף לקול צחוקם של הנוכחים. הוא הודה לאנשי הוצאת כנרת זמורה ביתן, למשפחתו ואביו ז"ל ולחבריו, עליהם אמר: "הם יודעים למי אני מתכוון ובלעדיהם לא הייתי חי".

"אני נמנע מתחרויות, כי אבי תמיד שלח אותי לחידונים", אמר בהמשך אדף ל"גלובס". "אני לא רוצה לחזור לזה". גם לברכות הוא לא מאוד מתחבר. "הברכה היחידה שאני מכיר, היא 'ברוך דיין אמת'. אני במין מצב שמצפה רק לאסונות".

המספר בספר הזוכה - "מוקס נוקס" מגולל את קורותיו של נער אחד בקיץ אחד כשעבד במפעל קיבוצי, ואת יחסיו עם שני נערים שם ועם מזכירת המפעל, אישה בודדה, שהוא חושד שהיא המאהבת של אביו - גבר דתי ומלא זעם. במקביל, בהווה שממנו הוא מספר, הוא נסחף לפרשיית אהבים עם אישה מבוגרת ממנו, שמעמידה בסכנה את גבולות האינטימיות ואת תחושת הוודאות שלו בעולם. עלילתו של הספר מעוגנת בעכשיו, וגם באז, אבל לא מזמן - הכול כאן, די קרוב אלינו: בתל אביב-יפו ובעיירה בדרום הארץ.

הגדלת סכום הפרס לזוכים

ובאשר ליתר המשתתפים - איילת גונדר-גושן קטפה את הפרס לספר הביכורים, על ספרה "לילה אחד, מרקוביץ'".

בלה שייר ("מט ילדים"), שרשמה הסבה מקצועית מעניינת מניתוח מערכות ועבודה בבנק לכתיבה, דימתה את מקצועה החדש למלאכת התפירה הדקדקנית של אמה. המאייר ירמי פינקוס טען שכתיבה בכלל היא יותר קלה מציור ושמשפחתו מאוד אהבה את "בזעיר אנפין", אבל אמו דאגה להבהיר: "זה עלינו אבל לא אנחנו". סמי ברדוגו ("הילד האחרון של המאה") שלח ד"ש מניו-יורק ולאה איני ("סוסית") דיברה על תהליך הבריאה של ספר חדש.

למפעל הפיס מגיעות מחמאות על היוזמה הזו ועל התרומה לקידום הספרות הישראלית, באמצעות הפרס הכספי הנכבד (150 אלף שקל לזוכה, כשהשנה שאר הפיינליסטים יקבלו 40 אלף שקל ולא 25 אלף שקיבלו בשנים הקודמות), תרגום הספר לערבית ושפה נוספת לפי בחירת הזוכה, והפצת הספרים משלב הגמר בספריות.