הולכים על קול הקופה: איך DSPG הולכת לכבוש נתח בסלולר

הטכנולוגיה המתקדמת של סינון רעשים של DSPG היא תקוותה החדשה ■ בריאיון ל"גלובס" אומר המנכ"ל עופר אליקים: "אנחנו לא מנסים לתת פתרון כולל לטלפון, אלא למכור את מה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב - עיבוד של קול"

עיסוקה המסורתי של חברת DSPG לאורך שני העשורים האחרונים הוא פיתוח שבבים שמיועדים לשוק הטלפוניה האלחוטית - שוק שנמצא בדעיכה בשנים האחרונות על רקע השתלטותם של הסמארטפונים על חיינו. בשנים האחרונות ניסתה החברה להתרחב, ופיתחה שבבים למוצרי מולטימדיה ביתיים, אולם תחום זה לא ממש התרומם עד עתה.

ב-DSPG הבינו - ויש שיגידו באיחור מה - כי הם חייבים למצוא דרך להיכנס אל עולם הסלולר. בעזרת טכנולוגיה שנרכשה מסטארט-אפ ישראלי מקווים בחברה שהם מצאו את הנישה שתאפשר להם ליהנות מהגאות שחווה תעשיית הסמארטפונים.

"בעולם של היום מכשירי הסלולר נעשים דקים יותר, והפוקוס של היצרנים היה בעיקר על מולטימדיה ועל יכולת עיבוד, ומעט מאוד הושקע בעיבוד הקול", אומר עופר אליקים, מנכ"ל DSPG, בריאיון ל"גלובס". "כתוצאה מכך האקוסטיקה בטלפונים הללו הלכה וירדה. אחרי לחץ מחברת AT&T, החליטה אפל להכניס יכולת שמשפרת את האיכות הקולית של המכשיר, ומנטרלת רעשי רקע. זה פתח שוק חדש של מעבדים קוליים - למכשירים סלולריים, לטאבלטים, למכוניות ולמחשבי PC (דרך סקייפ).

"מתאים לנו שהחברות קטנות"

"מדובר בשוק ענק, והחברות הפעילות בשוק הזה קטנות מאוד, מה שמאוד מתאים לנו. אנחנו לא מנסים לתת פתרון כולל לטלפון, אלא לבוא ולמכור את מה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב - עיבוד של קול, סינון רעשי רקע, והאפשרות לשפר את היכולת של תפיסת מדיה (media Capture) - אם אני רוצה להסריט סרט וידיאו, והפוקוס יהיה עליי, וכך לא יישמעו רוחות או רעשי סביבה, ולהיפך", אומר אליקים.

מה מייחד את הטכנולוגיה שלכם ביחס למתחרים?

"במשך עשרות שנים ישנה טכנולוגיה של שימוש בשני מיקרופונים - אחד קרוב לדובר והשני שקולט רעש סביבה - כדי לנטרל רעשים, ומרבית החברות משתמשות בה כדי להפחית את רעשי הרקע", מסביר אליקים.

"בטכנולוגיה שלנו, שעליה רשמנו פטנטים, אנחנו משתמשים בשלושה מיקרופונים - שניים סטנדרטיים והשלישי עם סנסור מיוחד. בטכנולוגיה הזו אפשר לזהות מתי הדובר שותק ומתי הוא מדבר, והמערכת יודעת לסנן בצורה מוחלטת רעשי רקע".

בהדגמה שנערכה לנו במשרדי החברה בהרצליה אפשר היה לחוש בצורה בולטת בהבדלים ביכולת סינון הרעשים בין המכשיר שבו הותקן השבב שפיתחה DSPG, לבין מכשיר ללא השבב.

את הטכנולוגיה החדשה תשיקDSPG השבוע בכנס המובייל השנתי בברצלונה, ולמעשה זו תהיה הפעם הראשונה שבה תהיה לחברה הוותיקה נוכחות בכנס הגדול של תעשיית הסלולר.

אילו שימושים יש לטכנולוגיה הזו?

"הטכנולוגיה מביאה לשיפור החוויה הקולית ויכולת השיחה, כך שיש יכולת לקחת שיחות גם בסיטואציות שנמצאים במקום רועש", אומר אליקים.

"השימושים יהיו שונים ומגוונים: אפשר יהיה לדבר לסמארטפון כדי לתת פקודות קוליות לכוונון שעון מעורר, חיפושים בגוגל במקום לתקתק, וזאת אף בלי שנהיה קרובים למכשיר. אפשר באמצעות הקול גם 'להעיר' את המכשיר - כגון טאבלט, טלוויזיה עם מיקרופון וגישה לרשת".

אלא שהשימושים לטכנולוגיה הזו לא נגמרים רק במכשירים. "אפשר גם לקחת את הטכנולוגיה לרכב. היום יש ברכב מערכת חיווט סגורה, שיודעת 30-40 מילים - להדליק אורות, רדיו, חיבור אביזרי שמע וכו'. אבל כשהאוטו בנסיעה, ויש רעשים מהדרך, זה פשוט לא עובד".

"כשהפילטר של זיהוי קולי מלוכלך ברעשים, המכשיר לא מבין את ההוראות שנותנים, ומתחת ל-80% הבנה זה לא אמין. "אם תיקח SIRI לרחוב ותנסה לתפעל את המכשיר - הוא לא מבין אותך, או מבין משהו אחר, ואז אתה כבר לא רוצה להשתמש בזה, ולכן אמינות התוכנה מאוד חשובה", מסביר אליקים.

גם במקרה הזה זכינו לקבל הדגמה, וראינו כיצד בלי רעשי רקע, שני מכשירי סלולר זהים מצליחים לזהות את הפקודות הקוליות, ואילו עם רעשי רקע, המכשיר עם הטכנולוגיה שלDSPG הצליח לזהות 91% מהפקודות בצורה נכונה, ואילו מכשיר דומה ללא טכנולוגיה זיהה רק 39% מהפקודות, ואף במהירות איטית יותר. "אנחנו עושים משהו שהוא מאוד רובסטי - בכל מקום שאתה יכול לדבר - הטכנולוגיה יכולה לעבוד", אומר אליקים.

מי המתחרים שלכם בתחום?

אם מסתכלים על שוק הסלולר - אודיאנס (סימול ADNC) מחזיקה בנתח שוק משמעותי של 30% מהסמארטפונים, והם הדומיננטיים. השחקנים רוצים ספק שני, כיוון שזה שומר על מחירים ועל שיפורים טכנולוגיים, כי כשאין תחרות קל לנוח על זרי הדפנה. כשיש תחרות בחוץ כולם על קצות האצבעות, וזה המפתח בשוק הזה".

אז איך מתרגמים את הטכנולוגיה לכסף?

"נתחיל מגעים עם לקוחות ואספקת הדגמות ברבעון השני של השנה, תוך מטרה להגיע לחוזי תכנון בהמשך 2013, שיובילו למכירות ב-2014. אני חושב שהכניסה שלנו לתחום, וקבלה של הטכנולוגיה שלנו על-ידי ספקים מובילים, יתנו את תעודת הכשרות, גם מהפן הטכני והביצועים".

השבב שפיתחה DSPG הוא שבב האודיו הקטן בעולם - 3 מ"מ על 3 מ"מ - אולם המחיר שתקבל החברה על כל שבב שנמכר נמוך ביחס לשבבים אחרים שאותם היא מוכרת. עם זאת, מדובר בשוק אדיר ביחס לשוק המסורתי שבו פועלת היום DSPG. לפי נתוני חברות מחקר, ב-2015 יימכרו 1.7 מיליארד מכשירים בעלי שליטה קולית, לעומת חצי מיליארד בשנה החולפת.

"אלו אמנם צ'יפים שנמכרים במחיר נמוך יותר, אבל הרווח הגולמי יהיה גבוה מהממוצע של החברה", אומר אליקים, ומציין כי חלק מיצרניות מכשירי הסלולר, כגון סמסונג, LG ואחרות, הן לקוחות בתחום הביתי, מה שיוכל להקל את הכניסה אליהן.

את שנת 2012 סיימה DSPG עם ירידה של 16% בהכנסות, לרמה של 163 מיליון דולר, בעיקר בעקבות המשבר באירופה, ועם רווח נקי של 0.8 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 4.2 מיליון דולר ב-2011.

מה צפוי להיות בשוק הטלפוניה המסורתי שלכם?

"למרות שהטרנד הסלולרי גרם לכך שהצרכנים משתמשים בו יותר זמן על חשבון מכשירים אחרים, אנחנו לא סבורים שהשוק הביתי ייעלם. נכון שהקטגוריה יורדת, אבל בתוך הטלפונים הביתיים אנחנו רואים סגמנטים שצומחים, וזה קשור בחדשנות.

"התחום יכול להמשיך ולהתכווץ, אבל הוא לא יירד לאפס, והוא עדיין יהיה משמעותי עבורנו - עם מכירות של עשרות רבות של מיליוני דולרים בשנה גם בעוד חמש שנים".

בשנים האחרונות דשדשה מניית DSPG, והיא נסחרה בשווי ששיקף עשרות מיליוני דולרים בלבד לפעילותה (מלבד המזומן שבקופה) על רקע ההתכווצות בהכנסותיה. ייתכן כי השבב החדש יביא לנקודת מפנה בשורת העליונה, ונראה שגם המשקיעים ערים לעניין זה: מתחילת 2013 זינקה מניית החברה בכ-30%.

מניית dspg
 מניית dspg