מדד הניקיי זינק ב-25% לאחרונה - זה הזמן להשקיע ביפן?

תוכנית ההרחבה הכמותית שהונהגה ביפן, הקפיצה את מדד הניקיי בכמעט 25% בשלושת החודשים האחרונים ■ למי השוק הזה מתאים להשקעה, וכיצד כדאי להיכנס אליו?

אם תשאלו לא מעט כלכלנים ואנליסטים, השוק היפני הוא הדבר החם הבא. מאז שהכריז בינואר הבנק היפני על תוכנית הרחבה כמותית שנועדה להילחם בדפלציה, עלה מדד הניקיי היפני בכ-5.2%. כבר קודם לכן שמועות בדבר התוכנית, שצפויה להוביל להיחלשות הין ולתמוך ביצואנים במדינה, הביאו לזינוק במדד של כ-24% בשלושת החודשים האחרונים. לשם השוואה, בתקופה המקבילה רשם 500 SP האמריקני עלייה של פחות מ-10% (ראו גרף).

"יפן הייתה תמיד מקרה מיוחד בכלכלה העולמית", כותבים כלכלני בנק ההשקעות השוויצרי יוליוס בר, בסקירה עדכנית. "ב-23 השנים האחרונות הכלכלה היפנית כמעט תמיד הפתיעה, וב-19 מהמקרים זו הייתה הפתעה לרעה". אולם לדעת כלכלני הבנק השנה המצב השונה מ-3 סיבות: יש מנדט פוליטי לשינוי מדיניות כלכלית; הין היפני נחלש דרמטית (ביותר מ-15% מול הדולר בתוך 3 חודשים); והערכים בשוק היפני מתקרבים לשפל שלא נראה כמותו.

"למשקיעים בעלי מבנה תיק אגרסיבי, הנואשים מאלטרנטיבות המעניקות תשואות נמוכות בכלכלות מפותחות, שוק המניות היפני עשוי להיות הזדמנות נהדרת השנה", הם מסכמים.

מספר חודשים ציפו המשקיעים ביפן לפעולה מצד הבנק המרכזי, לאור הצהרותיו של ראש הממשלה, שינזו אבה, שהבטיח בשנה שעברה "צעדים אגרסיביים" כדי לחזק את הכלכלה. ההודעה של הבנק היפני נמסרה במשותף עם ממשלתו של אבה, תוך התחייבות לרכישות אג"ח החל מינואר 2014 ללא מועד סיום, בהיקף של 13 טריליון ין (145 מיליארד דולר) מדי חודש, עד שהאינפלציה תגיע ליעד שהציב הבנק - 2%.

אם לוקחים בחשבון, כי בבנק היפני מצפים לאינפלציה של 0.9% עד 2014, ההרחבה המוניטרית צפויה להימשך עוד הרבה זמן, ולשמור על זרימת אשראי בשוק לצד מטבע יפני חלש. רבים מעריכים, כי מהלך זה, יחד עם תוכנית תמריצים בהיקף של 116 מיליארד דולר שהשיקה הממשלה וההתאוששות בכלכלות ארה"ב ואירופה, יובילו את יפן להפתיע לחיוב השנה.

ניכר, כי הבנק היפני מצטרף למעשה למקביליו מארה"ב, אירופה ובריטניה - תוך שהוא נוקט מדיניות מוניטרית מרחיבה המשלבת ריבית אפסית ורכישות אג"ח. ביפן מקווים, כי תדלוק השווקים באשראי יטפל גם בבעיות הצמיחה של יפן: נתונים לרבעון הרביעי של 2012 שהתפרסמו לפני שבועיים, הצביעו על צמיחה שלילית של 0.1% לרבעון.

"מסלול של התאוששות"

"הירידה בצמיחה מראה דבר אחד: הביקושים החיצוניים למוצרים יפניים לא עלו כמו שקיווינו", מסביר שוג'י טונוצ'י, אנליסט ממורגן סטנלי, ומסתייג: "הכלכלה התכווצה בכל שלושת הרבעונים הראשונים אשתקד, אולם הרבעון השלישי היה הגרוע ביותר, וברבעון הרביעי אנו רואים התמתנות. כלכלות העולם מתאוששות, ואנו צופים שגם יפן תעבור לצמיחה חיובית ברבעון הראשון של 2013 - אנחנו במסלול של התאוששות".

גם היחלשות הין צפויה בתורה להועיל ליצואנים ביפן, כשהיא הופכת את מוצריהם לאטרקטיביים יותר ליבואנים מחו"ל ותורמת לכניסתם של כספים נוספים למדינה.

מרטין שולץ', אנליסט ב-Fujitsu Research Institut, סבור, כי את השלכות המהלך נראה כבר בעונת הכספים הבאה ביפן. "אנחנו ממש לקראת סוף השנה הפיננסית, אלה זמנים שבהם היצואנים סוגרים את הספרים, ומעבירים את רווחיהם מעבר לים בחזרה ליפן", הוא אומר, "לאור היחלשות הין, לחברות הללו צפוי להיות הרבה יותר כסף אחרי ההמרה - כסף שאותו יוכלו להשקיע בחזרה. זה צפוי לשמור על הכלכלה שלנו בתנופה גם בחודשים הקרובים".

"צעדים בלתי קונבנציונליים"

"יפן שעד היום נראתה כמשלימה עם מצבה, חושבת כעת כי אולי הצעדים הבלתי קונבנציונליים של הבנקים המרכזיים בארה"ב ואירופה עשויים להתאים גם לה. אולם להערכתי, היא הולכת לגלות שאין ארוחות חינם, ובלי שינוי דמוגרפי או של מבנה הכלכלה - הניסיון להרים את הכלכלה רק באמצעים מוניטריים יתברר כניסיון של אדם העומד בתוך דלי להרים את עצמו", מסכם אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים.

כהנוביץ' מציין, כי למרות כוונת הממשלה והבנק המרכזי להעלות את יעד האינפלציה, הדבר לא הביא עד כה לעלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות של יפן. "כלומר, המשקיעים לא מאמינים שהאינפלציה תעשה משהו לכלכלה הריאלית חוץ מאינפלציה. המטבע החלש אמנם יתמוך ביצוא, אך במקביל הוא יפגע למשל בצריכה הפרטית".

לפיכך, הוא ממליץ על מגזרים שייהנו מהתהליך - היצואנים הגדולים, במיוחד בתעשיית הרכב, האלקטרוניקה והמיכון, דוגמת טויוטה, מיצובישי, שארפ וסוני. לעומתם, מעריך כהנוביץ', כי ענפי הקמעונאות והבנקים ייפגעו.

המדד היפני מזנק
 המדד היפני מזנק